پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   لزوم مبارزه مکانیکی با آفت ساقه خوار برنج/ اثربخشی سمپاشی ارزیابی شود
4 خرداد 1398 , ساعت 11:09

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران تاکید کرد

لزوم مبارزه مکانیکی با آفت ساقه خوار برنج/ اثربخشی سمپاشی ارزیابی شود

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به شروع وجین اول و دوم در مزارع برنج، انجام مبارزه مکانیکی علیه کرم ساقه خوار از طریق حذف بوته های آلوده هنگام وجین را در کاهش آلودگی های نسل دوم ضروری دانست.
به نقل از روابط عمومی سارمان جهاد کشاورزی مازندران، مجید بهادری با اشاره به بازدیدهای میدانی کارشناسان جهاد کشاورزی از مزارع شالیزاری در شهرستانهای بابل و آمل، گفت: آلودگی مزارع به کرم ساقه خوار برنج با شدت و ضعف های مختلف همراه است اما بیشترین آلودگی در مزارعی مشاهده شد که در اطراف آن میزبان‌های زمستانه کرم ساقه خوار از تراکم بالایی برخوردار است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سارمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: در حال حاضر بیولوژی کرم ساقه خوار در مرحله لاروهای سن یک و دو بوده که با توجه به تعیین زمان‌های صورت گرفته برای شهرستان های مرکزی، بهترین زمان مبارزه با کرم ساقه خوار در مزارع شالیزاری، حداکثر طی هفته جاریخواهد بود.

وی افزود: بازدیدهای کارشناسی روزانه و پایش آفات و بیماری ها توسط کارشناسان حفظ نباتات و پهنه در مزارع برنج، بویژه در اراضی پیش نشا برای اطلاع دقیق از بیولوژی، تعیین سطح زیان اقتصادی، هدایت و راهنمایی بهره برداران برای کنترل مطلوب آفت کرم ساقه خوار به منظور مدیریت تلفیقی با الویت کنترل بیولوژیک و روش های کنترل غیر شیمیایی و استفاده از سموم کم خطر الزامی است.

بهادری با اشاره به شروع وجین اول و دوم در مزارع برنج، افزود: اطلاع رسانی برای انجام مبارزه مکانیکی علیه کرم ساقه خوار از طریق حذف بوته های آلوده و بوته هایی که غلاف برگ آنها طلایی یا قهوه ای شده است هنگام وجین در کاهش آلودگی های نسل دوم بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

این مسوول بازدید مستمر از فروشگاه های سموم منطقه برای اطلاع از میزان موجودی و کیفیت سموم مورد عرضه در فروشگاه ها و پیشگیری از عرضه سموم غیر استاندارد توسط افراد سودجو را مورد تاکید قرار داد.

وی در خاتمه تاکید کرد: برای کنترل کیفی سموم مورد مصرف علیه کرم ساقه خوار، در مزارع شالیزاری حومه هر مرکز جهاد کشاورزی، حداقل یک تا دو مزرعه انتخاب و قبل از مبارزه شیمیایی، درصد آلودگی مشخص و پس از گرانولپاشی (سمپاشی) دو مرحله به فاصله هفت و ۱۴ روز بعد تاثیر سموم مورد استفاده ارزیابی قرار گیرد.

مطالب مرتبط

با اجرای تفاهم نامه آموزشی ترویجی ارتقای توانمندی‌های زنان روستایی، زمینه مشارکت زنان روستایی در تولید و کاربرد زنبور تریکوگراما برای کنترل کرم ساقه خوار برنج فراهم گردید. به دنبال ...
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از رهاسازی زنبور تریکوگراما در ۲ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان برای کنترل بیولوژیک آفت ساقه خوار برنج خبر داد. سید علی ...
طرح کشت توام شالی و پرورش اردک در در 10 هزار مترمربع اراضی شالیزاری روستای نقارچی محله از توابع مرکز جهاد کشاورزی دهستان سمسکنده شهرستان ساری اجرا شد. مدیر جهاد ...
وضعیت دپو و رکود بازار برنج تولیدی سال گذشته پس از گذشت یک ماه از سال جدید در حالی است که قیمت فعلی رقم طارم هاشمی نسبت به اسفند ماه پارسال حدود ...
No Thoughts on لزوم مبارزه مکانیکی با آفت ساقه خوار برنج/ اثربخشی سمپاشی ارزیابی شود

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>