پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان شمالی  »   زنبورهای تریکوگراما در مزارع گوجه فرنگی راز و جرگلان رهاسازی شد
27 تیر 1395 , ساعت 14:55

مدیر جهادکشاورزی راز و جرگلان:

زنبورهای تریکوگراما در مزارع گوجه فرنگی راز و جرگلان رهاسازی شد

مدیر جهادکشاورزی راز وجرگلان گفت: به منظور تهیه محصول سالم و حفظ محیط زیست و همچنین کنترل و مبارزه بیولوژیک با آفات گوجه فرنگی، زنبور براکون و زنبور تریکوگراما در 15 هکتار از مزارع این شهرستان رهاسازی شد.

مدیر جهادکشاورزی راز وجرگلان گفت: به منظور تهیه محصول سالم و حفظ محیط زیست و همچنین کنترل و مبارزه بیولوژیک با آفات گوجه فرنگی، زنبور براکون و زنبور تریکوگراما در ۱۵ هکتار از مزارع این شهرستان رهاسازی شد.

علی وحیدی گفت: عوامل کنترل بیولوژیک در این فصل استفاده از زنبورهای براکون و تریکوگراما است که به عنوان از بین برنده کرم میوه خوار (هلیوتیس) در مزارع گوجه فرنگی مورد استفاده قرار می گیرند.
وی با بیان اینکه رهاسازی حشرات و زنبورها در مزارع در سه مرحله صورت می گیرد اظهار کرد: اولین مرحله رهاسازی در مزارع گوجه فرنگی در دو روز گذشته انجام شد.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان رازو جرگلان در ادامه گفت: اگر کشاورزان از این زنبورها استفاده کنند علاوه بر اینکه هزینه سم پاشی را کاهش می دهند باعث تولید محصول سالم و عاری از سم می شوند.
وحیدی گفت: این زنبورها قدرت این را دارند که در مزارع تکثیر شوند بنابراین وقتی که در یک مرحله رهاسازی انجام می شود و کشاورزان به مدت ۱۰ روز سم پاشی نکنند زیراکه زنبورها هم به طور طبیعی تکثیر می شوند.
وی اظهار کرد: این زنبورها در مزارع همچنین به عنوان منبع غذایی از آفات مضر استفاده می کنند.
وی کاهش سموم شیمیایی و حرکت به سمت مبارزه بیولوژیک و غیرشیمیایی برای دفع آفات را از مزایای این نوع مبارزه دانست و گفت: این مهم همچنین باعث افزایش سطح سلامت و کیفیت محصولات کشاورزی می شود.
۱۳۰ هکتار از مزارع این شهرستان مرزی استان خراسان شمالی امسال زیر کشت گوجه فرنگی رفته است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/Di3bCl

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: طرح کنترل بیولوژیک آفات با رها سازی زنبور‌های تریکوگراما و براکون در مزارع گوجه فرنگی و باغات انار در حال اجراست....
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از رهاسازی ۲ نوع زنبور براکون و تلنموس در مزارع استان برای مبارزه بیولوژیک با آفت‌ها خبر داد. ناجی شهیب زاده گفت: کنترل ...
رئیس اداره ترویج دانش و فناوری سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: زنبورهای پارازیتوئید براکون در ۳۰۰ هکتار از مزارع نخود شهرستان سقز رهاسازی شد. مهدی فتحی روز چهارشنبه اظهار کرد: ...
با هدف ترویج مبارزه زیستی با آفات به جای سموم شیمیایی، برای اولین بار در کشور گروهی 12 نفری به نام گروه جهادی بسیج مبارزه بیولوژیک تشکیل شده است. ...
No Thoughts on زنبورهای تریکوگراما در مزارع گوجه فرنگی راز و جرگلان رهاسازی شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>