افزایش ۸۰ درصدی مبارزه با سن غلات در خراسان رضوی

سن غلات - سن گندم

چاپ

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: امسال وضعیت سن گندم در ۱۴ شهرستان خراسان رضوی حالت طغیانی داشت.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی محمد سمیعی با اعلام این مطلب افزود: سطح مبارزه با سن غلات در سال ۹۵ بیش از ۱۸۰ هزار هکتار بوده که نسبت به سال ۹۴ هشتاد درصد رشد داشته است.

وی افزود: با توجه به پیش‌آگاهی به عمل آمده و شرایط آب وهوایی ملایم زمستانه، کاهش مرگ و میر آفت در کانون‌ها، طغیان این آفت از قبل پیش‌بینی شده بود که با تشکیل ستاد سن غلات در مرکز استان و شهرستان‌ها و استفاده از تمام ظرفیت کارشناسی و مبارزه جدی با سن مادری، پوره و سن برگشتی در مزارع  رها شده و کم‌بازده، از وقوع خسارت این آفت در خراسان رضوی جلوگیری شد.

وی همچنین از افزایش سطح مبارزه با زنگ زرد غلات، ملخ، علف‌های هرز، شته‌های روسی و سبز غلات در خراسان رضوی در سال زراعی ۹۴-۹۵ خبر داد.

این مقام مسئول  ادامه داد: امسال سطح مبارزه با علف‌های هرز بیش از ۱۵۰ هزار هکتار، سطح مبارزه با شته روسی و سبز غلات حدود ۴۹ هزارهکتار، سطح مباره با ملخ بیش از ۲۳ هزار هکتار و سطح مبارزه با زنگ زرد غلات۴۷۸۷ هکتار بوده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: طفیان سوسک سیاه زابروس در غلات امسال  با توجه به شرایط آب و هوایی و خشکسالی‌های سال قبل برای اولین بار در شهرستان‌های مرزی خراسان رضوی اتفاق افتاد که در سطح ۳۷۴۴ هکتار با آن مبارزه شد.