توزیع ۱۵۰ هزار کارت زرد بین زیتون‌کاران رودباری

کارت زرد

چاپ

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از توزیع ۱۵۰ هزار عدد کارت زرد به منظور مبارزه با آفت مگس زیتون بین زیتون‌کاران در شهرستان رودبار خبر داد.

علیرضا شعبان‌نژاد در جریان بازدید از باغ‌های زیتون این شهرستان اظهار کرد: ۸ هزار و ۳۵۰ هزار هکتار باغ زیتون در رودبار وجود دارد.

وی به برداشت سالانه ۱۴ تا ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن محصول زیتون به تناسب سال‌های آور و نیاور از باغ‌های رودبار اشاره کرد و افزود: ۸۰ درصد از اقتصاد رودبار تحت تاثیر محصول زیتون است و اگر برای آن اتفاقی بیفتد مسائل اقتصادی و اجتماعی بالایی دربردارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه به‌دنبال مدیریت آفت مگس زیتون در باغ‌های رودبار هستیم، تصریح کرد: ریشه‌کنی آفت مگس زیتون امکانپذیر نیست اما تلاش می‌کنیم انتقال آفت به سال آینده را کاهش دهیم.

شعبان‌نژاد از تهیه طرح مبارزه با آفت مگس زیتون در گیلان خبر داد و بیان کرد: آفت مذکور بومی شده و در تمام دنیا این آفت وجود دارد اما آن را مدیریت می‌کنند.

وی بر کاهش انتقال آفت مگس زیتون به سال آینده تأکید کرد و گفت: امسال ۲۹ ایستگاه ردیابی آفت مگس زیتون در باغ‌های رودبار مستقر کردیم و به طور هر پنج روز وضعیت این آفت را رصد می‌کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه وضعیت آفت مگس زیتون در ابتدای امسال نگران کننده بود، خاطرنشان کرد: امسال پیش‌بینی طغیان آفت مگس زیتون در رودبار را داشتیم اما به دلیل مدیریت و همکاری خوب مردم و دستگاه‌های دولتی تاکنون توانستیم این آفت را تحت کنترل داشته باشیم.

 

 امکان طغیان آفت مگس زیتون در رودبار

شعبان‌نژاد، بارندگی و کاهش دما در روزهای اخیر را نگران‌کننده خواند و یادآور شد: امکان طغیان آفت مگس زیتون در رودبار وجود دارد.

وی از استقرار هشت گروه کاری برای ارائه آموزش‌های لازم به باغ‌داران زیتون در رودبار خبر داد و اظهار کرد: سال گذشته تعداد ۱۵۰ هزار «کارت زرد» به طور رایگان بین زیتون‌کاران رودبار توزیع شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان به مصوبه شورای زیتون استان‌های همجوار مبنی بر مشارکت مردم در تهیه کارت زرد اشاره کرد و افزود: ۵۰ درصد از هزینه «کارت زرد» باید با مشارکت مردم پرداخت شود.

شعبان‌نژاد با بیان اینکه امسال دولت با مشکلات مالی مواجه است، تصریح کرد: مشارکت مردم برای تهیه و توزیع «کارت زرد» بین زیتون‌کاران تاثیرگذار است.

وی از خرید ۷۷ هزار «کارت زرد» برای مبارزه با آفت مگس زیتون در سال ۹۵ خبر داد و بیان کرد: هزینه هر کدام از کارت‌های مذکور ۶۰۰ تومان است و با مشارکت بخش خصوصی در مجموع ۱۵۰ هزار کارت زرد بین زیتون‌کاران توزیع می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان به جوان‌سازی ۲۷۰ هکتار از باغ‌های زیتون در رودبار در سال جاری اشاره کرد و گفت: طرح جامع مبارزه با آفت زیتون با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، سپاه قدس گیلان، استانداری و … در گیلان تهیه شده است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/XzN26Z