پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   آفات‌ گلابی و راه های مبارزه با آنها
16 مرداد 1395 , ساعت 8:52

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری تشریح کرد:

آفات‌ گلابی و راه های مبارزه با آنها

مدیر جهاد كشاورزي شهرستان ساری، آفت‌هایی که موجب خسارت به محصول گلابی می‌شود را بیان کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری، آفت‌هایی که موجب خسارت به محصول گلابی می‌شود را بیان کرد.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، طهمورث قاسم نژاد درباره آفات و بیماریهای گلابی گفت: اگر عوامل خسارتزای گیاهی کنه ها و حشرات باشند آفت محسوب می شوند و اگر قارچ و ویروس و باکتری باشند بیماری محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه کرم سیب یکی از آفات مهم گلابی و به است که به محصول خسارت وارد می کند، افزود: باغداران برای مبارزه با این بیماری می توانند از سموم آزینفوس متیل یا دیازینون به میزان ۱.۵ در یک هزار لیتر آب استفاده کرد.

قاسم‌نژاد ادامه داد: مبارزه با این آفت شامل سه مرحله، زمانی که میوه ها فندقه هستند، چهل روز بعد از مرحله اول و در شهریور ماه که مرحله سوم در ارقام سیب دیررس و گلابی دیررس در مناطقی مانند تبریز و آذربایجان انجام می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری اضافه کرد: کنه تار عنکبوتی یکی دیگر از آفات مهم گلابی است که از شیره گیاهی تغذیه می کند و با مشاهده آن باید از سموم کنه کش مانند انویدور به میزان ۳۰۰ سی سی در ۱۰۰۰ لیتر آب و مویان ۰.۵ در هزار استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه پسیل گلابی ( عسلک گلابی ) از دیگر آفات گلابی است، تصریح کرد: خسارت این آفت زمان گلدهی است یعنی فصل بهار خسارتزا است و برای مبارزه می توان از سمومی مانند دیازینون به میزان یک در هزار یا فوزالون به میزان ۱.۵ در هزار همزمان با متورم شدن جوانه ها تا ریزش سه چهارم گلبرگ ها استفاده کرد.

قاسم نژاد خاطرنشان کرد: برای مبارزه با آفت برگخوار و جوانه خوار می توان از حشره کش ها استفاده کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با بیان اینکه شته صابونی از دیگر آفات گلابی است، گفت: این آفت شیره گیاه را مکیده و باعث پیچش برگ و تغییر شکل میوه می شود که برای مبارزه با آن می توان از شته کش هایی مانند متاسیستوکس به میزان یک در هزار یا پریمور به میزان ۰.۵ در هزار که از سموم سیستمیک هستند استفاده کرد.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/V2SKhJ

مطالب مرتبط

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران به لزوم مديريت و كنترل آفت پسيل گلابی تاکید کرد. به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران، فرید بیگی با بیان ...
درختان میوه دانه دار از جمله سیب، گلابی و به از مهمترین محصولات باغی ایران هستند. هر ساله در باغات سیب و گلابی برای كنترل آفات مختلف شامل کرم سیب، ...
    عنوان پوستر: مدیریت تلفیقی پسیل گلابی (Cacopsylla pyricola) در باغ های گلابی کشور تهیه کننده: رئوف کلیائی (عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور) تاریخ: 1392/12/21      ...
No Thoughts on آفات‌ گلابی و راه های مبارزه با آنها

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>