پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   محصولات تراریخته را “نفی” یا “حمایت” نمی‌کنیم
16 مرداد 1395 , ساعت 15:37

وزیر بهداشت:

محصولات تراریخته را “نفی” یا “حمایت” نمی‌کنیم

وزیر بهداشت ضمن ارائه توضیحاتی درباره تفاهم‌نامه همکاری میان وزارتخانه‌های بهداشت و جهاد کشاورزی،‌ درباره واردات محصولات تراریخته به کشور، گفت: طی هشت تا 10 سال گذشته هیچ اتفاق جدیدی در کشور در این باره رخ نداده است.

وزیر بهداشت ضمن ارائه توضیحاتی درباره تفاهم‌نامه همکاری میان وزارتخانه‌های بهداشت و جهاد کشاورزی،‌ درباره واردات محصولات تراریخته به کشور، گفت: طی هشت تا ۱۰ سال گذشته هیچ اتفاق جدیدی در کشور در این باره رخ نداده است.

دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با وزارت جهاد کشاورزی، با بیان اینکه مصوبات و تصمیمات شورایعالی سلامت و امنیت غذایی که با ریاست رییس  جمهور برگزار می‌شود را پیگیری می‌کنیم، گفت: یکی از دستگاه‌های بسیار مهم و ارزشمند در کشور، وزارت جهاد و کشاورزی است. چرا که اقدامات لازم برای غذای مردم و آشامیدنی‌ها عمدتا در این وزارتخانه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه اقدامات وزارت جهاد کشاورزی با سلامت گره خورده است،‌ افزود: امروز در کنار وزیر محترم جهاد کشاورزی، مهندس حجتی و همکاران‌شان بودیم و تفاهم‌نامه‌ای میان وزرات بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی امضا شد. بطوریکه اقدامات چند ماهه گذشته که کاری فشرده در قالب کارگروه‌های متعدد بوده، در قالب یک تفاهم‌نامه امضا شد و اجرا می‌شود. بر این اساس امیدواریم در قالب اجرای مصوبات این تفاهم‌نامه، شاهد اجرای مصوبات شورایعالی سلامت و امنیت غذایی هم در حوزه مواد غذایی پروتئینی و هم در حوزه غلات و نباتات باشیم و توافقات انجام شده، عملیاتی شود.

هاشمی، هدف از این تفاهم‌ را حفظ سلامت مردم و پیشگیری از بیماری‌ها دانست و ادامه داد: البته بخشی از این کار هم در دست خود مردم است که باید سفره‌شان را به سفره نیاکان نزدیکتر کنند. در حال حاضر بسیار بد است که مصرف شیر ما در کشور یک‌سوم دنیا باشد یا از سبزیجات و غلات کمتر استفاده کنیم. باید توجه کرد که لبنبات به رشد کودکان و کاهش بیماری‌ها کمک می‌کند و غذا بسیار مهم است.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره شایعاتی که در حوزه مواد غذایی در کشور مطرح می شود، اظهار کرد: درباره سلامت مواد غذایی،‌ نکته مهم این است که مردم باید باور کنند که ما دروغ نمی‌گوییم. در این صورت شایعه اثرگذار نیست. ما نهایت تلاشمان را انجام داده‌ایم تا به مردم دروغ نگوییم وآنچه را که واقعا وجود دارد را به مردم اعلام کنیم.

هاشمی ضمن ابراز امیدواری نسبت به ایجاد این باور در مردم،‌ گفت: البته شایعه در حوزه غذا همواره وجود دارد. به طوریکه همواره یکی از مشکلات عمده در اروپا و آمریکا شایعات حوزه غذا است. در عین حال باید توجه کرد که  بسیاری از شایعات صحت ندارند؛ چرا که وزارت جهاد و کشاورزی، وزارت بهداشت، سازمان استاندارد و … نظارت‌هایشان را در این حوزه اعمال می‌کنند.

وی با بیان اینکه البته این هم  درست نیست که بگوییم اصلا مشکلی وجود ندارد، بلکه مشکل هست و افراد متخلف هستند، ادامه داد: در این حوزه قاچاق وجود دارد، اما تلاش دستگاه‌ها، مراقبت از سلامت مردم بوده و مصوبات شورایعالی سلامت و امنیت غذایی نیز در همین راستا است.

