پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   گفتگو  »   ملخ‌های بومی خطری برای کشاورزی ندارند
7 خرداد 1398 , ساعت 5:50

رئیس بخش تحقیقات حشره‌شناسی کشاورزی مؤسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور:

ملخ‌های بومی خطری برای کشاورزی ندارند

رئیس بخش تحقیقات حشره‌شناسی کشاورزی مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور گفت: در جنوب‌شرق تهران امسال ملخی خسارت نخواهد زد و اگر در سالیان آینده خساراتی وجود داشته باشد، به‌صورت لکه‌ای ممکن مشاهده خواهد شد.

رئیس بخش تحقیقات حشره‌شناسی کشاورزی مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور گفت: در جنوب‌شرق تهران امسال ملخی خسارت نخواهد زد و اگر در سالیان آینده خساراتی وجود داشته باشد، به‌صورت لکه‌ای ممکن مشاهده خواهد شد.

مهران غزوی با بیان این‌که نظرات غیرکارشناسی درباره ملخ موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود، اظهار داشت: خبرها حاکی از آن بود که ملخ‌ها به مزارع قرچک و ورامین هجوم آورده‌اند که با حضور در این منطقه جمعیتی از ملخ در مزارع گندم و حواشی آن پیدا نشد.

وی گفت: ما دو گروه ملخ داریم، یک گروه ملخ‌های انفرادی هستند (Grasshoppers) و گروه دیگر دارای خصوصیت گله‌ای هستند (Locusts)، گروه انفرادی به‌صورت معمولی زندگیشان را می‌گذرانند و خطری برای محصولات کشاورزی ندارند و ملخ‌هایی که می‌گویند مشاهده شده و ما هم جمعیت انبوهی از آن‌ها مشاهده نکردیم، از همین گروه هستند که خطر قابل‌ملاحظه‌ای ندارند.

رئیس بخش تحقیقات حشره‌شناسی کشاورزی مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی عنوان کرد: ملخ‌های گله‌ای دو مرحله زیستی دارند، در حالت انفرادی خطری ندارند و اگر جمعیت آنان زیاد شود، رفتارشان تغییر می‌کند و مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند تا به محصولات کشاورزی خسارت وارد کنند که خوشبختانه ما در این منطقه از این ملخ‌ها نداریم.

وی افزود: نمونه ملخ دوم ملخ صحرایی است (گونه Schistocerca gregaria) که در جنوب کشور درگیر کنترل آن هستند. این ملخ‌ها می‌توانند خسارت وارد کرده و برای ما دغدغه ایجاد کنند.

رئیس بخش تحقیقات حشره‌شناسی کشاورزی مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی تأکید کرد: ملخ‌هایی که در جنوب‌شرق تهران وجود دارد، تنها یک‌نسل در سال دارند و در اواخر زمستان و اوایل بهار بستگی به درجه حرارت، تخم آنان باز می‌شود و پس از گذراندن پنج سن پورگی تبدیل به حشره کامل می‌شوند و تخم‌گذاری می‌کنند، این حدود دو تا سه‌ماه طول می‌کشد و بعد از این سه‌ماه این ملخ را در طبیعت نداریم. آن‌ها تمام فصل تابستان، بهار و زمستان را به‌صورت تخم در خاک هستند. در صورت بارش‌های فراوان در طول پاییز و زمستان و اویل بهار، همانند وضعیتی که در سال اخیر با آن روبه‌رو بودیم، در سال بعد جمعیت بالایی از آن‌ها پدید خواهد آمد. این جمعیت بالا معمولاً به‌صورت لکه‌ای بوده و خطر چندانی برای محصولات کشاورزی نخواهد داشت و با دیده‌بانی و کنترل به‌موقع قلع و قمع خواهد شد. چنین جمعیت بالایی نیز در سال جاری مشاهده نشد.

وی بیان داشت: آن ملخ‌هایی که خطرساز هستند، اگر شرایط مناسب و آب کافی در زمین و سبزی وجود داشته باشد می‌توانند چند نسل متوالی در یک‌سال ایجاد کرده و افزایش جمعیت ‌دهند. حرکات آن‌ها یکنواخت بوده و در یک جهت حرکت و پرواز می‌کنند و می‌توانند مناطق گسترده‌ای را آلوده کنند و خسارت زیادی بزنند که در جنوب کشور سازمان حفظ نباتات وارد عمل شده و عملیات کنترل را انجام داده است.

