پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   آفت زدگی یک میلیون هکتار جنگل زاگرس و 50 هزار هکتار شمشادزارهای شمال
25 مرداد 1395 , ساعت 3:43

رئیس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت:

آفت زدگی یک میلیون هکتار جنگل زاگرس و ۵۰ هزار هکتار شمشادزارهای شمال

رئیس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: طغیان آفات یک میلیون و 150 هزار هکتار از جنگل های زاگرس مدیریت شده، اما حدود 50 هزار هکتار جنگل شمشاد کشور به دلیل گستردگی آفت در معرض خطر قرار دارد.

رئیس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: طغیان آفات یک میلیون و ۱۵۰ هزار هکتار از جنگل های زاگرس مدیریت شده، اما حدود ۵۰ هزار هکتار جنگل شمشاد کشور به دلیل گستردگی آفت در معرض خطر قرار دارد.

فریبرز غیبی گستره کل جنگل های شمشاد شمال کشور را ۷۰ هزار هکتار عنوان و بیان کرد: امروز خشکیدگی شمشادزارهای شمال کشور خود معضلی جدی است چنانکه نیمی از این شمشادها خشکیده است.
وی افزود: این خشکی و گرما خود موجب طغیان برخی آفت ها شده است که از جمله آنها آتشک و پروانه شب پره شمشاد است که دو سوم شمشادها را درگیر کرده است.
وی اظهار کرد: در این میان آفت شب پره، وارداتی است و امروز جنگل های شمشاد شمال کشور را بشدت تهدید می کند.
وی تصریح کرد: باید سازمان حفظ نباتات در بحث ورود بذر، نهال و گونه های گیاهی وارداتی دقت نظر بیشتری داشته و کنترل و قرنطینه آنها را با حساسیت بیشتری دنبال کند.
غیبی گفت: در این میان طی این سال ها به دلیل خشکسالی ها و بهره برداری غیر اصولی از جنگل ها، منابع آب های سطحی و سفره های زیرزمینی، فشار زیادی به جنگل های خارج از شمال وارد شده است.
وی اظهار کرد: امروز بخش زیادی از جنگل های زاگرس به دلیل سرشاخه بری برای تعلیف دام و قطع درختان برای تهیه هیزم و مواد سوختی و بیش از آن قطع درختان و زیر کشت بردن این زمین ها در حال تخریب است و بهره برداری های غیرمجاز از شیرآبه، صمغ درختان و مانند آن که در پایداری طبیعت موثر است، این امر را تشدید کرده است.
وی گفت: پروژه های عمرانی ناسازگار با جنگل ها و وجود دام مازاد در عرصه های طبیعی بویژه جنگل ها از عوامل تخریب و مانع زادآوری و بازسازی جنگل است.
رئیس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها و مراتع کشور افزود: خشکی، تغییر اقلیم و ریزگردها بر جنگل ها فشار می آورد و رفتار فیزیولوژی آنها را کاهش داده است.
وی ادامه داد: از سال ۸۷ یک میلیون و ۱۵۰ هزار هکتار جنگل های زاگرس در ۲ استان تحت این فشارها و آفت سوسک چوبخوار و بیماری زغالی قرار گرفت که به مرور در جنگل های هفت استان کشور گسترش یافت اما با اقدامات علمی و مبارزه گسترده ای که طی این سال ها صورت گرفت، و بارندگی مناسب در حال حاضر تا حدودی مدیریت شده است.
کل وسعت جنگل های کشور ۱۴،۳ میلیون هکتار است که از این میزان ۶ میلیون جنگل های زاگرس، چهار هزار و ۲۰۰ هکتار جنگل های ایرانی و تورانی و ۲ میلیون هکتار جنگل های خلیج فارس است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/jr7tcj

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

کارشناسان از عملکرد سازمان جنگل‌ها در زمینه مبارزه با بیماری قارچی بلایت شمشاد راضی نبوده و معتقدند این مجموعه دست روی دست گذاشته و پروژه‌های تحقیقاتی انجام شده در این حوزه هم بی‌اثر بوده‌اند، اما ...
نماینده سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در یک پروژه همکاری فنی مشترک با ایران گفت: این پروژه که با هدف مقابله با خشک شدن درختان جنگل های زاگرس و خزری ایران در حال ...
No Thoughts on آفت زدگی یک میلیون هکتار جنگل زاگرس و ۵۰ هزار هکتار شمشادزارهای شمال

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>