پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   ساخت سامانه نوین تشخیص باقیمانده سموم درمحصولات کشاورزی
28 تیر 1395 , ساعت 12:45

توسط عضو هئیت علمی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی:

ساخت سامانه نوین تشخیص باقیمانده سموم درمحصولات کشاورزی

سامانه نوین تشخیص سریع و غیر مخرب باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی بر پایه اسپکتروسکوپی مرئی برای نخستین بارتوسط محقق ایرانی طراحی و ساخته شد.

سامانه نوین تشخیص سریع و غیر مخرب باقی‌مانده سموم در محصولات کشاورزی بر پایه اسپکتروسکوپی مرئی برای نخستین بارتوسط محقق ایرانی طراحی و ساخته شد.
به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بهاره جمشیدی مجری پروژه “سامانه نوین تشخیص سریع و غیر مخرب باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی بر پایه اسپکتروسکوپی مرئی/ فرو سرخ نزدیک (Vis/NIR) و مدل‌سازی چندمتغیره: مطالعه موردی تشخیص سم دیازینون در محصول خیار” درباره این پروژه که با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شده، اظهار کرد: در بسیاری از موارد شاهد استفاده نا به جا و بدون آگاهی سموم در محصولات کشاورزی هستیم، سموم مصرفی برای تجزیه به مدت زمانی نیاز دارند و مشکل زمانی پیدا می‌شود که در مدت زمانی اندک بعد از استفاده سموم محصولات برداشت می‌شوند.

جمشیدی عنوان کرد: بنابراین سم مورد نظر در محصول باقی می‌ماند و بعد از مصرف توسط افراد مشکلات و بیماری‌هایی را ایجاد می‌کند. پس باید نظارتی دقیق بر روی محصولات وجود داشته باشد تا محصولاتی که میزان سم بیش از حد مجاز است از چرخه مصرف خارج شوند، روش‌های آزمایشگاهی که در این زمینه وجود دارد به علت اینکه نیاز به عصاره گیری از محصول دارند باعث تخریب محصول شده و از سویی نیازمند صرف هزینه بالایی هستند.

عضو هئیت علمی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی تصریح کرد: همه این موارد باعث طراحی و ساخت سامانه تشخیص سریع و غیر مخرب باقی‌مانده سموم در محصولات کشاورزی بر پایه اسپکتروسکوپی مرئی شد این دستگاه پرتابل بوده و قابلیت حمل به مزارع یا بازارهای تره بار را دارد از سوی دیگر هزینه استفاده از دستگاه کم است بدون اینکه تخریبی در محصول ایجاد کند.

وی بیان کرد: این دستگاه با ارسال طول موج مشخصی به محصول و تجزیه طول موج بازگشتی میزان سم را مشخص می‌کند، نمونه آزمایشگاهی برای محصول خیار کالیبره شده که البته قابلیت تعمیم برای سایر محصولات و سموم به شرطی که مدل تشخیص قابل تدوین باشد را دارد.

جمشیدی ابراز کرد: طرح مذکور را در قالب طرح کلان ملی تعریف کردم و پروپزال آن را برای معاونت علمی ارسال کردم که در آن علاوه بر سموم قابلیت کاربرد برای تمام آلاینده‎های شیمیایی نیز ذکر شده است همچنین در حال بررسی برای ساخت نمونه صنعتی هستیم.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/urGXYg

 

مطالب مرتبط

طرح ملی پایش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی نیشابور، با موفقیت انجام شد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور گفت: با توجه به دستور‌های ابلاغی سازمان غذا و دارو و اهمیت ...
سیزدهمین نمایشگاه ارگانیک ایران از تاریخ 22 آذر الی 30 آذر ماه 1402 در مرکز نمایشگاهی برج میلاد سالن A و B از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود....
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در زمان حاضر ۱۰ درصد آفت کش‌های نباتی تولیدی کشور در این استان فرموله می‌شود که با بهره برداری از یک مگا پروژه جدید ...
رئیس سازمان حفظ نباتات در نشست اتاق کرمان، از برنامه اساسی برای مدیریت سیاه‌بازار حاکم بر آفت‌کش‌ها خبر داد که تعدد سم فروشی‌ها را نیز به‌عنوان یک مسئله مهم مدنظر قرار خواهد داد....
No Thoughts on ساخت سامانه نوین تشخیص باقیمانده سموم درمحصولات کشاورزی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>