پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, زنجان  »   مدیریت تلفیقی آفات کشاورزی با جذب کارشناسان محل حذف یارانه سموم
16 مرداد 1395 , ساعت 11:30

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان مطرح کرد:

مدیریت تلفیقی آفات کشاورزی با جذب کارشناسان محل حذف یارانه سموم

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: از محل حذف یارانه سموم، با جذب کارشناسان این امر، مدیریت تلفیقی آفات کشاورزی صورت می‌گیرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: از محل حذف یارانه سموم، با جذب کارشناسان این امر، مدیریت تلفیقی آفات کشاورزی صورت می‌گیرد.

ربابه شب‌خیز  اظهار کرد: همه‌ساله از محل حذف یارانه سموم اقدام به جذب کارشناسانی در سازمان می‌شود.

وی با بیان وظیفه این کارشناسان، اضافه کرد: کار این کارشناسان ارائه توصیه‌های لازم به منظور کنترل بهینه آفات و بیماری‌ها، کاهش مصرف سموم و تشویق و ترغیب کشاورزان به استفاده از روش‌های غیرشیمیایی است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در این رابطه تصریح کرد: هدف نهایی از جذب این کارشناسان نیز مدیریت تلفیقی آفات کشاورزی است.

شب‌خیز ادامه داد: در این راستا در پایان تولید محصول سالم و عاری از باقی‌مانده کود و سموم با تحقق این موضوع عملیاتی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سال جاری نیز چون سالیان گذشته اقدامات فوق عمدتا در محصولاتی همچون گوجه فرنگی، خیار، زیتون و سایر محصولاتی که جنبه تازه‌خوری دارند انجام گرفته است، گفت: این موضوع به گونه‌ای بوده است که در این راستا کارشناسان با مراجعه مستمر به سطح تحت پوشش خود نهاده های مورد نیاز از جمله کارت زرد، فرمون و تله‌های ردیابی و پیش آگاهی آفات را در اختیار کشاورزان قرار داده‌اند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان ابراز کرد: این کارشناسان به منظور کاهش دفعات سمپاشی، زمان مناسب سمپاشی را به بهره‌برداران یادآوری می‌کنند.

شب‌خیز همچنین عنوان کرد: همچنین در سال جاری برای نخستین‌بار در استان، سطحی را به صورت آزمایشی برای مبارزه با «کرم سیب» به روش غیرشیمیایی در نظر گرفتیم به طوری که در این راستا از «فرمون‌های اخلال در جفت‌گیری» بهره خواهیم گرفت.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با کرم سیب نیازمند حداقل سه مرحله سمپاشی است، خاطرنشان کرد: طبق ردیابی‌ها و بازدیدهای مستمر کارشناسان، به نتیجه‌بخش بودن روش فوق در مبارزه با کرم سیب بسیار امیدواریم و در صورتی که این روش غیرشیمیایی مبارزه جواب دهد دفعات سمپاشی علیه کرم سیب به حداقل خواهد رسید.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان بیان کرد: موفقیت در مبارزه با کرم سیب به واسطه استفاده از فرمون‌های اخلال در جفت‌گیری که هم‌اکنون فقط در چند منطقه در سطح کشورمان مورد استفاده قرار می‌گیرد گام بسیار مهمی برای کاهش مصرف سموم و تولید محصول سالم محسوب می‌شود.

شب‌خیز افزود: به منظور مصرف بهینه سموم در روند مبارزه با مینوز گوجه‌فرنگی و کرم هلیوتیس نیز امسال در استان زنجان دو تا انسکتاریوم در زمینه پرورش زنبور براکون فعال هستند.

وی در پایان سخنان خود با توصیه به کشاورزان برای استفاده استفاده از سموم بی تی و سمومی را که آلودگی زیست محیطی نداشته و پایین‌ترین دوره کارنس را دارند، تبیین کرد: این موضوع باید در روند مبارزه با آفات و بیماری‌ها در دستور کار قرار بگیرد.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/FjbVsk

خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی با اعلام اینکه روش تولید برنج سالم ایرانی بدون استفاده از آفت کش های شیمیایی در همه استان های شمالی کشور توسعه می یابد، از تعمیم این روش ...
سوسک چوبخوار امروز نخلستان‌های استان بوشهر را تهدید می‌کند و در صورت بی‌توجهی می‌تواند به بهای نابودی کامل نخلستان‌ها در یک دهه آینده منجر شود. به گزارش خبرگزاری صدا و ...
مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات گفت: مبارزه با کرم خراط گردو تلفیقی است و چندین راهکار دارد و به ظاهر سخت ولی به سادگی امکان‌پذیر است....
طرح پیش آگاهی مدیریت تلفیقی آفت کرم گلوگاه انار برای اولین بار در فردوس اجرا شد. مدیر حفط نباتات جهاد کشاورزی استان گفت : با توجه به اینکه کرم گلوگاه ...
No Thoughts on مدیریت تلفیقی آفات کشاورزی با جذب کارشناسان محل حذف یارانه سموم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>