پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   گزارش  »   مهمان ناخوانده در جنگل‌های خزری، خسارت شب پره به شمشادستان‌ها
20 مرداد 1395 , ساعت 8:46

گزارش خبری:

مهمان ناخوانده در جنگل‌های خزری، خسارت شب پره به شمشادستان‌ها

شب‌پره شمشاد، آفتی نوظهور بوده که خردادماه سال جاری در جنگل‌های شمال ایران مشاهده‌شده است و تهدیدی دیگر برای شمشادستان های شمال به شمار می‌رود.

آفت شب‌پره که از خردادماه امسال مهمان ناخوانده جنگل‌های خزری است تاکنون هشت هزار هکتار از شمشادستان ها را درگیر کرده و سه هزار و ۵۰۰ هکتار را از بین برده است.

شب‌پره شمشاد، آفتی نوظهور بوده که خردادماه سال جاری در جنگل‌های شمال ایران مشاهده‌شده است و تهدیدی دیگر برای شمشادستان های شمال به شمار می‌رود.

موطن اصلی این آفت، آسیای شرقی بوده که در دهه اخیر در جنگل‌های اروپایی انتشار یافته و در سال جاری در جنگل‌های شمال ایران مشاهده‌ شده است.

مهرداد خزایی پول رئیس منابع طبیعی چالوس با اشاره به اقدامات انجام‌شده و میزان خسارت در شمشادستان های حوزه چالوس گفت: متأسفانه آفت شب‌پره‌شمشادها در بخش اعظم جنگل‌های شمال در حال شیوع جدی است و به سمت ذخیره‌گاه‌های نادر در حال سرایت است و در حوزه شهرستان چالوس حدود سه هزار و ۵۰۰ هکتار رویشگاه شمشاد وجود دارد که خطر جدی از بین رفتن این ذخیره‌گاه را تهدید می کند.

وی با اشاره به ویژگی‌های شمشاد عنوان کرد: شمشاد یکی از گونه‌های سایه‌پسند بوده که خیلی از گونه‌های جنگلی دیگر هم وابسته به این‌گونه هستند و نقش مهم در اکوسیستم داشته و می‌تواند زیرپوشش جنگل را خوب کنترل کند.

وی با اشاره به تفاوت ویژگی‌های آفت شب‌پره شمشاد در ایران و در کشورهای خارجی گفت: علیرغم اینکه در کشورهای خارجی می‌تواند ۲ تا ۳ نسل تکثیر کند اما به دلیل فراهم بودن شرایط در شمال کشور تا ۵ تا ۶ نسل می‌تواند گسترش یابد و بخش اعظم جنگل‌ها را آلوده کند و همین بیشتر بودن تعداد نسل‌ها و دوره‌ها در آفت شب‌پره شمشادهای شمال کشور باعث شده میزان و سرعت خسارت چند برابر شود.

خزائی پول افزود: این آفت در مرحله شفیره پس از خوردن برگ‌ها، حتی به ساقه‌ها هم آسیب‌زده و گونه‌های دیگر جنگلی را هم می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد و هیچ راه‌حل مبارزه بیولوژیک خاصی به‌جز استفاده از هورمون “بی. تی” وجود ندارد .

شب پره شمشاد

خزایی با اشاره به دوره زیست این آفت شمشاد گفت: حدود ۵ دوره ۴۵ روزه طول می‌کشد . در مناطق باغی و گلخانه‌ای به‌طور حتم نیاز به استفاده از سموم سیستماتیک است تا از نفوذ به ارتفاعات بالادستی مراتع و پوشش جنگلی جلوگیری به عمل آید.

بهروز بائی لاشکی رئیس منابع طبیعی نوشهر-رویان نیز با اشاره به آخرین وضعیت آفت شب‌پره در شمشادستان های نوشهر و رویان گفت: مقرر شده از تمام فضا و امکانات شهرستان ازجمله بخشداری، جهاد کشاورزی، محیط‌زیست، منابع طبیعی و فرمانداری استفاده شود و آفت‌کش‌های مورد تجویز کارشناسان مرتبط، در اختیار بخشداری قرار دهند.

