پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, کرمانشاه  »   قصرشیرین در محاصره جیرجیرک ها
10 مرداد 1395 , ساعت 16:19

قصرشیرین در محاصره جیرجیرک ها

شهرستان مرزی قصرشیرین که این روزها گرمای طاقت فرسای مرداد و در اصطلاح محلی «خرما پزان» را سپری می کند، چند روزی است که در محاصره جیرجیرک ها قرار گرفته و هجوم این حشره در شب هنگام مشکلات بسیاری را برای ساکنان این منطقه به وجود آورده است.

با غروب آفتاب اگر سری به خیابان ها، معبرها و کوچه های محله های قصرشیرین بزنی با پوشیده شدن لایه ای از سیاهی روی آسفالت جولان دسته جمعی جیرجیرک ها را می بینی که زندگی را بر ساکنان این شهرستان مرزی سخت کرده است.
هجوم سیل آسای این حشره تنها در بیرون از منازل نیست بلکه جیرجیرک ها به داخل منازل نیز نفوذ کرده اند که این امر باعث سلب آسایش و آرامش زندگی افراد شده است.
تولید صدای ناهنجار این حشرات برای شهروندان مشکل ساز شده و علاوه بر اختلال در خواب و زندگی ، سلامت افراد را نیز تهدید می کنند چرا که گزش این حشرات به خصوص بر روی پوست کودکان باعث خارش و قرمزی پوست می شود و علاوه بر این عاملی نیز برای ترس و وحشت کودکان شده است.
مزارع و باغ ها نیز از هجوم جیرجیرک ها در امان نیستند و نیاز است که مسئولان برای خلاصی شهروندان از هجوم این حشرات که زندگی آن ها را مختل کرده است آن هم در روزهای خرما پزان که مردم فقط در ساعاتی از شب می توانند به واسطه گرمای سوزان هوای این منطقه بیرون بروند، فکری کنند.
به گفته کارشناسان محیط زیست، بارش های مناسب امسال بعد از چندین سال خشکسالی، پوشش گیاهی انبوه و گرمای زودرس موجب تغییر شرایط اکولوژی و تکثیر جیرجیرک ها شده است.
شاید ساده ترین راه حل مقابله با هجوم جیرجیرک ها سم پاشی معبرها و خیابان های سطح شهر است تا مردم کمتر دچار مشکل شوند.
سرپرست فرمانداری قصرشیرین در این ارتباط گفت: تغییرات آب و هوایی و بارندگی ها و پوشش گیاهی مناسب امسال شاهد افزایش بیش از حد برخی از حشرات از جمله جیرجیرک ها در استان های گرمسیر به ویژه در قصرشیرین شده است.
مرادعلی تاتار روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا افزود: با ابلاغ نامه ای به رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان مقرر شد با همراهی سایر دستگاه های اجرایی شهرستان از جمله جهاد کشاورزی نسبت به سم پاشی محیط و کانون های تجمع این حشرات اقدام شود.

 

هجوم جیرجیرک ها در این فصل مقطعی است
رئیس اداره حفاظت از محیط زیست قصرشیرین نیز گفت: هجوم جیرجیرک ها ناشی از تغییر شرایط اکولوژی است و در پی تغییرات ناگهانی آب و هوایی و یا خدشه دار شدن زیستگاه جانوران و به ویژه آتش سوزی های مراتع و زمین های کشاورزی موجب مهاجرت آنان می شود.
پژمان فتاح پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان که پیشگیری از آتش زدن مراتع و زمین های کشاورزی موجب جلوگیری از هجوم جیرجیرک ها به سطح شهر می شود، اظهار داشت: در چند روز گذشته به دلیل گرمای زیاد هوا و آتش گرفتن بسیاری از مراتع و جنگل های منطقه شاهد هجوم این حشرات به شهرستان مرزی و گرمسیری قصرشیرین بوده ایم.
وی اظهار کرد: هجوم جیرجیرک ها در این فصل مقطعی است و این حشره پس از یک دوره کوتاه مدت به صورت گروهی کوچ خواهند کرد.
وی بیان کرد: هم اکنون تنها راه ممکن برای مقابله با این حشره، جلوگیری از ورود آنان به منازل و برخورد فیزیکی است زیرا استفاده از سموم باعث تخریب چرخه محیط زیست و مرگ پرندگانی می شود که از این حشرات مسموم تغذیه می کنند.
در یک ماه اخیر در جریان آتش سوزی ۵۰ هکتار از مراتع طبیعی مشرف به ارتفاعات ‘آخ داخ’ و باباهادی شهرستان قصرشیرین در آتش سوخت که این آتش سوزی از مراتع مرزی عراق آغاز شد و به علت وزش باد به سمت مراتع مرزی این شهرستان گسترش یافت.
آتش گرفتن پوشش گیاهی این مناطق یکی از علت های هجوم جیرجیرک ها به شهرستان مرزی قصرشیرین است.
شهرستان مرزی قصرشیرین دارای ۱۶۱ هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی منابع ملی و طبیعی است که از این میزان ۱۵۴ هزار و ۸۰۰ هکتار آن مرتع و ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار نیز جنگل کاری است.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز مشترک با عراق یک شهرستان گرمسیری با اقلیم گرم و خشک است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/dYm2bJ

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

حشراتی عجیب و نادر با عمر کم و به گفته مردم بومی با فواید بسیار که در بیابان های اطراف کرمان از جمله شهربابک، زیدآباد و سیرجان دیده می شوند، توجه بسیاری را به خود ...
سرپرست فرمانداری قصرشیرین با بیان اینکه جیرجیرک‌ها به طور کامل در این شهرستان از بین رفتند، گفت: خوشبختانه هجوم جیرجیرک‌ها هیچ آسیبی به باغات و کشاورزی شهرستان وارد نکرده است. مرادعلی تاتار با اشاره به هجوم ...
معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه گفت: سم‌پاشی جیرجیرک‌های قصرشیرین تلفات پرندگان را در پی خواهد داشت. کاظم علیزاده با اشاره به این‌که اخیرا جیرجیرک‌ها به قصرشیرین هجوم آورده‌اند و ...
شهرستان مرزی قصرشیرین که این روزها گرمای طاقت فرسای مرداد و در اصطلاح محلی «خرما پزان» را سپری می کند، چند روزی است که در محاصره جیرجیرک ها قرار گرفته و هجوم این حشره در ...
No Thoughts on قصرشیرین در محاصره جیرجیرک ها

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>