پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   شیوع آفت شب‌پره شمشاد در بخشی از جنگل‌های غرب مازندران
3 مرداد 1395 , ساعت 13:50

رئیس ادارهٔ حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران خبر داد:

شیوع آفت شب‌پره شمشاد در بخشی از جنگل‌های غرب مازندران

رئیس ادارهٔ حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران (نوشهر) گفت: به‌تازگی آفتی برگ‌خوار به نام شب‌پرهٔ شمشاد در جنگل‌های غرب مازندران شیوع یافته است.

رئیس ادارهٔ حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران (نوشهر) گفت: به‌تازگی آفتی برگ‌خوار به نام شب‌پرهٔ شمشاد در جنگل‌های غرب مازندران شیوع یافته است.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران (نوشهر)، غلامحسن اشرفی‌نیا افزود: این آفت چند نسل در سال دارد و به‌احتمال از طریق نهال‌های شمشاد زینتی آلوده و یا سایر مبادلات بین‌المللی و یا ورود گردشگران کشورهای دیگر وارد ایران شده است.
وی اظهار داشت: عامل این آفت، گونه‌ای پروانه با نام علمی Cydalima perspectalis است که به طور طبیعی در شرق آسیا زندگی می‌کند و نخستین بار در سال ۱۳۸۵ در آلمان و سپس در چند کشور اروپایی طغیان کرد و از نیمهٔ دوم خرداد امسال در نمک‌آبرود شهرستان چالوس در یک قطعهٔ ۵۰ هکتاری دیده شد که خسارت زیادی به درختان شمشاد وارد کرده است.

رئیس ادارهٔ حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران _ نوشهر تأکید کرد: با توجه به این‌که دشمن طبیعی این آفت در منطقه وجود ندارد همین امر کار مبارزه و واپایش (کنترل) آن را مشکل و پرهزینه می‌کند.
اشرفی‌نیا تاکید کرد: بازدید میدانی از پارک بنفشهٔ شهرستان چالوس و محدودهٔ هتل پارسیان آزادی خزر و مناطق اطراف نیز نشان داد که جمعیتی زیاد و بالاتر از حد زیان اقتصادی از آفت مذکور در حال تغذیه در مرحلهٔ کرمینه‌ای (لاروی) است.

 

وی یادآور شد: این آفت، فعالیت شدید برگ‌خواری دارد و تراکم آفت و شدت خسارت به حدی است که هیچ پایه‌ای از شمشاد اعم از نهال و درختچه و درختان از گزند آن مصون نمانده است و تودهٔ شمشاد با ظاهری خشک و سوخته به نظر می‌رسد.

به گفته اشرفی‌نیا، در بررسی‌های اولیهٔ انجام گرفته، مراحل زندگی این آفت شامل کرمینه (لارو) و شفیره و حشرهٔ کامل، به وفور در منطقه مشاهده شده و کرمینه‌ها همچنان به فعالیت تغذیه‌ای خود ادامه می‌دهند.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران _ نوشهر ادامه داد: با توجه به شدت فعالیت و خسارت این آفت در اسرع وقت محصورسازی و قرق منطقه و نصب تابلوهای هشداردهنده برای اطلاع عموم و جلوگیری از عبور و مرور گردشگران و بومیان منطقه با هدف جلوگیری از انتقال آن به سایر مناطق انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین هماهنگی‌های لازم با نهادهای مربوط  و سازمان‌های تخصصی نظیر مؤسسهٔ تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، سازمان حفظ نباتات کشور انجام خواهد شد تا برای از بین بردن کانون آفت اقدام لازم صورت گیرد.

اشرفی‌نیا اظهار داشت: با توجه به پایش انجام شده در مناطق مختلفِ توده‌های شمشاد، از مردم می‌خواهیم در صورت مشاهدهٔ این آفت یا علائم خسارت آن، موضوع را هر چه سریع‌تر به ادارات منابع طبیعی شهرستانی و یا ادارهٔ حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر اطلاع دهند.

شمشاد هیرکانی با نام علمی بُوکسوس هیرکانا (Buxus hyrcana) درختی همیشه‌سبز و بومی جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه‌های گیاهی در خطر انقراض اتحادیهٔ بین‌المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد.

شب پره شمشاد

 

شب پره شمشاد

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/AHCU3x

مطالب مرتبط

شمشاد، درختی همیشه سرسبز و بومی جنگل‌های هیرکانی شمال ایران است که نامش در فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض قرار دارد. تنها ذخیره گاه شمشاد در استان گلستان به ...
معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور ضمن تاکید براینکه شرایط قرنطینه ای ایران فقط برای واردات چوب فنی و استاندارد است، گفت: افزایش واردات چوب، مخاطرات ورود آفات جدید به ...
طرح محلول پاشی هوایی در ذخیره گاه شمشاد بندرگز برای مبارزه با آفت شب‌پره انجام شد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز گلستان؛ شمشاد هیرکانی درختی همیشه سبز و بومی جنگل‌های ...
رئیس انجمن جنگلبانی کشور، بیماری شمشاد جنگل‌های شمال را مشکوک دانست و گفت: وقتی در مدت ۵ سال دو مشکل بزرگ بیماری و پس از آن آفت که نوعی پروانه است فقط برای ...
No Thoughts on شیوع آفت شب‌پره شمشاد در بخشی از جنگل‌های غرب مازندران

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>