پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, علمی  »   دستیابی به روش تکثیر غیرجنسی خرمای مجول در ایران
16 مرداد 1395 , ساعت 15:52

برای نخستین بار و توسط محقق پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی:

دستیابی به روش تکثیر غیرجنسی خرمای مجول در ایران

عضو هیأت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی خبر از تکثیر رقم مجول خرما به روش اندام زایی مستقیم و غیر جنس، برای نخستین بار در کشور و در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران داد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی خبر از تکثیر رقم مجول خرما به روش اندام زایی مستقیم و غیر جنس، برای نخستین بار در کشور و در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران داد.
به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، دکتر رضا ضرغامی عضو هیأت علمی این پژوهشکده که به مدت ۵ سال به تحقیق و پژوهش در زمینه دستیابی به پروتکل تکثیر خرمای رقم مجول به شیوه فناوری کشت بافت گیاهی مشغول است در این باره گفت: برای تولید ارقام خرما از طریق جنین زایی غیر جنسی از سالهای گذشته تاکنون طرح‌های متعددی توسط پژوهشکده انجام گرفت که با موفقیت های چشم گیری همراه بود.

وی افزود: اکنون می توان اعلام کرد که پروتکل تکثیر خرمای مجول از روش جنین زایی غیر جنسی در ارقام تجاری موجود است و پژوهشکده در صورت تمایل شرکت های خصوصی به دریافت پروتکل های موجود در چارچوب قراردادهای رسمی حاضر به آموزش و تحویل آن است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی افزود: نخل خرما می‌تواند از طریق جنسی (بذر) تکثیر شود که عمدتا منجر به تولید درختانی با میوه نامرغوب می شود و یا به طریق غیر جنسی از پاجوش ها استفاده می شود.

وی تاکید کرد: تکثیر غیر جنسی مناسب تر است، زیرا درختانی دقیقا مشابه پایه مادری و میوه ای با همان کیفیت تولید می کنند، اما تعداد پاجوشی که توسط هر نخل خرما تولید می شود بسیار کم، متغیر و غیر قابل کنترل است. به همین دلیل استفاده از تکنیک های ریزازدیادی بویژه روش جنین زایی غیرجنسی و اندام زایی مستقیم در مورد ارقام تجاری و بومی و همچنین ارقام نر از اهمیت خاصی برخوردارند.

وی در ادامه گفت: رقم خرمای مجول رقمی وارداتی به کشور بوده و تعداد معدودی از آن در کشور موجود است و از آنجایی که از کیفیت بالایی برخوردار است تکثیر آن به روش فناوری کشت بافت گیاهی بسیار سودمند و قابل بهره برداری می باشد.

ضرغامی با اشاره به اینکه بعد از ۸ سال جنگ تحمیلی بالغ بر ۷۰ درصد نخلستان های کشور زیر آتش رژیم بعث عراق نابود شد تاکید کرد : خوشبختانه کشاورزان و محققان کشور در احیای این نخلستان ها تلاشی بی وقفه داشته و ثمره آن این است که امروزه کشور در رقابت با بازار جهانی این محصول با تولید ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن خرما در جایگاه دوم بعد از کشور مصر قرار دارد .

رضا ضرغامی در پایان گفت: طرح تکثیر غیر جنسی خرمای مجول پروژه تحقیقاتی مستمر ۴ دانشجوی ارشد و دکتری است که ثمره آن چاپ مقالات متعدد در مجلات و کنگره های داخلی بود. امیدوارم این پروتکل بتواند در زمینه های تحقیقاتی و ارائه دانش فنی به شرکت های خصوصی،  به ایجاد کار آفرینی در کشور منجر شود.

لازم به ذکر است که تجاری سازی تحقیقات، اجرای پژوهش های فناوری بنیان، انتقال فناوری و دانش فنی منتج از آن به عرصه تولید از دلایل اصلی قرارگیری نام دکتر رضا ضرغامی در فهرست فناوران برتر سال سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بوده است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/fKUVZV

مطالب مرتبط

نخستین دوره از رویدادهای فناوری‌های نوین کشاورزی (NAT) با هدف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان حوزه فناوری‌های نوین این صنعت 26 مردادماه سال جاری از ساعت 9 تا 18 در محل نمایشگاه ...
دستاورد تحقیقات ۱۵ ساله محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در زمینه تولید دانش فنی و فرمولاسیون پروبیوتیک جدید گیاهی (بیوکنترل/ بیوفرتیلایزر) مبتنی بر سویه‌های بومی قارچ تریکودرما که به یک شرکت خصوصی منتقل ...
به منظور فراهم آوردن امکان همکاری‌های علمی- پژوهشی در کشاورزی، تفاهم‌نامه همکاری‌های تحقیقاتی بین پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند توسط روسای پژوهشگاه و موسسه امضاء و مبادله ...
دکتر بهزاد قره یاضی بنیانگذار و عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و رئیس انجمن ایمنی زیستی صبح امروز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. دکتر قره یاضی ...
No Thoughts on دستیابی به روش تکثیر غیرجنسی خرمای مجول در ایران

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>