پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, زنجان  »   خسارت 30 تا 70 درصدی سرمازدگی به باغات زردآلو استان زنجان
10 مرداد 1395 , ساعت 12:03

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی زنجان خبر داد:

خسارت ۳۰ تا ۷۰ درصدی سرمازدگی به باغات زردآلو استان زنجان

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی زنجان با بیان این‌که سرمای دیررس بهاره در فروردین باعث سرمازدگی درختان زردآلو می‌شود، گفت: امسال شاهد خسارت 30 تا 70 درصدی سرمازدگی به باغات زردآلو هستیم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی زنجان با بیان این‌که سرمای دیررس بهاره در فروردین باعث سرمازدگی درختان زردآلو می‌شود، گفت: امسال شاهد خسارت ۳۰ تا ۷۰ درصدی سرمازدگی به باغات زردآلو هستیم.

بهنام اوجاقلو با بیان این‌که ۵۲۶۵ هکتار از اراضی کشاورزی استان زنجان، تحت کشت درختان زردآلو قرار دارد، اظهار کرد: ۴۲۵۹ هکتار از باغات زردآلوی استان بارور هستند و مابقی نیز هنوز به مرحله باردهی نرسیده‌اند، این در حالی است که در صورت رخ ندادن سرمازدگی، سالانه به طور متوسط، ۳۲ هزار و ۴۷۴ تن زردآلو از باغات استان زنجان برداشت می‌شود.

این مسئول ادامه داد: متاسفانه هر سال، اوایل بهار، محصول زردآلو در مناطق مختلف استان به خاطر سرمای دیررس بهاره چند بار دچار سرمازدگی می‌شود. سال زراعی جاری نیز از اواخر اسفند تا نیمه دوم اردیبهشت در حدود چهار مرتبه شاهد افت شدید دما در سطح استان بودیم، طوری که متاسفانه در مجموع شاهد خسارت ۳۰ تا ۷۰ درصدی سرمازدگی در باغات زردآلو بودیم.

وی با بیان این‌که سطح خسارت ناشی از سرمازدگی باغات زردآلوی استان زنجان در طول امسال ۳۲۲۰ هکتار است، افزود: امسال متوسط عملکرد در باغات زردآلوی استان ۷۸۶۰ کیلوگرم در هکتار است ولی متاسفانه ۱۱ هزار و ۸۱۰ تن زردآلو دچار سرمازدگی شد و خسارتی بالغ بر ۴۹۰ میلیارد ریال را بر باغ‌داران تحمیل کرد.

اوجاقلو با اشاره به این‌که پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۰ هزار و ۶۶۴ تن زردآلو از باغات استان روانه بازار شود، تصریح کرد: شهرستان ماه‌نشان عمده‌ترین تولیدکننده زردآلو در استان زنجان است. هر سال علاوه بر تازه‌خوری، ۱۵ تا ۴۵ تن از زردآلوی برداشت ‌شده به صورت برگه فرآوری می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی زنجان، اواخر خرداد تا اواخر مرداد را زمان برداشت زردآلو، عنوان و خاطرنشان کرد: زردآلوی کشت ‌شده توسط باغ‌داران زنجانی هر ساله علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی، به استان‌های همجوار نیز ارسال می‌شود.

ارقام بادامی، عسگرآبادی، شاهرودی، اردآباد، شکرپاره و قیسی عمده ارقام زردآلوی کشت‌شده در سطح استان زنجان است که هر کدام مشتریان خاص خود را دارد.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/9U4j7y

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

 رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود از کاهش ۲۸ هزار تنی تولید زردآلو در این شهرستان به دلیل سرمازدگی ابتدای امسال خبر داد. به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از تسنیم، محمدرضا ...
No Thoughts on خسارت ۳۰ تا ۷۰ درصدی سرمازدگی به باغات زردآلو استان زنجان

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>