ملخ‌های جنوب‌تهران از چه گروهی هستند؟

غزوی گفت: در جنوب‌شرق تهران امسال ملخی خسارت نخواهد زد و اگر در سالیان آینده وجود داشته باشد، به‌صورت لکه‌ای ممکن است مشاهده شود و کمی از محصولات تغذیه کند و درحال‌حاضر که گندم دانه بسته و مرحله سفت شدن دانه را طی می‌کند خسارتی نمی‌زند. در هر صورت باید در نظر داشته باشیم که حضور ملخ همیشه به‌معنای ایجاد خسارت نیست.

وی ادامه داد: در این منطقه ملخی دیده‌نشده و جای هیچ نگرانی نیست و چند ملخی که مشاهده شد از جنس Sphingonotus است که بومی بوده (از همان گروه اول) و امسال به‌خاطر بارندگی‌های خوبی که بوده تخم‌های بیش‌تری از آن‌ها باز شده و به‌خاطر سرسبزی کمی افزایش جمعیت داده‌اند.

رئیس بخش تحقیقات حشره‌شناسی کشاورزی مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی تأکید کرد: از یک کپسول تخم این گروه از ملخ‌ها کم‌تر از ۵۰ ملخ خارج می‌شود و یک تعداد از طریق دشمنان طبیعی از بین می‌روند و عده دیگر به‌‌دلیل کمبود غذا و جمعیتی کمی از آن‌ها باقی می‌ماند، در سال‌های با بارندگی فراوان آن جمعیت باقی می‌ماند و در بعضی جاها به چشم می‌آید و آن هم خطر چندانی ندارد. مهم‌ترین مسأله در کنترل ملخ دیده‌بانی است که منطقه زیرنظر باشد و کنترل در صورت نیاز به‌موقع صورت گیرد که اگر در جایی مشاهده شد که به‌صورت لکه‌ای وجود دارند با آن‌ها مبارزه شود.

وی گفت: اخیراً صحبت‌های غیرکارشناسی در زمینه ملخ صورت گرفته که شاید موجب نگرانی جامعه که در اخبار صحیح را دریافت نکرده، بشود. لازم است احاد جامعه اخبار صحیح را از مراجع ذی‌ربط مانند سازمان حفظ نباتات و مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور کسب کنند.

غزوی تصریح کرد: هر فردی نمی‌تواند تجزیه و تحلیل کند و با این شایعات سبب می‌شود که مردم فکر کنند همان ملخی که در جنوب کشور وجود دارد در این منطقه نیز طغیان کرده و محصولات کشاورزی را از بین می‌برد، حتی برخی از کارشناسانی که به موضوع احاطه ندارند نظراتی می‌دهند که باعث ترس و وحشت مردم می‌شود، توصیه می‌شود از این کار خودداری کنند.

روزنامه سبزینه

مطالب مرتبط

عملیات کانون یابی و کانون کوبی ملخ مراکشی در سطح ۵۰۰ هکتار از باغهای پسته شمال غرب شهرستان زرند آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صداو سیمای مرکز کرمان ، مدیر ...
این روزها شاهد اخبار زیادی در خصوص هجوم ملخ‌ها به مزارع و صدمه زدن آن‌ها به محصولات کشاورزی هستیم. با توجه به فرارسیدن فصل گرم ( که فصل برداشت محصول است) این ماجرای ...
سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فلارد گفت: مزارع روستا‌های ابواسحاق شهرستان فلارد مورد هجوم یک گروه بزرگ چند ده هزار تایی از ملخ‌های مهاجر مراکشی قرار گرفتند که از سمت مراتع شهرستان سمیرم ...
ملخ مراکشی به اراضی و مراتع روستاهای چهار راه و سادات آباد سمیرم حمله کردند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: هجوم ملخ مراکشی به اراضی و مراتع روستاهای چهار ...
No Thoughts on ملخ‌های بومی خطری برای کشاورزی ندارند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>