جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   ترویج کاشت برنج ارگانیک در استان‌های برنج‌خیز کشور
22 مرداد 1395 , ساعت 17:52

رئیس آموزش عالی علمی کاربردی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

ترویج کاشت برنج ارگانیک در استان‌های برنج‌خیز کشور

رئیس آموزش عالی علمی کاربردی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کاشت برنج ارگانیک با الگوبرداری از مازندران و مستندسازی از آن در استان‌های مختلف ترویج می‌شود.

رئیس آموزش عالی علمی کاربردی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کاشت برنج ارگانیک با الگوبرداری از مازندران و مستندسازی از آن در استان‌های مختلف ترویج می‌شود.

سید جلال‌الدین بسطام بعد از ظهر امروز در مراسم برداشت برنج ارگانیک در ۱۰ هکتار از اراضی مرکز تحقیقات کشاورزی بایع‌کلا نکا اظهار کرد: تولید برنج ارگانیک فعالیت بسیار ارزنده‌ای است که به ثمر نشسته است و برگرفته از دانش، علم و عمل کارشناسان زبده در این کار بوده است.

وی با بیان اینکه توسعه علمی کشاورزی نیازمند سرمایه‌گذاری است، افزود: باید علوم مختلف کشاورزی در رشته‌های مختلف با استفاده از آموزش عالی علمی کاربردی در جامعه گسترش یابد.

رئیس آموزش عالی علمی کاربردی وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه کتاب مستندسازی برنج ارگانیک تکمیل و ارائه شود، یادآور شد: برای اجرای این طرح برنج ارگانیک در استان گیلان نیازمند مستندسازی است که تا ۱۶ شهریورماه تکمیل و ارائه شود تا این تحقیقات به گیلان ارائه و توفیقات بیشتری کسب شود.

این مسؤول با اشاره به مرکز علمی کابردی جهاد کشاورزی گفت: در سال ۷۵ با توجه به نقص آموزش عالی که نظری و تئوری بود و به صورت عملی وارد نشده بود به این نتیجه رسیدیم که دانش و مهارت در کنار هم مورد توجه قرار داده شود و فعالیت عملی و نظری در دستور کار قرار گرفت.

بسطام افزود: با استفاده از ترکیب علم و عمل، افرادی تربیت شدند که با وجود داشتن کار و دانش، جرات ورود به بازار نداشتند که با نگرش جدید به آنان جرات دادیم و طرح کاربین تحصیل و طرح کارآفرینی تعریف شد تا دانسته‌ها در محل کار تعریف و به بازار وصل شود که در بسیاری از مراکز اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: گام دوم بعد از علم و عمل و جرات ورود به بازار کار، تراوش است که برای این منظور هم هسته‌ای از کارآفرینان، دانشجویان و توانمندی‌های مختلف آنان ایجاد شد تا تجربیات به بیرون تراوش کند که بر آن شدیم که این افراد در بازار کار قرار گرفته و هدایت‌کننده بخش کشاورزی باشند.

رئیس آموزش عالی علمی کاربردی وزارت جهاد کشاورزی گفت: رشد و تقویت طرح کارآفرینی مهم‌ترین هدف آموزش عالی علمی کاربردی وزارت جهاد کشاورزی است و دانشجویان ما باید رهبران علمی بخش کشاورزی باشند و آموخته‌ها را به جامعه کشاورزی و بیرون ارائه دهند.

 

برنج طارم هاشمی، رقم تعریف شده

مدیر گروه زراعت برنج مازندران هم در سخنانی گفت: نگاه توسعه‌ای برای سایر استان است که خاک‌شناسی، زراعت، بازاریابی، گیاه‌پزشکی در تولید برنج ارگانیک انجام شود و با کار علمی، عمل‌آوری برنج و تولید آن در دستور کار قرار گرفت.

علیرضا بابایی افزود: برای ایجاد انگیزه در فراگیر باید مقدمات اتصال به شغل وصل شود که این مسأله از مهم‌ترین دغدغه‌ها است که با ایجاد مرکز کارآفرینی این دغدغه کاهش یافت و اکنون کارشناسان در این مراکز برای تعالی بخشی به کشاورزی تلاش می‌کنند.

وی گفت: برنج طارم هاشمی، رقم تعریف شده برای تولید برنج ارگانیک مرکز تحقیقات بایع‌کلا نکا است که با توجه به تحقیقات انجام شده بر روی این برنج موفق به استفاده از این رقم شدیم که امیدواریم با توسعه آن در سطح استان، از برنج سالم و ارگانیک برخوردار شویم.

 

استفاده بی‌رویه از کود و سموم کشاورزی

مسؤول تحقیقات کشاورزی مازندران هم با بیان اینکه استفاده بی‌رویه از کود و سم، مهم‌ترین معضل امروز مردم و کشاورزان است، افزود: مشکل ما مدیریت ناصحیح در دهه ۶۰ و ۷۰ بوده است که نامتعادل و بی‌رویه از کود و سموم استفاده شده و امروزه شاهد بیماری‌های مختلف در این راستا هستیم.

مجتبی محمودی گفت: تولید محصول سالم برای جامعه از مسائل مهمی است که باید محقق شود و  توسط موسسه علمی ـ کاربردی، سنگ بنای محکمی گذاشته شد که امیدواریم در کل استان، کشت برنج ارگانیک گسترش یابد.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/A388f2

مطالب مرتبط

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید یک کود قارچ‌کش پروبیوتیک گیاهی شد که می‌تواند جایگزین چند هزار تن قارچ کش‌ شیمیایی شود. مرادی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان ...
سیزدهمین نمایشگاه ارگانیک ایران از تاریخ 22 آذر الی 30 آذر ماه 1402 در مرکز نمایشگاهی برج میلاد سالن A و B از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود....
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه لوییزیانا درباره تاثیرات منفی تماس با مواد شیمیایی دفع آفات و علف‌کش گلیفوزیت (گلایفوسیت) در دوره بارداری هشدار داده‌اند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در ...
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: بحث تولید محصولات ارگانیک یکی از اهداف جدی مجامع بین المللی، سازمان بهداشت جهانی و سازمان خوار و بار جهانی بوده که زیر ساخت‌های آن از جمله مبارزه ...
No Thoughts on ترویج کاشت برنج ارگانیک در استان‌های برنج‌خیز کشور

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>