پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, فارس  »   هیچ محصول کشاورزی در فارس علامت استاندارد ندارد
27 تیر 1395 , ساعت 9:00

مديركل استاندارد فارس:

هیچ محصول کشاورزی در فارس علامت استاندارد ندارد

استاندارد محصولات كشاورزي اجباري نيست و تشويقي است اما به محض آنكه پروانه استاندارد تشويقي صادر شود، رعايت كيفيت مطابق با ضوابط و آئين نامه ها الزامي است و كارشناسان استاندارد بر آن نظارت خواهند كرد و هيچ تفاوتي براي ما با استاندارد اجباري ندارد

در حالی که بیش از ۴ سال از صدور اولین پروانه استاندارد محصولات کشاورزی برای محصول خیار میگذرد اما متاسفانه نه تنها تاریخ آن علامت ها منقضی شد بلکه هیچ پروانه دیگری صادر نشده است.

مدیرکل استاندارد فارس با بیان اینکه در حال حاضر هیچ پروانه استاندارد معتبری در فارس برای محصولات کشاورزی وجود ندارد، گفت: استاندارد محصولات کشاورزی اجباری نیست و تشویقی است اما به محض آنکه پروانه استاندارد تشویقی صادر شود، رعایت کیفیت مطابق با ضوابط و آئین نامه ها الزامی است و کارشناسان استاندارد بر آن نظارت خواهند کرد و هیچ تفاوتی برای ما با استاندارد اجباری ندارد.
وی با بیان اینکه مهلت پروانه های استانداردی که چند سال پیش صادر شد به اتمام رسیده است، افزود: این پروانه ها دیگر اعتباری ندارد و چنانچه فردی متقاضی دریافت پروانه است باید مجدداً درخواست بدهد.
مدیرکل استاندارد فارس پیرامون دلایل عدم صدور پروانه استاندارد جدید در این استان، گفت: دلایل متعددی برای این چالش وجود دارد از جمله آنکه قوانین قبلی برای صدور این پروانه سختگیرانه بود و آزمایش هایی برای تعیین باقیمانده سموم الزامی شده بود که نیازی به آنها نبود.
رهنما کمبود آزمایشگاه های تعیین بقایای سموم در فارس را از دیگر مشکلات در این زمینه برشمرد و افزود: هر دو مشکل در حال مرتفع شدن است و تعدادی آزمایشگاه برای این منظور در حال تجهیز می باشد ضمن آنکه با بازنگری های صورت گرفته، تعداد آزمایش های مورد نیاز جهت تعیین باقیمانده سموم، کارشناسی شده تر خواهد بود و روند دریافت علامت استاندارد برای محصولات کشاورزی سهل تر شده است.
وی با بیان اینکه اداره کل استاندارد و سازمان جهاد کشاورزی عزم خود را برای صدور پروانه استاندارد جزم کرده اند، گفت: گوجه فرنگی، خیار و میوه های درختی در اولویت صدور پروانه استاندارد هستند و این مهم به زودی با برگزاری جلسات مختلف بین اداره کل استاندارد و سازمان جهاد کشاورزی کلید خواهد خورد.
مدیرکل استاندارد فارس تاکید کرد: البته صدور پروانه استاندارد به معنای ارگانیک بودن محصولات و نداشتن بقایای سموم نیست بلکه به معنای آن است که میزان سموم باقی مانده برروی محصولات از حد مجاز فراتر نیست.
وی با اعلام آمادگی برای حمایت و صدور مجوز جهت راه اندازی آزمایشگاههای تعیین بقایای سموم کشاورزی در فارس، گفت: به نظر میرسد بخش عمده ای از محصولات کشاورزی فارس مشمول دریافت علامت استاندارد بشوند.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/kQ8j5v

خبرگزاری خبرآنلاین

مطالب مرتبط

حسین عزیزی مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در ارتباط با محصولات کشاورزی برگشت خورده از روسیه به دلیل وجود باقیمانده سموم دفع آفات نباتی در این محصولات به خبرنگار ...
در آینده نزدیک پژوهشکده استاندارد کشاورزی در استان گیلان تاسیس می شود. مدیرکل استاندارد گیلان بعد از ظهر چهارشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته استاندارد برگزار شد، ...
مدیرکل استاندارد استان زنجان گفت: با صدور ۳ مجوز جدید، در نیمه ابتدایی سال، ۶ فقره پروانه کاربرد نشان حد مجاز آلاینده‌ برای محصولات کشاورزی استان صادر شد. داریوش اشکانی‌پور ...
نیمه نخست امسال هفت پروانه حد مجاز آلاینده برای محصولات کشاورزی در استان گلستان صادر شده است. مدیر کل استاندارد گلستان گفت: این پروانه‌ها براساس دستورالعمل کاربرد نشان حد مجاز ...
No Thoughts on هیچ محصول کشاورزی در فارس علامت استاندارد ندارد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>