جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, ایلام  »   خروج تنه خشکیده درختان بلوط از جنگل های ایلام آغاز شده است
18 مرداد 1395 , ساعت 16:18

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی ایلام:

خروج تنه خشکیده درختان بلوط از جنگل های ایلام آغاز شده است

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی ایلام گفت: عملیات خروج تنه خشکیده درختان بلوط به منظور پیشگیری از آتش سوزی و نیز کنترل و مبارزه با امراض و آفات درختان با نظارت کارشناسان فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در حال انجام است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی ایلام گفت: عملیات خروج تنه خشکیده درختان بلوط به منظور پیشگیری از آتش سوزی و نیز کنترل و مبارزه با امراض و آفات درختان با نظارت کارشناسان فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در حال انجام است.

حجت الله فتحی اظهار کرد: بنا به بخشنامه ارسال شده از سوی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اداره کل منابع طبیعی استان ایلام از اواخر خردادماه سال جاری اقدام خروج تنه خشکیده درختان کرده است و این روند همچنان با نظارت کارشناسان معاونت فنی این اداره کل همچنان ادامه دارد.

وی درباره اهداف این طرح توضیح داد: پیشگیری از وقوع آتش سوزی و جلوگیری از سرایت آتش به مناطق مختلف جنگلی به واسطه درختان خشکیده یکی از اهداف این عملیات است و همچنین کنترل، مبارزه و مقابله با امراض، آفات و بیماری های درختان با خروج و تبدیل تنه درختان خشکیده به ذغال از دیگر سیاست های طرح است.

فتحی اظهار کرد: خروج تنه های خشک و عامل انتشار بیماری های درختی تا حدود زیادی موجب پاکسازی و حفظ بهداشت محیط جنگل از امراض و آفات می شود و عوامل شیوع و انتشار آفات درختی از بین می رود و نیز در صورت بروز آتش سوزی به علت نبود تنه های خشک و مستعد حریق، آتش در سریع ترین زمان مهار می شود.

وی تاکید کرد: فرایند قطع، خروج و تبدیل به ذغال این تنه ها با نظارت کامل و دقیق کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و توسط بهره برداران و مجریان بومی مناطق نزدیک به جنگل ها صورت می گیرد و این عملیات در مناطق حساس و بحرانی نسبت به وقوع آتش یا آفات و امراض جنگلی شهرستان های ایلام، ایوان، مهران، ملکشاهی، بدره و سرابله در حال انجام است.

فتحی افزود: برای جلوگیری از سواستفاده و قاچاق چوب از مناطق جنگلی مجریان بهره برداری از سوی اداره کل منابع طبیعی شناسایی شده اند و با مجوز و نظارت این اداره کل قطع، خروج و ذغال گیری تنه ها را انجام می دهند و در صورت مشاهده هرگونه خروج بدون مجوز و نظارت چوب از جنگل با متخلفان و حاملان این فرآورده های جنگلی برخورد می شود.

وی افزود: با نظارت کارشناسان اداره کل منابع طبیعی محل و تعداد درختان خشیکده ای که باید قطع و از جنگل خارج شوند با رعایت موارد فنی و بهداشتی به منظور جلوگیری از سرایت آفات و امراض به دیگر درختان توسط مجریان آموزش دیده طرح قطع و از مناطق جنگلی خارج می شود و در محلی مطمئن، نزدیک و خارج از محدوده جنگل تبدیل به ذغال و برای مصارف مختلف در اختیار بهره برداران قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: به همه مجریان طرح یادآوری شده است که به ازای هر تنه قطع شده با نظارت کارشناسان اداره کل منابع طبیعی بین سه الی پنج نهال در نقاطی که این کارشناسان مشخص می کنند توسط مجریان کاشته و آبیاری و نگهداری شود تا چرخه احیای جنگل با خروج تنه درختان بیمار و خشکیده و جایگزینی این تنه ها با نهال های سالم و مقاوم دچار اختلال نشود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی ایلام افزود: عملیات پیشگیری از آتش تا پایان فصل گرما و اتمام آتش سوزی ها ادامه دارد ولی طرح های مبارزه و کنترل عوامل بیماری زای درختان در قالب طرح های پرورشی و به سازی جنگل در طول سال به طور مستمر ادامه دارد.

وی با اشاره به مطالب درج شده از سوی برخی رسانه ها و شبکه های مجازی گفت: این پایگاه های اطلاع رسان بدون آگاهی داشتن از اصل موضوع اقدام به درج مطالبی می کنند که جز تشویش اذهان عمومی و دوستداران طبیعت حاصلی را در بر ندارد و مردم تنها به مطالب منتشرشده از سوی منابع رسمی و رسانه های معتبر اکتفا و اعتماد کنند.

از گستره ۲ میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار آن را عرصه های طبیعی تشکیل داده که سهم جنگل از این عرصه ها ۶۴۱ هزار و ۶۶۷ هکتار است که ۹۰ درصد اراضی جنگلی استان را واریته های مختلف بلوط تشکیل داده است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/eF26vL

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

مبارزه با کرم آفت جوانه خوار بلوط در سطح دو هزار هکتار از جنگلهای لرستان آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، مدیر منابع طبیعی و آبخیز ...
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای عملیات مبارزه با آفت پروانه برگ خوار بلوط در مناطق گرمسیری استان اختصاص یافت. به گزارش ایرنا سید ...
طرح آفت زدایی جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد در صورت مساعد بودن شرایط جوی از فردا آغاز می‌شود. معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی این استان گفت: پیمانکار طرح ...
۵۰ میلیارد تومان اعتبار مقدماتی برای مقابله با آفات بلوط تصویب شد. سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسات کمیسیون کشاورزی مجلس برنامه های ...
No Thoughts on خروج تنه خشکیده درختان بلوط از جنگل های ایلام آغاز شده است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>