پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   معضل سموم شیمیایی با بخشنامه حل نمی‌شود
20 مرداد 1395 , ساعت 8:20

رئیس سازمان غذا و دارو:

معضل سموم شیمیایی با بخشنامه حل نمی‌شود

سیاست وزارت بهداشت درباره مصرف میوه، سبزی و لبنیات این است که مردم حتما آنها را مصرف کنند نه اینکه به خاطر آلاینده‌ها آنها را ترک کنند چرا که ضرر عدم مصرف این محصولات بسیار بیشتر است

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره معضل سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی گفت: واقعیت این است که ما هم نگرانی‌های مردم را داریم و آنها را درک می‌کنیم و به صورت جدی پیگیر بحث سموم شیمیایی هستیم. در هفته جاری جلسه‌ای میان وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد که یکی از محورهای آن بحث کنترل سموم بود.

دکتر رسول دیناروند روز سه شنبه در نشست خبری که در سالن کنفرانس آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو برگزار شد، با بیان اینکه معضل سموم شیمیایی چیزی نیست که با یک بخشنامه حل شود گفت: در زمینه سموم با سه مشکل مواجه‌ایم. اولا هم با قاچاق سموم غیر مجاز سر و کار داریم و دومین مشکلمان پدیده استفاده بیش از حد از سموم در برخی مزارع کشاورزی است که متاسفانه در برخی نقاط کشور دیده می‌شود مشکل سوم نیز استفاده نابجا در زمان نامناسب است یعنی اگر سم در زمان و دوره مناسب مطرح شود خطری ندارد اما این موضوع رعایت نمی‌شود.

دیناروند افزود: حل این سه مشکل واقعا طولانی است و از آنجایی که ما در کشاورزی با مردم سر و کار داریم حل این موضوع به آموزش نیاز دارد و این کار هم زمان می‌برد اما در حال انجام است.

دیناروند تاکید کرد: سیاست وزارت بهداشت درباره مصرف میوه، سبزی و لبنیات این است که مردم حتما آنها را مصرف کنند نه اینکه به خاطر آلاینده‌ها آنها را ترک کنند چرا که ضرر عدم مصرف این محصولات بسیار بیشتر است.

دیناروند در مورد محصولات تراریخته گفت: یک نگاه این است که تراریخته عالی است و یک نگاه این است که تراریخته ممنوع است و ما هر دوی این نگاه ها را در کشور داریم.

وی افزود: هر فرآورده ای که بخواهد وارد کشور شود باید گواهی مصرف در کشور مبدا را داشته باشد و استانداردهای ما را هم رعایت کند.

دیناروند با عنوان این مطلب که اکثریت سویا در دنیا تراریخته است، گفت: اگر تراریخته ای وارد کشور شود باید رخداد تراریخته مورد پذیرش دنیا باشد.

رئیس سازمان غذا و دارو با اعلام اینکه از ابتدای امسال قرار شد کالای تراریخته باید روی بسته بندی درج شود، ادامه داد: هنوز محصول و کشت تراریخته داخلی نداریم و مجوز نگرفتند.

وی تاکید کرد: برخورد یک جانبه مثبت و منفی در مورد تراریخته در بین دستگاه های نظارتی وجود ندارد.

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/lfce8x

 

خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط

محققین دانشگاه شیکاگو به نتایج خارق العاده ای در زمینه تولید گیاهان مقاوم به خشکی و با توان تولید محصول بالاتر در اثر دستکاری RNA دست یافته اند. این کشف ...
دکتر بهزاد قره یاضی بنیانگذار و عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و رئیس انجمن ایمنی زیستی صبح امروز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. دکتر قره یاضی ...
چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران به میزبانی انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری دانشگاه یزد و انجمن‌های علمی و موسسات پژوهشی این حوزه از 31 مردادماه تا ...
شرکت آمریکایی Del Monte که از بزرگترین تولیدکنندگان و پخش کنندگان مواد غذایی و میوه موز در سرتاسر جهان است اعلام کرده که در زمینه تحقیقات بر روی بیماریهای موز با دانشگاه تکنولوژی ...
No Thoughts on معضل سموم شیمیایی با بخشنامه حل نمی‌شود

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>