برنج های مازندران عاری از باقیمانده سموم و فلزات سنگین است

برنج

چاپ

 

به گفته مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران، در حال حاضر برنج های استان مازندران عاری از باقی مانده سموم و فلزات سنگین است

حسین مکرمی در این باره گفت: وجود فلزات سنگین در محصولات کشاورزی در اثر ورود پساب آلوده صنعتی به مزرعه و کودهای نابجا بوجود می آید که خوشبختانه در استان مازندران جز در یک محل که شائبه ورود پساب صنعتی است و مدام محصولات آن آزمایش می‌شود در دیگر نقاط استان مشکل پساب صنعتی نداریم.

وی افزود: اگر سموم بجا و به وقت مصرف شوند در یک دوره زمانی مشخص  اثر آن از روی محصولات محو می‌شود و هیچگونه مشکلی برای مصرف کننده نخواهد داشت.

مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه این معاونت قطب است، تصریح کرد: هر هفته نمونه هایی از ۱۲ محصول همچون برنج، هندوانه، خربزه، طالبی، سبزی خوردنی، پرتقال، خیار و سایر محصولات از معاونت غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی سمنان، گیلان، گلستان، بابل و شاهرود در بازار عرضه خریداری و برای آزمایشات  سموم و فلزات سنگین به آزمایشگاه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه مازندران در حوزه آزمایشات باقی مانده سموم پیشرو است، افزود: در این راستا موضوع ساماندهی برنج استان و شناسنامه‌دار شدن آن از موارد ضروری است که با ارایه مشوق های در نظر گرفته شده در حال انجام است.

مکرمی ارایه لیست افراد دارای مجوز و پروانه بهره برداری به صدا و سیما جهت تبلیغات، معرفی برای ارائه وام سرمایه در گردش از مشوق های ساماندهی برنج و پرتقال عنوان و اظهار کرد: همه سورتینگ دارانی که از واکس مجاز استفاده کنند برای آنها پروانه بهره بهداشتی صادر شده و  ضمن کددار شدن می‌توانند از مشوق های مربوطه نیز بهره مند شوند.

وی مخلوط کردن برنج های بومی و خارجی را از اقدامات ناشایست دانست و افزود: بهترین راهکار برای جلوگیری از این نوع اقدامات شناسنامه دارکردن محصولات است تا به درستی قابل ردیابی باشند.

این مسوول با بیان اینکه در حال حاضر برنج های استان عاری از باقی مانده سموم و فلزات سنگین است،  افزود: در ساماندهی برنج، نوع آن روی بسته‌بندی باید نوشته شود و با آزمایش رندومی این بسته‌ها به راحتی تولیدکننده خاطی شناسایی و به دستگاه های تعزیراتی معرفی می‌شود.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/g90bGp