جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, گیلان  »   تشدید خشکیدگی درختان فندق رودسر
4 مرداد 1395 , ساعت 18:06

عضو هیئت علمی سازمان نظام مهندسی کشاورزی گیلان:

تشدید خشکیدگی درختان فندق رودسر

عضو هیئت علمی سازمان نظام مهندسی کشاورزی گیلان گفت: خشکیدگی و زوال درختان فندق استان تشدید یافته است.

عضو هیئت علمی سازمان نظام مهندسی کشاورزی گیلان گفت: خشکیدگی و زوال درختان فندق استان تشدید یافته است.

هوشیارفرد اظهار کرد: در هر جامعه‌ای قطار توسعه آن بر روی ریل کشاورزی نهاده شده و بی‌شک کشاورزی از اساسی‌ترین پایه‌های توسعه است.

وی افزود: هم‌اکنون تکیه بر قدرت نرم اقتصادی تولید غذا با توسعه کشاورزی دانش بنیان، بومی و متکی به منابع تولید فراوان داخل کشور که خداوند متعال در هیچ بخش آن، از کشور ایران و به‌خصوص منطقه گیلان دریغ نکرده است.

عضو هیئت علمی سازمان نظام مهندسی کشاورزی گیلان با بیان این‌که استان گیلان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و قابلیت‌های اقتصادی، دارای توانایی‌ها و پتانسیل‌های خاصی است، ادامه داد: از این‌رو انتخاب استراتژی مؤثر و مناسب توسعه در جهت به‌کارگیری ظرفیت‌های منطقه‌ای از ضروریات است.

هوشیارفرد خاطرنشان‌کرد: درختچه فندق که بومی اروپا، آسیای صغیر و قفقاز است و در جنگل‌های ارسباران، آستارا، تالش، دیناچال، طارم و زنجان، بین استپ و جنگل و در جنگل‌های گلی داغ در شرق استان گلستان، رویش دارد.

وی تصریح کرد: فندق نیز مانند هر محصول دیگری با فرآوری، قابلیت استفاده متنوع‌تری می‌یابد که نتیجه آن افزایش ارزش افزوده آن است. با این کار اهدافی نظیر اشتغالزایی و درآمد و ورود ارز به کشور، به‌نحو مطلوب‌تری حاصل می‌شود.

عضو هیئت علمی سازمان نظام مهندسی کشاورزی گیلان با بیان این‌که استان گیلان(عمدتاً مناطق کوهستانی اشکورات از بخش رحیم آباد رودسر و شهرستان های سیاهکل و املش و تالش) با بیش از ۱۷هزار هکتارسطح زیر کشت و فعالیت بیش از ۵۰ هزار تولیدکننده فندق با میانگین تولید سالانه حدود ۱۴هزار تن، به‌عنوان قطب تولید فندق کشور بشمار می‌رود(۸۰ درصد فندق کشور)، اظهار کرد: علیرغم استعداد اقلیمی و محیطی و امکان  استفاده بهینه‌تر از این ظرفیت بالفعل در منطقه متأسفانه باید اذعان داشت که تولید به همان شیوه سنتی با بازدهی پایین و بهره‌وری حداقل، ادامه دارد.

وی افزود: متأسفانه چند سالی است که باغداران مناطق فندق‌خیز استان در شرایطی که زحمات زیادی برای به ثمر رسیدن محصول متحمل می‌شوند و در عین حال به‌علت بازاریابی و بازارسازی نامناسب و عرضه خام و فله‌ای کمترین سود را دریافت می‌کنند با پدیده زوال و خشکیدگی درختان فندق در باغات خود مواجه‌اند.

هوشیارفرد گفت: این پدیده معمولاً همه سنین خصوصاً درختان بالغ و مسن را آلوده می‌کند و در نمونه‌های آلوده نیز مشاهده شده است که آلودگی به‌صورت تدریجی گسترش یافته و از سرشاخه‌ها به سمت پایین درخت پیش می‌رود.

وی ادامه داد: رشد درخت آلـوده کم شده و پس از چند سال کاملاً خشک می‌شود. بنظر می‌رسد زوال و خشکیدگی فندق ناشی از مجموعه عوامل بیولوژیک(قارچ‌ها و باکتری‌ها) و فیزیولوژیک باشد. همچنین ظرفیت ژنتیکی، فاکتورهای آب و هوایی، سن درخت و عملیات زراعی نامناسب مانند کیفیت و کمیت نامناسب کود دامی یا شیمیایی و مشکلات هرس می‌توانند زمینه را برای بروز عارضه فراهم کنند. البته سرمازدگی ناگهانی بهاره و خسارت سوسک سفید ریشه و آفات چوبخوار نیز از عواملی هستند که خشکیدگی و زوال فندق را تشدید کرده‌اند.

عضو هیئت علمی سازمان نظام مهندسی کشاورزی گیلان با اشاره به این‌که اعتقاد بر این است که در صورت کم‌توجهی و جدی نگرفتن هشدارهای کارشناسی کشت و تولید فندق در استان با اثرات منفی اقتصادی، اجتماعی مهم و قابل توجهی مواجه خواهد شد، افزود: توجه به حل مشکلات فندق‌کاران نقش مهمی در حفظ و ارتقای جایگاه صادرات جهانی این محصول خواهد داشت. موضوعی که بدون تردید علاوه بر توجه مسئولان استان، توجه ویژه دولت و دیگر مسئولان دلسوز ذی‌ربط را می‌طلبد.

وی افزود: در این راستا سه پیشنهاد شفاف قابل عرضه است، اولاً به‌منظور کنترل این تهدید جدی، پروژه‌ای با عنوان«تقویت سازگاری فندق کاری‌های گیلان درمقابل خشکیدگی و زوال هم‌چنین ایجاد سیستم منطقه‌ای پایش باغات فندق» با تأمین اعتبارات لازم از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط استانی و ملی  با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان در اسرع وقت به اجرا درآید.

عضو هیئت علمی سازمان نظام مهندسی کشاورزی گیلان یادآور شد: ثانیاً برای افزایش تولید و بهره‌وری بیشتر، تدوین و اجرای طرح جامع فندق لازم و ضروری است. مهم‌ترین نتایج اجرای صحیح طرح آن است که  دست دلالان و واسطه‌ها از دسترنج فندق‌کاران کوتاه شده و باغداران بطور مستقیم محصول خود را به کارخانه فرستاده و از سودآوری آن بهره‌مند می‌شوند، بطوری که، این مسأله تدریجاً باعث افزایش بنیه اقتصادی فندق‌کاران استان خواهد شد.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/b6jbFv

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

No Thoughts on تشدید خشکیدگی درختان فندق رودسر

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>