پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   احتمال بیوتروریسم بودن انتشار جاروک در کشور
20 مرداد 1395 , ساعت 14:38

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور خبر داد:

احتمال بیوتروریسم بودن انتشار جاروک در کشور

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: طی یک هفته گذشته ۱۰۱ تن میوه قاچاق شامل لیموترش، گوجه فرنگی، گردو و آواکادو در مرز بازرگان و ۱۵ تن لیموترش در بندرعباس کشف و معدوم شده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: طی یک هفته گذشته ۱۰۱ تن میوه قاچاق شامل لیموترش، گوجه فرنگی، گردو و آواکادو در مرز بازرگان و ۱۵ تن لیموترش در بندرعباس کشف و معدوم شده است.

محمدعلی باغستانی امروز در نشست خبری سازمان حفظ نباتات کشور اظهار کرد: اخیرا ۱۹ قلم سم مسئله‌دار از چرخه تولید حذف شده است به دنبال ثبت نشان تجاری برای کلیه سموم عرضه شده در بازار مصرف هستیم.

وی افزود: ۲۵۰ مورد درخواست برای بررسی سموم آماده مصرف به سازمان حفظ نباتات آمده است که امیدواریم از سال ۹۶ بتوانیم تمام سموم عرضه شده در بازرا مصرف را با نشان تجاری عرضه کنیم.

 
 ۳۵۰۰ فروشگاه غیرمجاز عرضه کننده سم در کشور شناسایی شد

رئیس سازمان حفظ نباتات افزود: تجارب لازم برای کشت گندم انجام شده و دو میلیون لیتر سم برای ضدعفونی بذور گندم تهیه شده است.

باغستانی تصریح کرد: با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی ایران و نیروی انتظامی کشور  ۳۵۰۰ فروشگاه غیرمجاز شناسایی شده است و این فروشگاه‌ها ساماندهی شده به طوری که اکنون ۱۳۰۰ فروشگاه غیرمجاز باقی مانده که تا شش ماه آینده امیدواریم همه آنها جمع‌آوری شوند.

وی گفت: وزیر جهاد کشاورزی در این خصوص بسیار پیگیر است و هفته‌ای یک بار از ما در خصوص برخورد با واحدها و مراکز غیرمجاز عرضه کننده سم گزارش می‌خواهد.

رئیس سازمان حفظ نباتات تاکید کرد: محموله‌هایی که به صورت قاچاق و بدون شناسنامه به کشور می‌آیند ما نمی‌توانیم هیچ تحلیلی بر روی آنها داشته باشیم زیرا مبدا تولید آنها مشخص نیست و برای بررسی تعیین تکلیف آنها مجبوریم که همه مولفه‌های خطر را بررسی کنیم که این امر امکانپذیر نیست و نهایتا ما ۴ مولفه خطر را با توجه به کشور مبداء بررسی می‌کنیم.

باغستانی تاکید کرد: در حال حاضر ۲۳۰ آفت قرنطینه‌ای در کشور داریم که این آفات را بر اساس ریسک کشور مبداء در کالاهای وارداتی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وی یادآور شد: قانونگذار مطرح کرده که تمام کالاهای کشاورزی که به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود باید معدوم شوند یا اینکه به کشور مبداء ارسال گردد اما از آنجایی که کشور مبداء در کالای قاچاق مشخص نیست ما تمام میوه‌های وارداتی قاچاق را معدوم می‌کنیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد: در روزهای گذشته ۱۰۱ تن محموله‌ کشاورزی قاچاق کشف و منهدم شد که شامل ۷۲ تن گوجه‌فرنگی، ۲۳ تن لیموترش و مابقی آن گردو و آواکادو بوده است.

باغستانی یادآور شد: بخش زیادی از میوه‌هایی که به صورت قاچاق به کشور می‌آیند پیله‌وری و ته‌لنجی هستند که ما امکان کنترل ورود این محصولات به کشور را نداریم زیرا ما در بسیاری از محصولات وارداتی به کشور آنها را بین ۶ ماه تا ۳ سال مورد بررسی قرار می‌دهیم تا حامل آفتی به کشور ما نباشد.

 

گلخانه محل نگهداری ۳۰ هزار بن‌سای وارداتی آتش زده شد

این مقام مسئول تاکید کرد: سال گذشته ۳۰ هزار بن‌سای به کشور وارد شد که بعد از چند ماه بررسی قرنطینه‌ای این گیاهان مشخص شد که عامل آفات وارداتی هستند به همین منظور گلخانه محل نگهداری این گیاهان آتش زده شد و کل محموله امحاء شد.

باغستانی یادآور شد: هفته گذشته همچنین ۱۵ تن لیموترش در بندرعباس کشف شده است.

وی اظهار کرد: از مرزبانی کشور می‌خواهیم که همکاری بیشتری با ما داشته باشد تا اجازه ورود میوه‌های فاقد شناسنامه به کشور نباشیم.

 

۲۰ آفت قرنطینه‌ای مهم در ۲۰ سال گذشته به کشور آمده است

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: ۱۵ تا ۲۰ آفت قرنطینه‌ای مهم در ۲۰ سال گذشته از خارج از کشور به ایران آمده که برخی از این آفتها برای کشور خانمانسوز بوده و در برخی موارد ریشه آنها شناسایی نشده است.

