پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, زنجان  »   گندم سن زده‌ روی دست کشاورزان ماند
30 تیر 1395 , ساعت 11:02

گزارش:

گندم سن زده‌ روی دست کشاورزان ماند

مدتی است که ساقه‌های طلایی از گندمزارهای استان به دست کشاورزان درو می‌شود. ساقه‌هایی که هر دانه آن برکت خانه است و قوت غالب مردم. هم اکنون فصل برداشت گندم و فروش آن است.

کشاورزان مزد زحمات یکساله خود را می‌گیرند و امیدوارند بتوانند به سود قابل توجهی دست یابند. امسال دولت قیمت هر کیلو گندم را ۱۲۷۰ تومان اعلام کرده که رشد ۱۰ درصدی در مقایسه با سال گذشته دارد. خرید گندم در استان از سی‌ام خرداد شروع شده است و طبق گفته مدیر عامل شرکت غله منطقه ۱۴ تا لحظه تنظیم این گزارش ۸۷ هزار و ۴۸۰ تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

 

خرید از کشاورزان
مدیر عامل شرکت غله استان در خصوص نحوه پرداخت هزینه خرید از کشاورزان اظهار می‌کند: نخستین پرداختی به مبلغ ۷۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ۲۵ روزه به حساب کشاورزان واریز شد و امیدواریم که این روند تا آخر خرید گندم ادامه داشته باشد. طبق پیش‌بینی‌های به عمل آمده امسال ۳۵۰ هزار تن گندم تولید شده که زیر ساخت‌ها برای ذخیره ۳۰۰ هزار تن آن آماده است. «رسول منصوری» در این مورد اظهار می‌کند: از سال گذشته ۱۰۰ هزار تن گندم به صورت ذخیره در سیلوهای استان موجود است. وی به میزان مصرف گندم استان هم اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: مصرف گندم استان طبق بررسی‌های به عمل آمده ۹۶ هزار تن است. اما سوال اینجاست، آیا سیلوهای استان فضای کافی برای ذخیره این میزان گندم را دارند؟ مدیر عامل شرکت غله منطقه ۱۴، در پاسخ به این سوال می‌گوید: تنها در شهرستان خدابنده که یکی از مراکز تولید گندم است، به دلیل تأمین نشدن اعتبار، ساخت سیلو به سرانجام نرسید و به همین دلیل از ظرفیت ۱۰ هزار تنی یکی از مراکز بخش خصوصی برای رفع این مشکل یاری گرفتیم.

 

گندم سن زده نمی‌‌خریم
چندی است که در اخبار شنیده می‌شود، گندم برخی از کشاورزان به دلیل وجود سن‌زدگی از سوی دولت خریداری نمی‌شود. گرچه برخی از کشاورزان معتقدند که چون قیمت گندم بالا رفته است، مراکز خرید تمایلی برای خرید نشان نمی‌دهد و در عوض برخی از افراد سودجو همین محصول را با دلالی و خرید آن به قیمتی کمتر راهی سیلوها می‌کنند و موجب بازار سیاه می‌شوند. منصوری در خصوص این موضوع می‌گوید: ما امانتدار مردم و دولت هستیم و به هیچ عنوان نمی‌توانیم گندم سن‌زده از کشاورزان بخریم و در قبال آن وجه پرداخت کنیم. امسال هم قیمت گندم بالا رفته است و ما انتظار داریم گندم باکیفیتی خوب به دست مردم برسد، چرا که گندم باکیفیت موجب تولید نان مرغوب‌تری خواهد شد. اکنون گندم درجه یک آلمان و قزاقستان ۹۰۰ تومان خریداری می‌شود و قیمت خرید گندم از کشاورزان در داخل بسیار بالاست. قطعا در قبال این قیمت بالا باید انتظار ارائه گندم مرغوب از سوی کشاورز را داشته باشیم. منصوری می‌گوید: در زمان کاشت و داشت و برداشت بارها در مورد سمپاشی به مزارع و راه‌های سن‌زدگی و جلوگیری از بیماری سیاهک در گندم به کشاورزان تذکر داده شده، اما برخی در این مورد بی توجهی کردند.
مدیرعامل شرکت غله منطقه ۱۴ در خصوص این‌که آیا این موضوع که گندم سن‌زده توسط واسطه‌ها به سیلوها راه می‌یابد، اظهار می‌کند: در کل دنیا واسطه‌ها در مسائل اقتصادی نقش پررنگی دارند. آنها با پیش‌خرید محصولات می‌توانند کشاورزان را در تهیه بذر یا وسایل مورد نیاز یاری کنند. اما گاهی نیز برخی از واسطه‌های سودجو ممکن است گندم بی‌کیفیت را با گندم با کیفیت مخلوط کنند و آن را به فروش برسانند. اما دولت کار نمونه‌گیری از گندم را در آزمایشگاه‌ها انجام می‌دهد و اگر محموله‌ای را آزمایشگاه قبول نکرد، آن را قبول نمی‌کنیم.

