پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   آذربایجان شرقی, اخبار, استان ها  »   ممنوعیت استفاده از آفت کش های دورسبان و لاروین در مزارع
12 خرداد 1395 , ساعت 13:50

مدیرحفظ نباتات جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اعلام کرد:

ممنوعیت استفاده از آفت کش های دورسبان و لاروین در مزارع

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اعلام کرد: سموم کل و پیریفوس با نام تجاری دورسبان و لاروین که در باغات انگور و برای از بین بردن آفات نباتی مورد استفاده قرار می گیرند غیر قابل استفاده و ممنوع است.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اعلام کرد: سموم کلرپیریفوس با نام تجاری دورسبان و لاروین (تیودیکارب) که در باغات انگور و برای از بین بردن آفات نباتی مورد استفاده قرار می گیرند غیر قابل استفاده و ممنوع است.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از ایرنا، محمود کیا روز سه شنبه در جمع مدیران اتحادیه های باغداران و مدیران کارخانجات فرآوری کشمش شهرستان های بناب، مراغه، ملکان و عجب شیر ، افزود: سمپاشی درختان انگور با این سموم به علت دارا بودن مواد سمی برای مغز و روان انسان خطرناک بوده و باید از چرخه مصرف خارج شوند.
وی با اشاره به اینکه کشمش تهیه شده از باغات سمپاشی شده با این سموم آلوده هستند، خاطرنشان کرد: از آنجایی که مصرف این محصولات مضرند لذا فرآوری چنین محصولاتی به هیچ وجه توصیه نمی شود.
کیا اضافه کرد: کشورهای وارد کننده کشمش روی این موضوع حساسیت خاصی دارند و اغلب بعد از آزمایش، محصولات خریداری شده را به کشور عودت می دهند که این امر امتیاز منفی برای صادرات ایران محسوب می شود.
وی از تجار و مدیران کارخانجات فرآوری کشمش درخواست کرد قبل از خرید هرگونه کشمش و سبزه با انجام آزمایشات از آلوده نبودن محصول مطمئن شوند.
کیا همچنین به افرادی که خارج از شبکه توزیع رسمی، اقدام به خرید و فروش سموم دفع آفات نباتی می کنند، هشدار داد.
فرماندار بناب نیز در این نشست با اشاره به اینکه شهرستان بناب با ۵۰۰ هکتار باغ انگور رتبه دوم تولید انگور آذربایجان شرقی را داراست، گفت: این شهرستان از لحاظ تولید کشمش و سبزه با صادرات بیش از ۳۸ هزار تن کشمش حائز رتبه نخست است.
ولی الله فرج اللهی بر بازار پسند بودن و سلامت و بهداشتی تولیدات کشاورزی و صادراتی تأکید و اظهار کرد: مراکز فرآوری کشمش باید بر نحوه درست استفاده از سموم دفع آفات نباتی به کشاورزان آگاهی بخشی کنند.
وی یادآور شد: وجود هرگونه سم در تولیدات کشاورزی و به خصوص صادراتی با اقتصاد مقاومتی منافات دارد و باعث از دست دادن بازار رقابتی در عرصه های جهانی می شود.

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی آذر بایجان غربی گفت: زنجره مو یکی از مهمترین آفات باغات انگور بوده و حشره از طریق تغذیه پوره ها از ریشه و تخم ریزی ماده ها در ...
نشست ارزیابی وضعیت خسارت آفت خوشه خوار انگور و بررسی باقیمانده سموم روی این محصول و موانع موجود در صادرات کشمش روز جمعه با حضور قایم مقام وزیر جهاد کشاورزی در قزوین برگزار ...
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی روز جمعه در سفر به استان قزوین از ایستگاه پیش آگاهی آفات انگور تاکستان بازدید کرد. به گزارش گیاهپزشکی ایران به نقل از روابط ...
رئیس جهادکشاورزی خرم‌دره گفت: آفت زنجره مو به ۱۵ درصد از تاکستان‌های این شهرستان خسارت زده است. علی محمدی با بیان اینکه زنجره مو یکی از آفت‌های مهم درختان ...
No Thoughts on ممنوعیت استفاده از آفت کش های دورسبان و لاروین در مزارع

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>