پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   کشت سلامت‌محور ۲۰ محصول در انتظار اعتبار دولتی/ باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی کمتر از استاندارد دنیا
24 مرداد 1395 , ساعت 12:50

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات عنوان کرد

کشت سلامت‌محور ۲۰ محصول در انتظار اعتبار دولتی/ باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی کمتر از استاندارد دنیا

معاون سازمان حفظ نباتات گفت: ۲ سال است که برای کشت سلامت‌محور ۲۰ محصول کشاورزی درخواست ۸۰ میلیارد تومان اعتبار کرده‌ایم، اما یارانه سلامت تنها نصیب تجهیز شدن آزمایشگاه‌های علوم پزشکی و بخش‌ درمانی کشور شده است.

معاون سازمان حفظ نباتات گفت: ۲ سال است که برای کشت سلامت‌محور ۲۰ محصول کشاورزی درخواست ۸۰ میلیارد تومان اعتبار کرده‌ایم، اما یارانه سلامت تنها نصیب تجهیز شدن آزمایشگاه‌های علوم پزشکی و بخش‌ درمانی کشور شده است.

یحیی ابطالی در پاسخ به اینکه مردم همواره نسبت به باقیمانده سموم روی سبزی، صیفی و میوه‌ها نگرانی دارند که مبادا به دلیل مصرف آ‌ن دچار بیماری‌هایی از جمله سرطان شوند، این گونه توضیح داد که ما در محصولات کشاورزی نسبت به استاندارد دنیا سم بیشتری مصرف نمی‌کنیم.

وی  افزود: متوسط مصرف سم در دنیا در واحد سطح سموم تکنیکال به ازای هر هکتار ۴ کیلوگرم مصرف می‌شود که در ایران این رقم ۷۰۰ گرم است، یعنی یک ششم اروپا سم مصرف می‌کنیم.

به گفته این مسؤول در سازمان حفظ نباتات کشور در اروپا فقط برای پیشگیری از بیماری لکه سفید و به ثمر رسیدن سیب ۱۵ تا ۱۷ بار باغات سیب را سمپاشی می‌کنند، در صورتی که در کشور ما فقط یک مرتبه این اتفاق می‌افتد.

ابطالی به این نکته اشاره کرد که پایین بودن سرانه مصرف سموم در کشور به این مفهوم نیست که ما مصرف بد و نابجا از سموم در بخش کشاورزی نداریم و در برخی محصولات که کشاورزان محصول کشاورزی را در شرایط نامناسب تولید می‌کنند.

وی خیار، گوجه‌فرنگی، برنج و سیب را ۴ محصول پرریسک در بخش تولید و استفاده از سموم عنوان کرد و افزود: طبق بررسی وزارت بهداشت در مجموع ۱۰.۲ درصد محصولات کشاورزی در این حوزه در استفاده از سموم عدم انطباق داشته و آن هم به دلیل استفاده از سموم بوده که در دنیا ثبت شده، ولی در ایران هنوز جزو استانداردها نیامده است.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات اذعان داشت که اقلامی از محصولات کشاورزی که باقیمانده سموم کشاورزی در ‌آنها بالاتر از حد استاندارد بوده تنها ۵ تا ۶ درصد است که از نُرم دنیا بالاتر نیست.

ابطالی ثبت برندهای تجاری سموم، تولید سم با کیفیت بالاتر و ساماندهی فروشگاه‌های سموم کشاورزی در سراسر کشور را از جمله راهکارهای سازمان حفظ نباتات برای حفظ سلامت محصولات کشاورزی برشمرد و گفت: نوع شست‌وشوی میوه‌جات در از بین بردن سموم بسیار مؤثر بوده و مضاف بر آن سیستم دفاعی بدن به گونه‌ای است که تا حدی سموم از طریق کلیه و کبد دفع می‌شود.

وی اضافه کرد: برای کشت سلامت‌محور ۲۰ محصول پرمصرف کشاورزی درخواست ۸۰ میلیارد تومان اعتبار کردیم و پس از دو سال هنوز اتفاقی نیفتاده و ریالی هم نگرفته‌ایم که با همکاری وزارت بهداشت باید این رقم در یارانه سلامتی که از بودجه دولت اختصاص داده می‌شود، دریافت شود و یارانه سلامت تاکنون یا صرف تجهیزات ‌آزمایشگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی شده و یا در بخش‌های درمانی هزینه شده است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/27YNbS

خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

طرح ملی پایش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی نیشابور، با موفقیت انجام شد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور گفت: با توجه به دستور‌های ابلاغی سازمان غذا و دارو و اهمیت ...
سیزدهمین نمایشگاه ارگانیک ایران از تاریخ 22 آذر الی 30 آذر ماه 1402 در مرکز نمایشگاهی برج میلاد سالن A و B از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود....
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در زمان حاضر ۱۰ درصد آفت کش‌های نباتی تولیدی کشور در این استان فرموله می‌شود که با بهره برداری از یک مگا پروژه جدید ...
رئیس سازمان حفظ نباتات در نشست اتاق کرمان، از برنامه اساسی برای مدیریت سیاه‌بازار حاکم بر آفت‌کش‌ها خبر داد که تعدد سم فروشی‌ها را نیز به‌عنوان یک مسئله مهم مدنظر قرار خواهد داد....
No Thoughts on کشت سلامت‌محور ۲۰ محصول در انتظار اعتبار دولتی/ باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی کمتر از استاندارد دنیا

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>