جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان جنوبی  »   توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی برای درختان پسته دچار مسمومیت شوری
25 اردیبهشت 1398 , ساعت 15:17

توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی برای درختان پسته دچار مسمومیت شوری

جهاد کشاورزی خراسان جنوبی توصیه کرد: با توجه به اینکه در اثر بارندگی های اخیر، مسمومیت شوری درختان پسته را تهدید می کند کشاورزان هرچه سریعتر برای رفع مشکل اقدام کنند

جهاد کشاورزی خراسان جنوبی توصیه کرد: با توجه به اینکه در اثر بارندگی های اخیر، مسمومیت شوری درختان پسته را تهدید می کند کشاورزان هرچه سریعتر برای رفع مشکل اقدام کنند.

درختان پسته ای که دیرتر سبزمی شوند و یادرحال سبزشدن،خشک می شوند ابتدا ازانتهای هرشاخه با دست شاخه شکسته و سپس اطراف تنه تشتک ایجاد شود.

درداخل تشتک ۲۰ لیترآب شیرین و۱۰۰گرم کودنیترات کلسیم غرقاب و سپس تمام باغ آبیاری شود.

مدیر امور باغی جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه در اولین مرحله علت آسیب دیدگی درختان توسط کارشناسان جهاد کشاورزی باید مشخص شود، گفت: برای کسب اطلاعات بیشتر به مدیریت جهادکشاورزی شهرستان یا کلنیک های گیاه پزشکی مراجعه کنند.

عبدالرضا رضایی با تأکید براینکه به عنوان اولین راهکار، آب شویی باغ و آبیاری سنگین در چند نوبت در زمان مسمومیت شوری پیشنهاد می شود ، افزود: کشاورزان باید در اسفند آبیاری سنگین در باغ انجام دهند تا در سالهای کم بارش مشکل شوری خاک کمتر خسارت وارد کند.

وی گفت: مصرف مواداصلاح کننده مانند کودهای حیوانی پوسیده، کود سبز، گچ کشاورزی و گوگرد به اصلاح خاک باغ کمک می کند.

رضایی، چال کردن کود و مواد اصلاح کننده در انتهای سایه انداز درخت، پرهیز از مصرف بی رویه کودهای شیمیایی، جلوگیری از ورود رودخانه های دارای آب شور به باغ و آبیاری باغ در نوبت شب را از دیگر راهکارهای کاهش مسمومیت شوری درختان پسته عنوان کرد.

از ۲۱ هزار سطح زیرکاشت پسته در خراسان جنوبی ۱۲ هزار و ۳۰۰ هکتار بارور است که پیش بینی می شود امسال ۱۴ هزار تن پسته از باغات استان برداشت شود.

خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط

No Thoughts on توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی برای درختان پسته دچار مسمومیت شوری

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>