جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   جزئیات تفاهم نامه همکاری وزارتخانه های جهاد کشاورزی و بهداشت برای کنترل بیماری ها
16 مرداد 1395 , ساعت 15:15

جزئیات تفاهم نامه همکاری وزارتخانه های جهاد کشاورزی و بهداشت برای کنترل بیماری ها

وزارتخانه های جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با امضای تفاهم نامه همکاری، متعهد شدند که به طور مشترک آلاینده ها، باقیمانده سموم، کودهای شیمیایی و فلزات سنگین را در محصولات کشاورزی کنترل و از مصرف فاضلاب در آبیاری اراضی جلوگیری کنند.

وزارتخانه های جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با امضای تفاهم نامه همکاری، متعهد شدند که به طور مشترک آلاینده ها، باقیمانده سموم، کودهای شیمیایی و فلزات سنگین را در محصولات کشاورزی کنترل و از مصرف فاضلاب در آبیاری اراضی جلوگیری کنند.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، در تفاهم نامه همکاری مشترک این دو وزارتخانه که در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری ها و عوامل خطر مرتبط در ۴ ماده و ۳بند به امضا رسید ۲۲ تعهد برای وزارت جهاد کشاورزی ، ۹ تعهد برای وزارت بهداشت و هشت تعهد مشترک در مدت اجرای برنامه ششم توسعه لحاظ شده است.

بر پایه این گزارش، وزارت جهاد کشاورزی بر اساس این تفاهم نامه مکلف شده، از سیاست های تشویقی برای محصولات تازه خوری با قیمت و کیفیت مناسب و ایجاد تعاونی های بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی به منظور جذف واسطه ها حمایت کند.

مشارکت در ارتقای کیفیت سموم و کودهای کشاورزی با رعایت معیارهای مناسب و استفاده بهینه از آنها توسط کشاورزان و حذف سموم پرخطر با هدف رفع آلودگی آب، خاک و محصولات کشاورزی، تسریع فرآیند شناسنامه دار کردن مزارع، باغات، گلخانه ها و دامداری ها و پایش باقیمانده دارو، سموم و سایر مواد شیمیایی در فرآیند خام دامی و آبزی از جمله تعهدات وزارت جهاد کشاورزی است.

این تفاهم نامه همچنین وزارت جهاد کشاورزی را مکلف به حمایت از افزایش تولید و مصرف کودهای زیستی، آفت کش های بیولوژیکی و غیر شیمیایی ، ساماندهی نظام نسخه نویسی و نسخه پیچی دامپزشکی و برنامه ریزی برای حذف دارو، سموم و سایر مواد شیمیایی پر خطر کرده است.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز موظف شده که در زمینه آموزش و حمایت از سلامت کشاورزان در قالب برنامه های بهداشت کشاورزی، پایش باقیمانده آلاینده ها در محصولات باغی، زراعی و گلخانه ای عرضه شده در بازار و برخورد مناسب به منظور اجرایی کردن توصیه های فنی و سلامت محصول اقدام کند.

تدوین ضوابط برای اخذ گواهی بهداشتی حمل فرآورده های خام دامی صادره از سوی سازمان دامپزشکی کشور توسط کارخانجات فرآوری مواد غذایی، تامین و جذب منابع مالی مداخلات بر اساس برنامه های عملیاتی مصوب کمیته مشترک و ارایه اطلاعات و گزارش های بیماری های منتقله از راه غذا و بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان در جمعیت انسانی حسب مورد به طرف دوم تفاهم نامه از دیگر تعهدات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در چارچوب این تفاهم نامه به شمار می رود.

بر اساس این تفاهم نامه همکاری، دو وزارتخانه همچنین تعهدات مشترکی را در زمینه حمایت از برنامه های کنترلی مواجهه شغلی کشاورزان با عوامل زیان آور شغلی، کنترل آلاینده ها، باقیمانده سموم، کودهای شیمیایی و فلزات سنگین، در محصولات کشاورزی و جلوگیری از مصرف فاضلاب برای آبیاری کشاورزی متقبل شده اند .

بر پایه این گزارش، استفاده از فناوری های جدید در تولید، نگهداری، توزیع و نظارت بر مواد غذایی و همکاری در تدوین و اجرای برنامه ملی پیشگیری و کنترل مقاومت ضد میکروبی از دیگر تعهدات مشترک دو وزارتخانه است.

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/RXWgXJ

مطالب مرتبط

آثار یک قارچ کش ممنوعه به نام کلروتالونیل که از دهه ۱۹۷۰ در اروپا به شکل گسترده مورد استفاده قرار می‌گرفته، در آب آشامیدنی سراسر فرانسه کشف شده است. به ...
نشست دورهمی صنعت و دانشگاه با موضوع چالش باقیمانده آلاینده های شیمیایی در محصولات کشاورزی در ارومیه برگزار شد.. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آذربایجان غربی، باقیمانده آلاینده ...
پژوهش‌هایی که در حوزه باروری انجام شده‌اند، نشان می‌دهند که سموم محیطی می‌توانند بر قدرت باروری مردان تاثیر منفی داشته باشند و به کاهش آن منجر شوند. به گزارش ایسنا ...
چهاردهمین اجلاس کمیته آلاینده های مواد غذایی کدکس 17-13 اردیبهشت ماه سال‌جاری (7-3 می 2021) بصورت مجازی برگزار گردید. به نقل از پایگاه اطلاع رسانی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، در ...
No Thoughts on جزئیات تفاهم نامه همکاری وزارتخانه های جهاد کشاورزی و بهداشت برای کنترل بیماری ها

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>