لیموترش‌های قاچاق امحاء شدند

لیموترش

چاپ

در حالیکه علی‌رغم صادر نشدن مجوزی برای وارد نشدن لیموترش، این محصول آن هم در فصل برداشت، از کشورهای مختلف به ایران قاچاق شده بود، وزارت جهاد کشاورزی با ورود آن مخالفت کرد و معاون سازمان حفظ نباتات از امحاء و معدوم کردن لیموترش‌های خارجی قاچاق خبر داد.

در ماه گذشته و همزمان با آغاز فصل برداشت، لیموترش در کشور قاچاق این محصول که پیش از این در دهه ۷۰ عامل از بین رفتن و آفت زدگی حجم زیادی از لیموترش‌های داخل شده بود، دوباره تکرار شد و حسین مهاجران – رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی – از عرضه لیموترش قاچاق شده از سه محور ترکیه، آفریقا و برزیل خبر داد.

این در حالی بود که به گفته علی‌اکبر مهرفرد – قائم‌مقام بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی – هیچ مجوزی برای واردات لیموترش صادر نشده بود و تنها میوه‌هایی مانند موز، آناناس، نارگیل و انبه برای واردات به کشور مجوز داشتند.

این مخالفت‌ها سبب شد دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان حفظ نباتات، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دست به کار شوند تا میوه‌های خارجی را از بازار جمع‌آوری کنند که در این راستا مهدی قائمیان – معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات – به ایسنا گفت: لیموترش‌های خارجی موجود در بازار که به این سازمان و دیگر دستگاه‌های نظارتی گزارش شد همگی امحاء شدند، چراکه وزارت جهاد کشاورزی به شدت با واردات لیموترش مخالف است و تاکید دارد که هیچ نیازی به واردات این محصول نداریم و تولید داخلی پاسخگوی نیاز کشور است.

وی افزود: هیچ مجوزی برای واردات یا صدور گواهی بهداشتی و قرنطینه‌ای میوه‌هایی مانند لیموترش صادر نشده و گزارشی در این زمینه نیز به سازمان حفظ نباتات ارسال نشده است.

علی‌رغم این مخالفت‌ها و غیرقانونی بودن واردات لیموترش به کشور، بازار میوه تهران و دیگر استان‌ها در فصل برداشت لیموترش پر از نمونه‌های مشابه خارجی این محصول بود که نه‌تنها گران‌تر از لیموترش داخلی عرضه می‌شد بلکه به گرانی این محصول در بازار داخلی نیز دامن می‌زد. اما تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان امیدوارند تا برخورد با قاچاقچیان و امحای محموله‌های قاچاق به حدی ادامه پیدا کند تا دیگر شاهد میوه‌های قاچاق‌شده آلوده در بازار نباشند و کسی نتواند با منافع شخصی خود به منافع ملی ضربه بزند.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/LmeQpk