 

بی توجهی کشاورزان به هشدارها
حال سوال اینجاست، چرا باید گندم سن‌زده و بی‌کیفیت در استان تولید شود، آیا مقصر کشاورزان هستند؟ مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی با اشاره به این موضوع که ۱۵ هزار هکتار مزارع گندم در استان وجود دارد، اظهار می‌کند: ما قبلا به کشاورزان در مورد گندم سن‌زده هشدار داده بودیم.
«رباب شب‌خیز» با اظهار این مطلب که وظیقه دولت مشاوره به کشاورزان است، می‌گوید: هنگامی که آفتی همگانی شود دولت وارد عمل می‌شود تا جلوی شیوع آن را بگیرد. امسال به دلیل بارندگی خوب شاهد محصولات باکیفیتی بودیم.
وی با اشاره به این نکته که جهاد کشاورزی برای جلوگیری از سن‌زدگی و شیوع آفت اقدام‌های زیادی انجام داده است، ادامه می‌دهد: با توجه به تراکم زمین‌های کشاورزی، جهاد کشاورزی از طریق اطلاع‌رسانی در صدا و سیما، چاپ بنر و پوستر و توزیع آن، همچنین ارسال پیامک، هشدارهای لازم را به کشاورزان در این خصوص داده بود. حتی دولت کار سمپاشی را برای جلوگیری از شیوع سن‌زدگی در دستور کار قرار داد و انتظار داشت شاهد محصولات سن‌زده کمتری باشد. مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی می‌افزاید: عواقب بی توجهی به اطلاع‌رسانی‌ها و هشدارها و اخطارها مبنی بر نخریدن گندم‌های سن زده به کشاورزان به اندازه کافی اعلام شده بود. بنابراین در چنین شرایطی اکنون لزومی به خرید گندم سن زده وجود ندارد.
وی ادامه می‌دهد: آمار دقیقی از سن‌زدگی گندم نداریم و ارائه آمار دقیق، نیازمند گذر زمان و خرید گندم به طور کامل است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/fFIa3t

خبرگزاری خبرآنلاین

مطالب مرتبط

جهادکشاورزی آذربایجان غربی هشدار داد: اقدامات لازم برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به محصولات راهبردی و کاهش سن زدگی گندم انجام شود. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: مبازره با آفات سن و شته در مزارع غلات و کلزا از اسفندماه آغاز شده و تا نیمه خرداد ماه ادامه دارد....
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در خصوص گسترش عوامل بیماری زای برگی در ارتباط با گندم و جو هشدار داد. مرتضی فتاحی گفت: از آنجایی که شرایط ...
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ورامین گفت: عملیات اجرایی مبارزه با علف‌های هرز در مزارع غلات شهرستان ورامین آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، هاتف ممیزی اظهار داشت: در سال ...
No Thoughts on گندم سن زده‌ روی دست کشاورزان ماند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>