پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان جنوبی  »   بیماری زنگ جارویی زرشک در استان خراسان جنوبی
30 مرداد 1395 , ساعت 12:44

بیماری زنگ جارویی زرشک در استان خراسان جنوبی

ايران اولين توليد کننده زرشک در جهان می باشد که در این میان استان خراسان جنوبي با 14657 هکتار باغ زرشک، 98% زرشک توليدي کشور را به خود اختصاص داده است.

ایران اولین تولید کننده زرشک در جهان می باشد که در این میان استان خراسان جنوبی با ۱۴۶۵۷ هکتار باغ زرشک، ۹۸% زرشک تولیدی کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیماری زنگ جارویی زرشک از سال ۱۳۸۵ در روستاهای خوان و نوقند شهرستان درمیان توسط اعضای شبکه مراقبت و پیش آگاهی باغات استان گزارش شد و درحال حاضر ۶۷۸ هکتار باغ های شهرستان های درمیان، بیرجند و زیرکوه آلوده به بیماری می باشند.

خشکسالی ۱۷ ساله و افزایش ناگهانی رطوبت بین درختان بر اثر بارندگی‌های کوتاه‌مدت، بر میزان قدرت پیشروی این بیماری افزوده است به طوری که با تداوم خشکسالی در این استان، درختان به مرور زمان ضعیف شده و قدرت خود را از دست می‌دهند و زمینه شیوع انواع آفات و بیماری‌های درختان فراهم می‌شود.

علائم بیماری شامل ظهور لکه های زرد یا نارنجی رنگ روی سطح برگ، ساقه های جوان و میوه ها در ابتدای شروع بیماری بوده و سپس با پیشرفت بیماری علائم جارویی شدن در درختان ظاهر می گردد.

در راستای کنترل بیماری اقداماتی نظیر: پایش مستمر باغات زرشک در تمام نقاط استان، برگزاری کمیته فنی حفظ نباتات، تهیه و ارسال دستورالعمل راهکارهای کنترل بیماری، برگزاری کلاسها، کارگاههای آموزشی و ویدئو کنفرانس ها و استفاده از نیروهای بسیج سازندگی صورت گرفته است.

همچنین عملیات مبارزه شامل ۲۰۸ هکتار مکانیکی (هرس) و ۳۸۴ هکتار شیمیایی در باغات زرشک استان انجام شده است. به همین منظور نیز طرح کنترل بیماری زنگ جارویی زرشک تدوین و جهت تامین اعتبار به دبیرخانه کارگروه خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات کشاورزی استان ارائه گردیده است.

 

زنگ زرشک

 

زنگ زرشک

زنگ زرشک

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/OCsgvI

روابط عمومی سازمان حفظ نباتات کشور

مطالب مرتبط

طرح پیش آگاهی مدیریت تلفیقی آفت کرم گلوگاه انار برای اولین بار در فردوس اجرا شد. مدیر حفط نباتات جهاد کشاورزی استان گفت : با توجه به اینکه کرم گلوگاه ...
در حالی که خشکسالی‌های پی در پی، رمق درختچه های زرشک را گرفته، بیماری زنگ زرشک هم حالا به جان بیش از هزار هکتار از باغ‌های زرشک استان خراسان جنوبی افتاده است ....
مبارزه مکانیکی و شیمیایی با بیماری زنگ زرشک در هزار و ۵۸۰ هکتاراز باغ‌های زرشک خراسان جنوبی انجام شد. مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان شهرستان‌های زیرکوه، قاینات، درمیان، ...
مبارزه مکانیکی و شیمیایی با بیماری زنگ زرشک در هزار و ۲۵۰ هکتار از باغ‌های زرشک خراسان جنوبی انجام شد. مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، شهرستان های ...
No Thoughts on بیماری زنگ جارویی زرشک در استان خراسان جنوبی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>