پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   كنترل بیماری گموز مركبات با استفاده از قارچ‌كش آلیادو
27 تیر 1395 , ساعت 9:03

در پژوهشكده مركبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری صورت گرفت:

کنترل بیماری گموز مرکبات با استفاده از قارچ‌کش آلیادو

طرح تحقیقاتی انجام شده در پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری نشان داد که قارچ کش جدید آلیادو در کنترل بیماری گموز مرکبات موثر است.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از روابط عمومی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری، مهندس یعقوب محمد علیان عضو هیات علمی و مجری طرح گفت: قارچ فیتوفتورا در مناطق کشت مرکبات کشور خصوصا استان‌های جنوبی که شرایط اقلیمی برای فعالیت عامل بیماری گموز مرکبات در طول سال مساعد است، شیوع دارد. ضرورت دارد تا در طوقه درختان مرکبات روی پایه‌های متداول (بکرایی و مکزیکن‌لایم) که حساس به پوسیدگی طوقه و ریشه می‌باشند، به منظور پیش‌گیری از بروز و ترمیم زخم ناشی از بیماری گموز از قارچ‌کش مناسب استفاده شود.

وی در ادامه اظهار داشت: قارچ‌کش جدید آلیادو با ماده مؤثره مانکوزب ۴۰ درصد + کلروتالونیل ۲۰ درصد و سیموکسانیل ۵ درصد به‌صورت فرمولاسیون ۶۵ درصد WP  تولیدی شرکت ماسوی اسپانیا است. این قارچکش به صورت رنگ‌آمیزی جهت کنترل گموز فیتوفتورایی و پوسیدگی ریشه درختان مرکبات توصیه شده است.

وی مهم‌ترین عوامل کاهش تولید مرکبات را مسایل باغبانی (انتخاب پایه، رقم مناسب و هرس) و مدیریت صحیح تغذیه، آبیاری و آفات و بیماری‌های گیاهی دانسته و عنوان کرد بر اساس یافته‌های تحقیقاتی بکرایی و مکزین لایم به عنوان پایه‌های مناسب جهت ارقام مرکبات جنوب کشور معرفی شده‌اند.

مهندس علیان یکی از معایب مهم این پایه‌ها را حساسیت زیاد آنها به عوامل بیماری گموز مرکبات دانسته و اظهار داشت: مدیریت و کنترل بیماری گموز در این پایه‌ها ‌به‌ ویژه با استفاده از ترکیبات شیمیایی ضروری است.

وی درباره روش مصرف قارچ‌کش گفت: دوزهای مصرفی ۲۰-۲۵ گرم قارچ‌کش در یک لیتر آب به روش ضدعفونی زخم ها در کنترل پیشرفت بیماری موثر می‌باشند. اثر قارچ‌کش به صورت درمان و خشک نمودن صمغ محل زخم می باشد. در برخی مواقع ظهور و ترشح صمغ جدید در محل جدید با کمی فاصله از زخم‌های قبلی مشاهده می‌گردد که می‌تواند به این دلیل باشد که اثر سم پس از گذشت چندماه کاهش یافته و نیاز به کاربرد مجدد سم ضروری می باشد.

وی گفت: لازم به ذکر است شرایط اقلیمی مناطق جنوبی کشور به نحوی است که قارچ عامل بیماری گموز در تمام طول سال فعال می‌باشد لذا کاربرد قارچ‌کش با دوز فوق در دو نوبت بهار (از اوایل فروردین ماه تا نیمه اول اردیبهشت ماه) و پاییز (از اواخر شهریور تا نیمه اول مهر ماه) پیش‌بینی شده است.

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/zK7JSO

مطالب مرتبط

No Thoughts on کنترل بیماری گموز مرکبات با استفاده از قارچ‌کش آلیادو

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>