هاشمی با اشاره به تلاش وزارت جهاد کشاورزی هم در قالب سازمان دامپزشکی و هم در جهت دفع آفات و حفظ نباتات، اظهار کرد: در عین حال مسوولیت این وزارتخانه درباره نوع سمومی که استفاده می‌کند،‌ میزان آنها و منبع تهیه سموم بسیار سنگین است و این اقدامات کمک می‌کند تا مردم نگرانی نداشته باشند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه مردم باید در زمینه رفتار و سبک زندگی‌شان نگران باشند، گفت: اینکه ۵۰ درصد مردم کشور اضافه وزن دارند، تقصیر وزارتخانه نیست و دست خود مردم است.

هاشمی در پاسخ به سوال دیگری درباره محصولات تراریخته و چگونگی واردات آنها به کشور، گفت: اولا باید توجه کرد که محصولات تراریخته به طور کل در دنیا محکوم نیست، بلکه علمی است که فواید و معایب خاص خود را دارند. در عین حال این محصولات هم مزایا و موارد مصرف حمایتی دارند و هم دارای مضراتی هستند که باید از آنها جلوگیر ی شود. به عنوان مثال مخازن ژنتیکی ما در حوزه غلات کاملا طبیعی است و اجازه نمی‌دهیم که آلودگی برای آنها ایجاد شود.

وی افزود: البته ممکن است کارهای تحقیقاتی در این زمینه انجام شود که ما این تحقیقات را روی حیوانات و وزارت کشاورزی روی گیاهان و نباتات انجام می‌دهیم و برای حرکت در مرزهای دانش  باید این مطالعات تحقیقاتی را انجام دهیم. اما نباید به دروغ بگوییم که اینها را سر سفره مردم آورده‌ایم.

هاشمی با بیان اینکه واردات محصولات تراریخته کاملا تحت کنترل است، ادامه داد: سازمان غذا و دارو  به جز روغن، ذرت و سویا، اجازه ورود محصول تراریخته دیگری را نمی‌دهد و این محصولات هم به صورت مکرر آزمایش می‌شوند. در سطح عرضه نیز فقط در مورد یک نوع پنبه محصولات تراریخته وجود دارد.

وی تاکید کرد: بنابراین درباره تراریخته‌ها ما حتما با افرادی که مخالفند، همراهیم با موافقان این محصولات نیز به صورت مشروط همراه می‌شویم. بر این اساس نه وزارت بهداشت و نه وزارت جهاد و کشاورزی  و نه دولت، به طور عام این محصولات را نفی یا حمایت نمی‌کنیم و در مواردی که استفاده از این محصولات مفید است اجازه ورودشان را می‌دهیم، اما در موارد مضر آنها را منع می‌کنیم.

هاشمی با بیان اینکه از ۱۰ سال پیش روغن، ذرت و سویا وارد  کشور می‌شده و حالا اگر بخواهیم این محصولات را به صورت غیرتراریخته وارد کنیم،‌ ممکن است پیدا نکنیم و یا به چندین برابر قیمت باشد، گفت: درباره محصولات تراریخته طی هشت تا ۱۰ سال گذشته هیچ اتفاق جدیدی در کشور رخ نداده است. از طرفی در سال ۲۰۰۵ تحقیقی در زمینه برنج‌های تراریخته انجام شد، اما به این معنی نیست که این محصولات را  وارد بازار کرده‌اند. بلکه در طی ۱۰ سال گذشته هیچ اتفاق جدیدی در حوزه تراریخته در کشور رخ نداده است.

وزیر بهداشت در پایان در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد وزارت بهداشت مبنی بر کاهش قیمت محصولات زیان‌باری چون شکر، گفت: پیشنهاد دکتر دیناروند بود که محصولات زیان‌آور را ارزان در اختیار مردم قرار ندهیم. در این زمینه اگر بنا باشد اقدامی را آغاز کنیم باید اول از سیگار شروع کنیم.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/3UBsO5

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

محققین دانشگاه شیکاگو به نتایج خارق العاده ای در زمینه تولید گیاهان مقاوم به خشکی و با توان تولید محصول بالاتر در اثر دستکاری RNA دست یافته اند. این کشف ...
دکتر بهزاد قره یاضی بنیانگذار و عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و رئیس انجمن ایمنی زیستی صبح امروز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. دکتر قره یاضی ...
چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران به میزبانی انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری دانشگاه یزد و انجمن‌های علمی و موسسات پژوهشی این حوزه از 31 مردادماه تا ...
شرکت آمریکایی Del Monte که از بزرگترین تولیدکنندگان و پخش کنندگان مواد غذایی و میوه موز در سرتاسر جهان است اعلام کرده که در زمینه تحقیقات بر روی بیماریهای موز با دانشگاه تکنولوژی ...
No Thoughts on محصولات تراریخته را “نفی” یا “حمایت” نمی‌کنیم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>