پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   آفت ۴۰ میلیون درخت شمشاد را نابود کرد
27 مرداد 1395 , ساعت 11:21

آفت ۴۰ میلیون درخت شمشاد را نابود کرد

 

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی که ۱۲مردادماه جاری درگفت‌وگو با همشهری از شیوع آفت برگ‌خوار در رویشگاه‌های شمشاد در جنگل‌های هیرکانی خبر داده‌بود، روز گذشته به همشهری گفت: طی ۳سال اخیر حدود ۴۰میلیون اصله درخت شمشاد بر اثر هجوم آفات به رویشگاه‌های هیرکانی نابود شده و اگر روند مقابله با آفات به شکل موجود تداوم داشته باشد، بدون‌شک در آینده باید منتظر وقوع فجایع بدتر در جنگل‌های شمال باشیم.

دکتر هادی کیادلیری با اشاره به اینکه گروه‌هایی در بخش‌هایی از جنگل اقدامات عملی هم صورت داده‌اند، کمبود اعتبار، نبود تجهیزات و کمبود کارشناس را مهم‌ترین عوامل توسعه آفات در جنگل‌های شمال عنوان کرد و افزود: این آفت ابتدا در حاشیه هتل خزر چالوس مشاهده شد اما اکنون به سایر مناطق جنگلی در حال سرایت است و ۵۰درصد از شمشادهای سیسنگان هم مبتلا شده است.

کیادلیری که دکترای علوم جنگل دارد، مقابله با آفت را نیازمند برنامه‌ای جامع دانست و افزود: برای نجات جنگل ضروری است برنامه‌ای جامع که همه منطقه را پوشش دهد، تدوین شود که البته تدوین این برنامه نیازمند اعتبار و تجهیزات است.

این استاد دانشگاه ضمن ابراز تأسف از بی‌توجهی مسئولان خاطرنشان کرد: با آنکه بیش از ۱۰ روز از رسانه‌ای‌شدن ابتلای شمشادها به آفت می‌گذرد، اما سازمان حفظ نباتات وزارت جهادکشاورزی هنوز هیچ واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده است؛ همچنان‌که سازمان حفاظت محیط‌زیست هم که متولی ذخیره‌گاه‌های جنگلی است، نسبت به بروز این آفت بی‌توجه است. این درحالی است که شمشادها علاوه برآنکه ذخیره جنگلی محسوب می‌شوند و به‌دلیل منحصربه‌فرد بودن‌شان اهمیت جهانی دارند، در داروسازی از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند به‌طوری که اکنون داروی جدید ضد‌سرطان و داروی متوقف‌کننده ایدز را از همین درخت تهیه می‌کنند. با وجود این ما ۴۰هزارهکتار از ۷۰هزار هکتار رویشگاه شمشاد را از دست داده‌ایم و ۳۰هزار هکتار آن هم در معرض نابودی است.

وی توقف بهره‌برداری از جنگل و اجرای طرح تنفس جنگل را یک ضرورت عنوان کرد و گفت: بخش جالب ماجرا اینجاست که وقتی از شیوع آفت باخبر شدیم، از مسئولان منابع طبیعی استان کمک خواستیم اما آنها در پاسخ گفتند که کارشناسان در حال نشانه‌گذاری برای قطع درختان با هدف بهره‌برداری از جنگل هستند. وقتی سالانه حدود ۱۵۰میلیاردتومان از جنگــــل‌ها بهره‌برداری می‌شود، چرا باید برای مقابله با آفت، ۱۰میلیون تومان اعتبار وجود نداشته باشد؟ آیا وظیفه ما بهره‌برداری از جنگل است یا حفاظت از آن؟ آیا برای مقابله با آفت باید با التماس از ۴ مجری و صاحب هتل پول بگیریم؟ آنهایی که طرفدار بهره‌برداری از جنگل هستند و با طرح تنفس جنگل (توقف بهره‌برداری) مخالفت می‌کنند، چرا وقتی هجوم آفات جنگل را تا آستانه بحران پیش می‌برد، سکوت می‌کنند؟

 

استمداد سازمان جنگل‌ها از مسئولان برای نجات شمشادها

مهندس مسعود منصور، معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت وگو باهمشهری با اعلام اینکه این آفت وارداتی است و برای نخستین بار در کشور و در غرب مازندران مشاهده شده، گفت: اکنون دامنه شیوع این آفت که فقط شمشاد میزبان آن است فراتر از شمشادهای مازندران به شمشادهای گیلان هم سرایت کرده و در رضوانشهر و بخش‌های کوچکی از جنگل‌های آستارا مشاهده شده است. وی درباره مقابله با این آفت هم گفت: جمع‌آوری شفیره‌ها و امحای آن، قرنطینه و آموزش سریع کارشناسان از اقداماتی است که در حال اجراست. علاوه بر این، روش‌های کنترل آفت ازجمله استفاده از تله‌های نوری و همچنین محلول پاشی هم در دستور کار قرار دارد. منصور ضمن تاکید بر وضعیت بحرانی شمشادها از مسئولان خواست با تامین اعتبار به سازمان جنگل ها در دفع این آفت کمک کنند. او تأکید کرد: مقابله با این آفت که علاوه بر شمشادها در باغات و فضای سبز شهری هم مشاهده شده و در حال گسترش است نیازمند عزم همگانی و حمایت همه سازمان‌ها ونهادهاست و سازمان جنگل‌ها ومراتع به تنهایی قادر به دفع این آفت نیست.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/anXjPi

همشهری آنلاین

مطالب مرتبط

شمشاد، درختی همیشه سرسبز و بومی جنگل‌های هیرکانی شمال ایران است که نامش در فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض قرار دارد. تنها ذخیره گاه شمشاد در استان گلستان به ...
معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور ضمن تاکید براینکه شرایط قرنطینه ای ایران فقط برای واردات چوب فنی و استاندارد است، گفت: افزایش واردات چوب، مخاطرات ورود آفات جدید به ...
طرح محلول پاشی هوایی در ذخیره گاه شمشاد بندرگز برای مبارزه با آفت شب‌پره انجام شد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز گلستان؛ شمشاد هیرکانی درختی همیشه سبز و بومی جنگل‌های ...
رئیس انجمن جنگلبانی کشور، بیماری شمشاد جنگل‌های شمال را مشکوک دانست و گفت: وقتی در مدت ۵ سال دو مشکل بزرگ بیماری و پس از آن آفت که نوعی پروانه است فقط برای ...
No Thoughts on آفت ۴۰ میلیون درخت شمشاد را نابود کرد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>