پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, جهان  »   تله های ارزان قیمت مگس میوه از میلیون ها دلار خسات به انبه کاران هندی جلوگیری می کنند
2 مرداد 1395 , ساعت 10:32

تله های ارزان قیمت مگس میوه از میلیون ها دلار خسات به انبه کاران هندی جلوگیری می کنند

پروژه کم هزینه کنترل آفات که بر علیه مگس میوه انجام می شود به کشاورزان و انبه کاران هندوستان برای کنترل کم هزینه این آفت کمک می کند

هندوستان بزرگترین تولید کننده انبه در دنیا با سطح زیر کشت ۲.۵ میلیون هکتار است و بیشتر انبه کاران این کشور کشاورزان خرده پایی اند که به این محصول به عنوان تنها منبع درآمد وابسته اند.

در حالیکه میوه های سالم انبه به قیمت ۱.۲ دلار به فروش می رسند میوه های آسیب دیده به قیمت ۲۰ سنت و تنها قابل فروش به صنایع فرآوری هستند. این اختلاف قیمت ۱ دلاری میلیون ها دلار به این کشاورزان خسارت وارد می سازد و مهمترین عامل این خسارت، آفت مگس میوه است.

مگس میوه تخم های خود را در سطح میوه قرار می دهد و لاروهای آن وارد میوه می شوند و میوه های آلوده شده فاقد کیفیت کافی برای فروش در بازار هستند.

در گذشته این باغ داران از روش کم هزینه تر استفاده از کیسه های پلاستیکی برای پوشاندن میوه ها استفاده کردند که چندان موفق و موثر نبود. سمپاشی مزارع نیز به علت هزینه بالا از عهده و توان این کشاورزان خارج است.

پروژه تله های ارزان قیمت مگس میوه به نام رنگین کمان (Rainbow) که مشترکا توسط موسسه تحقیقات باغبانی هندوستان و کالج سلطنتی لندن انجام شده است از وارد آوردن میلیون ها دلار خسارت جلوگیری می کند. این تله ها با اینکه از تکنولوژی ساده برخوردار و کم هزینه هستند اما روشی بسیار موثر و کارآمد برای مبارزه با آفت است.

این تله ها مگس های میوه را به دام انداخته و با حشره کش آنها را از بین می برند و در نتیجه نیاز به انجام سمپاشی را منتفی می سازند.

تله مگس میوه

هدف اصلی این پروژه انبه کاران خرده پا که بخش بزرگی از سطح زیرکشت ۲.۵ میلیون هکتاری کشور را در اختیار دارند است.

به اظهار پروفسور جان مامفورد مجری پروژه، تخمین زده می شود که این روش برای اقتصاد هندوستان سالانه ارزشی بیش از ۵۰۰ میلیون دلار داشته باشد و اثر آن بر زندگی و اقتصاد کشاورزان و روستاییان غیرقابل انکار خواهد بود. با افزایش کیفیت میوه ها و فروش آنها این زارعین قادر خواهند شد درآمد خود را افزایش داده سطح کیفی زندگی خود را نیز افزایش دهند. از طرف دیگر نسل های بعدی نیز به این شغل ادامه داده و از مهاجرت آنها به شهرها جلوگیری خواهد شد.

 

تله مگس میوه

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/FsjqXD

مطالب مرتبط

از خردادامسال تاکنون ده کامیون حامل انبه وارداتی از پاکستان به این کشور عودت داده شد. مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت:علت بازگرداندن انبه به کشور مبداء ، وجود آلودگی در برخی ...
No Thoughts on تله های ارزان قیمت مگس میوه از میلیون ها دلار خسات به انبه کاران هندی جلوگیری می کنند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>