پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   توقیف محموله بزرگ قاچاق خشکبار و امحاء محموله میوه قاچاق
30 تیر 1395 , ساعت 11:37

مدیرکل دفتر قرنطینه سازمان حفظ نباتات تشریح کرد:

توقیف محموله بزرگ قاچاق خشکبار و امحاء محموله میوه قاچاق

مدیرکل دفتر قرنطینه سازمان حفظ نباتات جزئیات توقیف محموله بزرگ خشکبار قاچاق را در یکی از استان‌های غربی تشریح کرد و گفت: امروز نیز یک محموله میوه در این استان امحا خواهد شد.

مدیرکل دفتر قرنطینه سازمان حفظ نباتات جزئیات توقیف محموله بزرگ خشکبار قاچاق را در یکی از استان‌های غربی تشریح کرد و گفت: امروز نیز یک محموله میوه در این استان امحا خواهد شد.

اکبر آهنگران درباره جزئیات توقیف محموله بزرگ قاچاق در یکی از استان‌های غربی کشور، اظهار داشت: رویه سازمان حفظ نباتات و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز این است که محصولات کشاورزی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، امحا شوند و ما کاری به سلامت این محصولات نداریم چرا که هیچ‌کس نمی‌تواند زیر بار این مسئولیت برود که این محصولات سالم هستند.

وی با بیان اینکه اگر محصولی به شکل رسمی وارد شود، اسناد و گواهی بهداشت گیاهی کشور مبدأ را دارد، گفت: این اسناد سلامت آن محصول را تائید می‌کند بنابراین اطمینان ما زیاد است و اگر کالای وارد شده، آلوده باشد می‌توانیم به کشور مبدأ اعتراض کنیم و اعتمادمان از آنها سلب خواهد شد.

مدیرکل دفتر قرنطینه سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه درباره محصولات قاچاق، هیچ کشوری مسئول نیست، گفت: معمولاً در این زمینه مبدأ مشخص نیست و اگر هم باشد، حفظ نباتات و قرنطینه آن کشور تائیدیه‌ای برای این محصولات صادر نکرده است.

دکتر آهنگران با بیان اینکه ممکن است محصولات قاچاق هر نوع آلودگی داشته باشد، افزود: همچنین در این زمینه بحث اگروتروریسم و بیوتروریسم مطرح است؛ بدین معنا که ممکن است عده‌ای به صورت عمدی درون محصول وارداتی را آلوده کنند تا روی انسان‌های کشور مقصد تأثیر بگذارد ضمن اینکه این احتمال وجود دارد در درون آن محصولات، عوامل بیماری‌زا و آفاتی ایجاد کرده که محصولات کشاورزی کشور مقصد را دچار مشکل کنند.

وی تاکید کرد: کسی که به دنبال اقدامات اگروتروریسم و بیوتروریسم در کشورهای دیگر است، آفات و بیماری‌ها را به گونه‌ای در محصول ایجاد نمی‌کند که به راحتی کشف شود یا مشخص باشد.

مدیرکل دفتر قرنطینه سازمان حفظ نباتات اضافه کرد: برای تائید سلامت میوه‌های قاچاق باید هر کدام از آنها را به تنهایی برش داد و بررسی کرد تا مطمئن شد آنها سالم هستند و چون چنین کاری امکان‌پذیر نیست باید این محصولات امحا شود.

آهنگران با بیان اینکه محصولات قاچاق، پس از کشف به دستگاه‌های مسئول از جمله سازمان اموال تملیکی تحویل داده می‌شوند تا آن سازمان بررسی کند که با این محصولات باید چه کرد، گفت: معمولاً این سازمان به دنبال این است که اموال توقیف شده را بفروشد که این اقدام درباره محصولات کشاورزی امکان‌پذیر نیست.

وی تصریح کرد: در این زمینه ما نامه‌ای به آن سازمان ارسال کردیم تا هرگونه محصول کشاورزی قاچاق که تحویل آنها می‌شود را امحا کنند.

مدیرکل دفتر قرنطینه سازمان حفظ نباتات، کشف یک محموله قاچاق در یکی از استان‌های غربی کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: مسئولان اداره تملیکی این استان به همکاران ما فشار آوردند که این محموله امحا نشود و به مصرف برسد تا درآمدی از این زمینه حاصل شود.

آهنگران با بیان اینکه مسئولان حفظ نباتات استان مذکور در برابر این موضوع مقاومت کردند، گفت: هیچ محصولی از این محموله به فروش نرفت و همه آنها امحا شده است ضمن اینکه این محموله قاچاق شامل خشکبار نیز بوده و حدود ۲۰ تن مغز گردو در آن وجود داشته است.

وی ادامه داد: امروز نیز قرار است یک محموله میوه قاچاق با حضور مسئولان حفظ نباتات و اداره تملیکی این استان امحا شود که معمولاً این میوه‌ها شامل مرکبات، سیب درختی و لیموترش هستند.

مدیرکل دفتر قرنطینه سازمان حفظ نباتات افزود: یک محموله قاچاق به محض آنکه توقیف می‌شود، چند روزی طول می‌کشد تا اقدامات مربوط به امحای آن، انجام شود و سپس آن را از بین می‌برند.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/decQNI

خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط

۴.۵ میلیون نمونه حشره در موزه حشرات هایک میرزایانس در مجموعه ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور شناسایی و نگهداری می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد ...
معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه در کشور ما برای دفاع از امنیت غذایی و مبارزه با تهدیدات آگروتروریسم باید به حفاظت از محصولات کشاورزی در برابر آفات انباری ...
بر اساس گزارش‌های علمی بیش از ۱۱۱ گونه از سخت بال پوشان، ۱۱ گونه شب پره و ۹۹۳ گونه کنه به محصولات کشاورزی در شرایط انبار خسارت می‌زنند. از کل ...
  محموله 25 تنی لوبیا چشم بلبلی قاچاق توسط واحد قرنطینه مدیریت حفظ نباتات استان یزد کشف و معدوم گردید. به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از روابط عمومی مدیریت حفظ نباتات استان یزد، به منظور ...
No Thoughts on توقیف محموله بزرگ قاچاق خشکبار و امحاء محموله میوه قاچاق

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>