پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, جهان  »   بیماری ساق سیاه، تهدیدی جدید برای تولید سیب زمینی آمریکا
15 مرداد 1395 , ساعت 8:45

بیماری ساق سیاه، تهدیدی جدید برای تولید سیب زمینی آمریکا

بیماری باکتریایی جدید ایالت های سیب زمینی خیز آمریکا را در نوردیده و به صورت تهدیدی جدی برای تولید این محصول در آمده است.

بیماری باکتریایی جدید ایالت های سیب زمینی خیز آمریکا را در نوردیده و به صورت تهدیدی جدی برای تولید این محصول در آمده است.

بیماری ساق سیاه با عامل باکتری Dickeya dianthicola (قبلا با نام Erwinia chrysanthemi) که از دهه ۱۹۵۰  معضلی جدی برای تولید سیب زمینی در اروپا بوده است در ایالات متحده مشاهده نشده بود تا اینکه نخستین بار در پاییز ۲۰۱۴ اولین نمونه مثبت در آزمایش ها گزارش گردید و تا کنون از اکثر ایالت های سیب زمینی خیز گزارش شده است.

خانم ایمی چارکوسکی، بیماری شناس از دانشگاه ویسکانسین که مسئولیت برنامه صدور گواهی بذر سیب زمینی دانشگاه را نیز بر عهده دارد در این زمینه هشدار می دهد و خواستار تمرکز صنعت سیب زمینی بر تحقیقات و آزمون های بیماری برای مقابله با این تهدید جدی می گردد.

وی می گوید که اگر معضل به صنعت بذر سیب زمینی رخنه کند مشکلی بسیار جدی و اساسی ایجاد خواهد شد و ادامه می دهد: درحال حاضر به شدت نگران آزمون های بذر هستم چرا که در حال حاضر ظرفیت های کافی و لازم را در این زمینه نداریم.

به گفته وی باکتری بیماری ممکن است به سادگی با باکتری نزدیک به آن، Pectobacterium که در برخی ایالت ها بیماری ساق سیاه در سیب زمینی ایجاد می کند اشتباه گرفته شود. علایم مشابه هر دو بیماری شامل پیچیدگی و پژمردگی برگ ها، رشد کم و پوسیدگی پای ساقه است.

تا کنون هیچ واریته مقاوم به باکتری تولید نشده است اما به اذعان محققین اروپایی بیمارگر بیش از ۹ ماه در خاک دوام نمی آورد و به طور موثری با اقدامات بهداشتی مناسب می تواند کنترل شود.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/Qcr89N

مطالب مرتبط

No Thoughts on بیماری ساق سیاه، تهدیدی جدید برای تولید سیب زمینی آمریکا

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>