پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   توجه به استانداردهای بین‌المللی در صدور مجوز باغ‌های مادری
3 شهریور 1395 , ساعت 17:42

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبرداد

توجه به استانداردهای بین‌المللی در صدور مجوز باغ‌های مادری

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما در ایجاد و توسعه باغ‌های مادری به استانداردهای بین‌المللی توجه داریم

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما در ایجاد و توسعه باغ‌های مادری به استانداردهای بین‌المللی توجه داریم.

محمدعلی طهماسبی در مراسم افتتاح اولین مرکز باغ مادری ارقام هسته‌دار و دانه‌دار بیسیک کشور در شهرضا با اشاره به اهمیت تولید نهال پایه و رقم در سطح کشور، اظهار کرد: اگر باغداران و کشاورزان از نهال و رقم مناسب استفاده نکنند با خسارات زیادی مواجه خواهند شد.

وی با اشاره به زمان طولانی برداشت محصول از نهال‌ها و درختان در باغ‌ها، گفت: اگر کشاورزان در مزارع از بذر مناسبی استفاده نکنند، در سال‌های آتی می‌توانند آن را تغییر دهند، اما باغ داری مانند سرمایه‌گذاری بلندمدت است و انتخاب نهال‌های آلوده و غیر اصیل ادامه این حرفه را با مشکل مواجه می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت انتخاب نهال سالم و اصیل در صنعت باغداری، خاطرنشان کرد: در این صنعت اگر از نهال‌های آلوده استفاده شود، نه‌تنها خود باغ بلکه یک منطقه را آلوده می‌کند، به‌طوری‌که در برخی سال‌ها ورود نهال آلوده به قارچ در برخی مناطق بکر و سالم، موجب نشر بیماری در آن مناطق و خسارات زیاد کشاورزان شد.

وی افزود: برای مثال مواردی مانند انتشار باکتری آتشک و جاروئک جادوگر در باغات لیمو در جنوب کشور و بیماری سوسک جنایی خرما و مگس زیتون در برخی از مناطق کشور ناشی از بی‌احتیاطی در  انتخاب ارقام گیاهی بوده است که خسارات زیادی وارد کرد.

طهماسبی با اشاره به وجود یک‌هزار و ۵۰۰ نهالستان تولیدی در کشور، گفت: به دلیل خطراتی که نشر آلودگی در این نهالستان‌ها دارد و خسارات سنگینی که بر باغداران وارد می‌کند، نظارت‌های محکم و سختی بر این نهالستان‌ها وجود دارد و در صدور مجوز این‌گونه نهالستان‌ها دقت بسیار زیادی صورت می‌گیرد.

وی با بیان این که انتشار بیماری جاروئک جادوگر باعث خسارت شدید به ۱۴ هزار هکتار از باغات لیموترش ترش شد، اظهار کرد: چنین مشکلات و سطح بالای خساراتی که به کشاورزی و باغداری منطقه وارد می‌کند، موجب روی‌آوری کشور به تکثیر و رشد گونه‌های مختلف پایه نهال شده است و لزوم آن در طول سال‌ها افزایش یافته است.

معاون وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در سال گذشته ۳۰۰ مجوز ایجاد نهالستان و امسال تاکنون مجوز ۲۷۳ عدد از این مراکز صادر شده است.

وی با اشاره به راه‌های ایجاد نهالستان استاندارد، خاطرنشان کرد: نهالستان استاندارد بیش از هر چیز به باغ مادری و باغ پیوندک سالم نیاز دارد که هر چه کیفیت این دو نوع باغ بیشتر باشد، کیفیت نهال پایه نیز بیشتر خواهد بود؛ ما در ایجاد و توسعه باغ‌های مادری به استانداردهای بین‌المللی توجه داریم.

طهماسبی در پایان با اشاره به گلخانه‌های موجود در شهرستان شهرضا، عنوان کرد: شهرضا را باید یکی از برندهای معروف تولیدات گلخانه‌ای به ویژه در بخش نصب و ایجاد سازه‌های گلخانه‌ای به حساب آورد.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/ggKvJs

خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در بازدید از باغ‌های زیتون رودبار گفت: استان گیلان با ۹ هزار هکتار باغ زیتون مقام نخست کشور را دارد و باید باغ‌های زیتون در کشور شناسنامه دار ...
رییس سازمان حفظ نباتات کشور، از تولید ۲۸ هزار تن انواع سموم و آفت کش‌ها توسط کارخانجات داخلی خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر شاهپور ...
آیین کلنگ‌زنی اولین گلخانه تولید نهال مرکبات عاری از ویروس (نهال گواهی شده) در جنوب کشور با حضور محمد مهدی برومندی معاون وزیرجهادکشاورزی در امور باغبانی و شکراله حاجی وند رئیس موسسه تحقیقات ...
هدف از اجرای این طرح سامان‌دهی وضعيت توليد نهال مرکبات، كنترل و پيشگيري از انتشار بيماري‌هاي قابل انتقال از طریق پیوند با استفاده از مواد گياهي سالم، کاهش هزینه‌های تولید نهال سالم، توليد پايه‌هاي مادري ...
No Thoughts on توجه به استانداردهای بین‌المللی در صدور مجوز باغ‌های مادری

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>