وی افزود: همچنین بروشورها و تراکت‌های ویژه اطلاع‌رسانی و مشارکت مردم در این بحران استفاده شود.

شب پره شمشاد

بائی لاشکی با اشاره به بیشترین منطقه خسارت‌دیده در حوزه استحفاظی نوشهر و رویان عنوان داشت: بیش از ۶۰۰ هکتار از محدوده پارک جنگلی سی‌سنگان به‌صورت انبوه دچار خسارت شدند.

وی تأکید کرد: برای ریشه‌کنی این آفت نیاز به اهتمام و تلاش همه مردم و مسئولین است تا گونه شمشاد که یک آثار بی‌نظیر از منابع طبیعی و نوع منحصربه‌فرد منطقه است، حفظ شود.

بائی لاشکی تأکید کرد: بر اساس گزارش‌های میدانی منابع طبیعی نوشهر هنوز این آفت به سمت پوشش‌های جنگلی سرایت نکرده و به‌صورت جلگه‌ای در ارتفاع زیر ۲۰۰ متر قرار دارد اما با توجه به‌شدت این بحران و نوع شمشادها که به‌عنوان گونه‌های سایه دوست تلقی می‌شوند و در ارتفاع بین ۲۰ تا ۴۰۰ متر از سطح دریا قرار دارند احتمال از بین رفتن کل عرصه‌های شمشاد وجود دارد.

علی شادمان فرماندار نوشهر نیز با اشاره به‌شدت خسارت آفت شب‌پره در شمشاد ستان های این شهرستان از تشکیل ستاد مدیریت بحران و جلسه فوق‌العاده خبر داد و افزود: در این جلسه آخرین راهکارهای مبارزه و بسیج امکانات دستگاه‌های اجرایی شهرستان مورد بررسی و آماده‌باش قرار گرفت.

وی افزود: در همان مراحل اول شیوع این آفت و نفوذ آفت در شمشادهای غرب استان، جلسه فوق‌العاده با حضور مدیرکل جدید موسوی منابع طبیعی غرب استان تشکیل شد و همه دستگاه‌ها موظف به همکاری و حضور در مقابله با این بحران آفت شدند.

شب پره شمشاد

شادمان افزود: متأسفانه این آفت بهترین گونه جنگلی را دچار خسارت و خطر جدی قرار داده و اگر این مبارزه با جدیت دنبال نشود به‌طور حتم این‌گونه شمشادی نادر منقرض خواهد شد.

وی افزود: در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان نوشهر، نیازمندی‌های اداره کل منابع طبیعی غرب استان موردبررسی قرار گرفته و در کنار دستگاه‌های خدمات رسان، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها شهرداری‌های شهرستان هم تقسیم‌کار شده است.

وی با اشاره به کاشت شمشاد در باغچه‌ها و اماکن طبیعی خواستار سم‌پاشی این آفت از سوی مالکین و شهروندان شد و افزود: باغچه‌ها و محوطه‌های فضای سبز در مجموعه‌های اقامتی و شهرک‌ها و باغستان‌ها نیازمند استفاده از مبارزه بیولوژیکی است و باید توسط سمومی که از طریق کارشناسان معرفی‌شده سمپاشی شود.

فرماندار نوشهر اضافه کرد: چون این آفت شب‌پره از مناطق جلگه‌ای به‌طرف جنگل و از سوی دیگر از مناطق غرب استان به‌طرف شرق در حال حرکت است؛ اگر در دامنه جنگل‌ها این سمپاشی انجام شود این آفت به داخل جنگل نفوذ نخواهد یافت.

رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان نوشهر یادآور شد: همه امکانات بسیج شده و واحدهای سم فروشی نیز زیر نظر کارشناسان آماده خدمات‌دهی هستند و امیدواریم باهمت همه مردم به‌ویژه سازمان مردم‌نهاد کشوری و استانی که در بخش محیط‌زیست مشغول فعالیت‌اند بتوانیم آفت شب‌پره را هرچه سریع‌تر کنترل کنیم.

