پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, تهران  »   سفیدبالک ها به تهران بازگشتند
20 مرداد 1395 , ساعت 18:57

سفیدبالک ها به تهران بازگشتند

سفیدبالک ها (مگس سفید) در چند روز گذشته به خیابان های پایتخت بازگشته و برای شهروندان ایجاد مزاحمت می کنند.

سفیدبالک ها (مگس سفید) در چند روز گذشته به خیابان های پایتخت بازگشته و برای شهروندان ایجاد مزاحمت می کنند.

مگس سفید یا سفیدبالک، حشره کوچکی است که سطح بدن و بال آن به وسیله پودر سفید رنگی پوشیده شده است.
بازگشت این حشرات در حالیست که اوایل مردادماه امسال، مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران گفت: در مراکزی که زیر پوشش شهرداری تهران قرار داشتند حتی یک مورد از حضور سفیدبالک ها مشاهده نشد و در مجموعه های مسکونی که خارج از دسترس و حوزه اختیارات شهرداری هستند نیز جمعیت مگس های سفید به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
علی محمد مختاری افزود: با توجه به انجام اقدامات ویژه ادارات فضای سبز مناطق در سطح فضاهای سبز عمومی مناطق ۲۲ گانه شهر تهران جمعیت سفید بالک ها کاهش چشمگیری داشته است.
این درحالیست که کارشناسان، خشکسالی و تغییرات اقلیمی و نیز برخی سمپاشی ها در شهر تهران و اطراف آن را علت افزایش چشمگیر جمعیت این حشره می دانند و معتقدند که در فصل بهار و اوایل تابستان امسال به علت افزایش بارش ها شاهد رشد جمعیت آنها به میزان سال های گذشته نبودیم.
مقام های شهرداری تهران اما تأثیر بارش ها بر جمعیت سفید بالک ها را رد می کنند و تأکید دارند که اقدامات این نهاد در کاهش جمعیت سفیدبالک ها مؤثر بوده است.
درحالی این روزها شاهد افزایش جمعیت سفید بالک ها و ایجاد مزاحمت برای شهروندان پایتخت هستیم که مدیرعامل سازمان پارک های شهرداری تهران در مصاحبه اوایل مرداد خود ادعا کرده بود که امسال حتی یک مورد گزارش مردمی از طریق سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ درخصوص سفیدبالک ها دریافت نشده است.
وی در عین حال در همان مصاحبه افزود که همچنان اقداماتی از جمله پالیزین، آبشویی و استفاده از نوارهای زردرنگ از سوی شهرداری تهران انجام می شود.
حال که در چند روز گذشته شاهد افزایش جمعیت مگس های سفید در تهران هستیم به سراغ معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۱۱ تهران رفتیم تا دراین باره نظر او را جویا شویم؛ امیر حسین عساری مدعیست ‘اقدامات پیشگیرانه و کنترلی انجام شده از سوی شهرداری تهران موجب شد امسال سفیدبالک ها با تأخیر زمانی در سطح شهر مشاهده شوند’.
وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اقدامات کنترلی برای مبارزه با این حشرات در دو فاز تعریف و در گام نخست کار شست و شوی درختان توت کاکوزا با سم پالیزین در فصل پاییز انجام شد افزود: با توجه به اینکه در چند روز اخیر شاهد بازگشت سفیدبالک ها هستیم، قطعا اگر اقدامات پیشگیرانه انجام نشده بود این پدیده زودتر مشاهده می شد.
عساری که مدعیست جمعیت سفیدبالک ها در سطح شهر ارتباطی با بارندگی ندارد اظهار کرد: آنچه موجب کاهش سفیدبالک ها شد ‘اقدامات مؤثر مناطق ۲۲ گانه شهر تهران’ با همکاری سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران بوده است.
وی، آبشویی درختان، کندوکوب خاک آنها و افزودن کود را از دیگر اقدامات پیشگیرانه مؤثر در این زمینه ذکر و خاطرنشان کرد: در همین راستا خاک بیش از ۹۰ درصد باغچه های منطقه ۱۱ کند و کوب شد.
عساری گفت: با توجه به اینکه در روزهای اخیر جمعیت سفیدبالک ها افزایش پیدا کرده است، انجام اقدامات کنترلی نیز شدت بیشتری گرفته است.
به گزارش ایرنا جمعیت سفیدبالک ها در تهران طی تابستان ۹۳ و ۹۴ به یکباره افزایش یافت و موجب اذیت شهروندان شد و حتی شایعاتی مبنی بر خطرناک و یا بیماری زا بودن آنها شکل گرفت.
مقابله جدی برای کاهش جمعیت این آفت که از قدرت تولید مثل بسیار بالایی برخوردار است، سال گذشته در قالب یک پروژه تحقیقاتی میان شهرداری تهران و موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور آغاز شد و همچنان ادامه دارد.
طغیان مگس های سفید یا سفیدبالک ها در پایتخت از دو سال پیش آغاز شد و در روزهای گرم هوا جمعیت آنها افزایش می یافت.
در برخی مناطق پایتخت و خیابان هایی که درختان توت وجود دارد سفیدبالک های بیشتری دیده می شوند که به تناسب حضور پر تعدادشان مزاحمت ها و مشکلات زیادی برای ساکنان و رهگذران ایجاد می شود.
برخی کارشناسان معتقدند این حشرات از مزارع اطراف تهران به دلیل تغییرات آب و هوایی و بر اثر تغییر در اکولوژی به شهر وارد شده اند.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/5iKBEn

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

دســـتورالعمـل اجرایی "مـدیریت تلفیقی آفات سبزی و جالیز در گلخانه" توســـط دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات با همکاری محققین موسـسه تحقیقات گیاهپزشـکی تهیه و تـدوین گردید. در سالهای اخیر، ...
طرح مبارزه بیولوژیک کنترل آفات در گلخانه‌های استان آغاز شده است. مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اصفهان در بازدید از گلخانه‌های بیولوژیک این شهرستان فلاورجان با اشاره به اینکه ...
از سال ۹۳ تهران مهمان ناخوانده‌ای داشت که هر روز شهروندان را به مرز کلافگی می‌رساند. جمعیت سفید بالک در سطح شهر تهران طغیان پیدا کرده بود و از مهمترین دلایل آن میتوان ...
تهران این روزهای میزبان مهمانان زیبا و کوچکی است که سال‌ها از آنها خبری نبود. از اواخر هفته گذشته سطح شهر تهران پر از پروانه شد، پروانه‌هایی که به خاطر تغییر دوره‌های بارشی ...
No Thoughts on سفیدبالک ها به تهران بازگشتند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>