جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, علمی  »   استفاده از امواج الکترومغناطیس برای افزایش مدت نگهداری محصولات کشاورزی
22 مرداد 1395 , ساعت 8:22

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای:

استفاده از امواج الکترومغناطیس برای افزایش مدت نگهداری محصولات کشاورزی

دانشمندان فیزیک هسته‌ای استفاده از پرتوهای گاما برای افزایش طول مدت ماندگاری انواع محصولات کشاورزی با رعایت استانداردهای تعیین شده را بلامانع می‌دانند.

دانشمندان فیزیک هسته‌ای استفاده از پرتوهای گاما برای افزایش طول مدت ماندگاری انواع محصولات کشاورزی با رعایت استانداردهای تعیین شده را بلامانع می‌دانند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای امروز با اعلام این خبر گفت: می‌توان از امواج الکترومغناطیسی که از مواد رادیواکتیو مانند کبالت ۶۰ و سزیم ۱۳۷ ساطع می‌شود، محصولات کشاورزی را پرتودهی کرد.

مهرداد احمدی با اشاره به اینکه پرتو، طول ماندگاری محصول را شش تا هفت ماه افزایش می‌دهد، افزود: با توسعه این روش، می‌توان در تنظیم بازار داخل بسیار دقیق و به موقع عمل کرد؛ زیرا در هنگام اوج عرضه، محصولاتی مانند پیاز، سیب‌زمینی و یا خرما را بعد از پرتودهی در انبار ذخیره کرده و سپس به تناسب تقاضا و حتی برای صادرات، آنها را از انبار خارج می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال، صادرات خرما که با لنج یا کشتی انجام می‌گیرد، مدت زیادی را روی دریا می‌ماند؛ بنابراین احتمال ترش شدن آن زیاد است یا پیاز که بعد از مدتی جوانه زده و کیفیت خود را از دست می‌دهد، اما احتمال این خسارت‌ها با پرتودهی به صفر نزدیک خواهد شد. زیرا تمام میکروارگانیسم‌های موجود را از بین می‌برد.

به گفته احمدی، بیشتر محصولات غذایی ازجمله زعفران، سیر، گوشت و… قابلیت پرتودهی دارند که آزمایشات فراوانی بعد از این عمل روی آنها انجام شده است. بر این اساس، نتایج نشان می‌دهند که کیفیت، عطر و طعم این اقلام با پرتودهی هیچ تغییری نکرده و تنها ویژگی انبارمانی آنها ارتقا یافته است.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای پیشرفته مانند کانادا، استرالیا، آمریکا و کشورهای اروپایی، هم‌اکنون از پرتودهی برای بالا بردن قدرت ماندگاری محصولات خود استفاده می‌کنند، ادامه داد: اگرچه در آسیا و خاورمیانه، کمتر از این تکنولوژی بهره‌برداری می‌شود، اما در ایران کم‌کم روش پرتودهی شناخته شده و در حال توسعه است. به‌طوری‌که تاکنون چند منطقه ازجمله شمال غرب، یزد و تهران به تجهیزات لازم برای این منظور مجهز شده‌اند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای، در پاسخ به پرسشی مبنی بر خطر احتمالی پرتودهی برای سلامت انسان‌ها تصریح کرد: ماهیت پرتو، اگرچه از اشعه گاما است، اما رادیواکتیو نیست. درست مانند لامپی که در سقف اتاق روشن است و ما تنها نور و گرمای آن را احساس می‌کنیم؛ این در حالی است که برق موجود در پشت این جریان، خطرناک بوده و کشنده است. ضمن اینکه در این روش از سالم‌ترین و مطمئن‌ترین موج ساطع شده در اتاق‌های مخصوص استفاده می‌شود.

احمدی با اشاره به اینکه پرتودهی، مبلغ بسیار ناچیزی به قیمت محصول اضافه می‌کند، یادآور شد: اکنون استانداردهای خاصی برای هر محصول در حال تدوین است که بعد از برگزاری جلسات کارشناسی، توسط سازمان ملی استاندارد، تصویب خواهد شد.

وی تأکید کرد: این استانداردها مطابق با قوانین بین‌المللی بوده که کل کشورهای دنیا ملزم به رعایت آن هستند، البته این استانداردها باید بومی‌سازی شده و سازگار با محصولات کشاورزی ایران باشد.

احمدی در پایان اظهار داشت: بعد از تدوین استانداردها حتی می‌توان محصولات پرتو دیده را به کشورهای دیگر صادر کرد. به شرطی که مقدار ذر، زمان پرتودهی بر اساس نوع محصول و مسائلی از این دست به دقت رعایت شود.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/O49FFu

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)

مطالب مرتبط

No Thoughts on استفاده از امواج الکترومغناطیس برای افزایش مدت نگهداری محصولات کشاورزی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>