شب پره شمشاد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-نوشهر نیز افزود: بیش از هشت هزار هکتار مناطق دارای پوشش شمشاد خسارت‌دیده‌اند و سطح بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار نیز در آستانه بحران جدی است.

سید وجیه الله موسوی با اشاره به تشکیل ستاد مدیریت بحران در فرمانداری‌های غرب استان مازندران از تشکیل این ستاد در فرمانداری نوشهر قدردانی کرد و گفت: متأسفانه این آفت شب‌پره شمشاد بسیار سریع در حال تکثیر بوده و ستاد مدیریت بحران استان باید هر چه سریع‌تر ورود پیدا کند تا نسبت به مقابله با انتشار و از بین بردن این آفت اقدام شود و اگر با همین جدیت و امکانات بیشتر ورود پیدا کنیم می‌توانیم جلوی ورود آفت را به جنگل بگیریم.

مدیرکل منابع طبیعی غرب مازندران گفت: هنوز محدوده خسارت آفت شب‌پره در منطقه جلگه‌ای قرار داشته و به مناطق جنگلی نرسیده است.

موسوی میرکلائی با اشاره اقدامات مؤثر برای مقابله با این آفت عنوان داشت: برای مقابله با این آفت، کارشناسان آفت‌کش ترکیبی دویلینگ و بی تی تی را پیشنهاد دادند که در پارک سی‌سنگان آزمایش‌شده و علائم مثبتی از کنترل در برابر این آفت سریع الانتشار از خود نشان داده است.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه سطح کار بسیار وسیع است و سرعت گسترش بالاست به‌ناچار کارشناسان گیاه‌پزشکی ما پیشنهاد استفاده از سه نوع سم را دادند که برای این کار سم سایمرپترین در اولویت اول و دلتا مترینگ و آلترین در اولویت‌های بعدی قرار دارند و می‌تواند استفاده شود.

وی اضافه کرد: سرعت زاد و ولد بسیار این آفت، به نحوی است که به‌ناچار مجاب به استفاده از مبارزه بیولوژیکی هستیم تا بتوانیم جلوی این انتشار را به خود سطح جنگل بگیریم.

شمشاد یکی از گونه‌های نادر و همیشه‌سبز جنگل‌های شمال کشور است که به علت شیوع بیماری بلایت یا آتشک و آفت نوظهور شب‌پره شمشاد در حال نابودی است. شمشاد گونه‌ای در معرض تهدید است که طبق ماده یک قانون حفاظت و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی کشور مصوب ۱۳۷۱/۷/۱۳ جزو ذخایر جنگلی و گونه‌های ممنوع برای قطع محسوب می‌شود.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/10AMyM

خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط

شمشاد، درختی همیشه سرسبز و بومی جنگل‌های هیرکانی شمال ایران است که نامش در فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض قرار دارد. تنها ذخیره گاه شمشاد در استان گلستان به ...
معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور ضمن تاکید براینکه شرایط قرنطینه ای ایران فقط برای واردات چوب فنی و استاندارد است، گفت: افزایش واردات چوب، مخاطرات ورود آفات جدید به ...
طرح محلول پاشی هوایی در ذخیره گاه شمشاد بندرگز برای مبارزه با آفت شب‌پره انجام شد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز گلستان؛ شمشاد هیرکانی درختی همیشه سبز و بومی جنگل‌های ...
رئیس انجمن جنگلبانی کشور، بیماری شمشاد جنگل‌های شمال را مشکوک دانست و گفت: وقتی در مدت ۵ سال دو مشکل بزرگ بیماری و پس از آن آفت که نوعی پروانه است فقط برای ...
No Thoughts on مهمان ناخوانده در جنگل‌های خزری، خسارت شب پره به شمشادستان‌ها

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>