باغستانی یادآور شد: افت داروئک لیموترش با ورود به کشور در مناطق اصلی کاشت این محصول مانند هرمزگان و جنوب کرمان آثار و خسارات فراوانی برجای گذاشته است و مانند سرطان مجبور به امحای درختان لیموترش در مناطق یاد شده شدیم.

 

آفت خانمانسوز داروئک لیموترش به استان فارس وارد شد

وی گفت: براساس گزارشهایی که اخیرا به دست ما رسیده است داروئک لیموترش اخیرا به استان فارس نیز وارد شده است و این منطقه را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

باغستانی در خصوص طرح ارتقای محصولات کشاورزی گفت: قانون می‌گوید از سفره تا مزرعه باید غذای مردم رصد شود اما جهاد کشاورزی به عنوان کیفی‌ترین عامل تاثیرگذار سلامت در غذا هیچگونه یارانه‌ای در اختیار نمی‌گیرد.

وی افزود: در راستای طرح ارتقای محصولات کشاورزی برای پایش گوجه‌فرنگی ۶ میلیارد تومان درخواست شد که تا به امروز ۶ ریال آن به ما اختصاص داده نشده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات ادامه داد: اخیرا نیز یک محموله قاچاق سم غیرمجاز به حجم یک تن کشف شده است.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که در برخورد با قاچاق باید محموله  آتش زده شود که ما نیز خواستار این امر هستیم اما باید اذعان کنیم که ما قاضی نیستیم و جایی دیگر در این خصوص تصمیم نهایی را می‌گیرند.

 

دلیل مجوز قرنطینه واردات دسته بیل و کلنگ اعلام شد

باغستانی در پاسخ به این سؤال خبرنگار تسنیم که چرا مجوز قرنطینه‌ای برای واردات دسته بیل و کلنگ صادر شده است، گفت: درخواستهایی در این خصوص وجود داشته است ما فقط از لحاظ آفات و مسائل قرنطینه‌ای اجازه واردات این محصولات را می‌دهیم و باید اذعان داشت که واردات چوب به کشور ممنوع نیست.

وی تصریح کرد: واردات مواد خام مانند چوب باعث می‌شود که فشار کمتری به جنگلهای کشور وارد شود و قانونگذار ممنوعیتی در خصوص واردات چوب ندارد.

رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: ما از لحاظ قرنطینه‌ای واردات چوب را با پوست ممنوع کرده‌ایم و چوبهای وارداتی باید بدون پوست و ضدعفونی شده باشند تا مشکلات قرنطینه‌ای و انتشار آفات در کشور را ایجاد نکنند.

 

میوه‌های قاچاق نگرانیهایی بابت بیوتروریسم ایجاد کرده است

باغستانی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار تسنیم در خصوص عملکرد سازمان حفظ نباتات برای مقابله با بیوتروریسم گفت: بیوتروریسم و نگرانی از قاچاق میوه در کشور ما مطرح است. میوه‌های قاچاق مانند یک بلک باکس (جعبه سیاه) هستند و ما نمی‌دانیم میوه‌ای که به صورت قاچاق وارد کشور شده و شناسنامه‌ای ندارد چه عوارضی ممکن است داشته باشد.

وی افزود: ما نمی‌دانیم چه آفتی از چه کشوری از طریق میوه‌های قاچاق وارد شده است و جنگ امروز در دنیا جنگ با اسلحه نیست بلکه حمله بیوتروریسم صورت می‌گیرد اما نمی‌توانیم به صراحت اعلام کنیم در کدام بخش به ما حملات بیوتروریستی صورت گرفته است.

رئیس سازمان حفظ نباتات یادآور شد: این سازمان عضو پدافند غیرعامل است و در این زمینه کارشناسان آن پیگیریهای لازم را به عمل می‌آورند.

باغستانی در پاسخ به  سؤال دیگر تسنیم مبنی بر اینکه سالانه چه مقدار میوه قاچاق کشف و امحاء می‌شود گفت: سازمان حفظ نباتات در این زمینه اطلاعات دقیقی ندارد و ستاد مبارزه با کالا و ارز متولی این امر است و ما به صورت موردی از کشف محموله‌ها اطلاع پیدا می‌کنیم. نمونه هایی مثل جاروک و کرم ساقه خوار برنج می تواند در نتیجه بیوتروریسم باشد.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/nwcdeT

خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط

۴.۵ میلیون نمونه حشره در موزه حشرات هایک میرزایانس در مجموعه ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور شناسایی و نگهداری می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد ...
محمد رضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور درباره آخرین وضعیت هجوم ملخ‌های صحرایی به کشور اظهار کرد: بنابر آخرین آمار تا ۲۷ اردیبهشت، سطح مبارزه شیمیایی با ملخ‌های صحرایی در ۲۵۳ هزار ...
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه مقابله گسترده با آفت ملخ صحرایی که در سطح ۲۰۰ هزار هکتار و در ۸ استان صورت پذیرفته همچنان بصورت زمینی و هوایی ادامه دارد، ...
مدیرکل دفتر قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه امکان آلودگی عمدی میوه‌های قاچاق ورودی به کشور وجود دارد (اگروتروریسم) درخواست توزیع این میوه ها را در بین اقشار ضعیف جامعه غیر منطقی دانست. اکبر ...
No Thoughts on احتمال بیوتروریسم بودن انتشار جاروک در کشور

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>