پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   سطح مبارزه با ملخ‌های صحرایی به ۴۵۰ هزار هکتار رسید
11 خرداد 1398 , ساعت 13:40

سطح مبارزه با ملخ‌های صحرایی به ۴۵۰ هزار هکتار رسید

سطح مبارزه با ملخ‌های صحرایی به ۴۵۰ هزار هکتار رسیده و خسارت وارده به برخی باغات ناشی از این آفت، چندان جدی نیست.


سطح مبارزه با ملخ‌های صحرایی به ۴۵۰ هزار هکتار رسیده و خسارت وارده به برخی باغات ناشی از این آفت، چندان جدی نیست.

محمد رضا درگاهی اظهار داشت: در حال حاضر هشت استان جنوبی کشور درگیر آفت ملخ هستند که بیشترین حضور این آفت مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان است.

وی ادامه داد: دیگر استان‌های درگیر این آفت فارس، بوشهر، خوزستان، کهکیلویه و بویر احمد و خراسان جنوبی است که با پیش بینی‌های انجام شده در مرحله نخست تا پایان مرداد ماه، در بیش از ۷۵۰ هکتارمبارزه با این آفت ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان حفظ نباتات افزود: همچنین پیش بینی می‌شود که در مرحله دوم نیز در بهمن و اسفند ماه ریزش‌هایی صورت پذیرد که در این مرحله نیز باید با این آفت مبارزه شود.

درگاهی با بیان اینکه ارزش ریالی محصولات کشاورزی این هشت استان بیش از نود هزار میلیارد تومان است تاکید کرد: با اقدامات پیشگیرانه و سم پاشی‌های صورت گرفته، ​ آسیبی به محصولات نهایی باغات و زمین‌های کشاورزی این هشت استان وارد نشده و تنها خسارت‌هایی ناچیز در شمال هرمزگان به ساقه برخی گیاهان در باغات وارد شده است.

وی با اشاره به تامین اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی مبارزه با آفت ملخ در مرحله نخست افزود: در مرحله دوم نیز نیاز به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار است که با مکاتبات انجام شده میان وزیر جهاد کشاورزی، وزیر کشور و سازمان برنامه و بودجه، ​ مراحل تامین این مبلغ در حال طی شدن است.

درگاهی با اشاره به بازدید کیث کرسمن دبیر کمیسیون مبارزه با ملخ صحرایی جنوب غرب آسیا از ایران اظهار داشت: بازدید‌های صورت گرفته از هشت استان کشور نشان داد که ایران به خوبی توانسته با این آفت مبارزه کند و این موضوع به تائید این مقام مسئول فائو نیز رسید.

وی تصریح کرد: همچنین دبیر کمیسیون مبارزه با ملخ‌های صحرایی جنوب غرب آسیا این نکته را نیز تایید کرد که کشور‌های عربستان، عمان، یمن، قطر و امارات به وظایف ذاتی خود برای مبارزه با این آفت به اندازه کافی عمل نکرده اند همین موضوع هم موجب ورود بیش از حد این آفت از این کشور‌ها به ایران شده است.

وی ادامه داد: قرار است مسئولان فائو پیگیری‌های بیشتری در مورد این کوتاهی‌ها انجام دهند و اخطار‌های لازم برای جبران این کاستی‌ها به این کشور‌ها داده شود تا در آینده و با توجه به ریزش‌های جدید پیش بینی شده، ​ با این پدیده در این سطح مواجه نشویم.

درگاهی اضافه کرد: ملخ‌های صحرایی پس از عبور از ایران به هند و پاکستان می‌رسند و انتظار می‌رود تا مبارزه با این آفت در این کشور‌ها به گونه‌ای باشد که با تغییر جهت باد در فصول آتی شاهد بازگشت ملخ‌ها به ایران نباشیم.

وی افزود: همه امکانات در استان‌های درگیر با آفت بسیج شده اند تا خسارتی به محصولات باغی و زراعی وارد نشود.

خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با همکاری مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صدور نسخه گیاهپزشکی الکترونیکی از طریق سامانه ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
No Thoughts on سطح مبارزه با ملخ‌های صحرایی به ۴۵۰ هزار هکتار رسید

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>