پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   ۱۸۷۰ هکتار از جنگل‌های شمال به آفت آلوده شد/ برآورد خسارت نداریم
3 شهریور 1395 , ساعت 15:05

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

۱۸۷۰ هکتار از جنگل‌های شمال به آفت آلوده شد/ برآورد خسارت نداریم

معاون وزیر جهاد کشاورزی سطح آلودگی جنگل‌های شمال به آفت شب‌پره شمشاد را هزار و ۸۷۰ هکتار اعلام کرد و گفت: ما برای مقابله با این آفت از محلولی استفاده می‌کنیم که مخاطرات محیط زیستی ندارد

معاون وزیر جهاد کشاورزی سطح آلودگی جنگل‌های شمال به آفت شب‌پره شمشاد را هزار و ۸۷۰ هکتار اعلام کرد و گفت: ما برای مقابله با این آفت از محلولی استفاده می‌کنیم که مخاطرات محیط زیستی ندارد.

خداکرم جلالی در نشستی خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شده بود در پاسخ به پرسشی مبنی بر آخرین وضعیت آفت شب‌پره شمشاد در جنگل‌های شمال کشور با بیان اینکه این آفت، آفتی خارجی و جدیدالورود است که اوایل خردادماه امسال در کشور مشاهده شده است، اظهار داشت: آفت شب‌پره آفتی قرنطینه‌ای و وارداتی بوده و قبلا این آفت را در سطح جنگل‌های کشور نداشتیم. هم اکنون سازمان حفظ نباتات کشور در حال پیگیری این موضوع است که منشاء این آفت کجا بوده و چگونه وارد کشور شده است.

جلالی آفت شب‌پره را بسیار خطرناک توصیف کرد و گفت: این آفت علاوه بر اینکه بسیار سریع توسعه پیدا می‌کند، در طول سال چندین‌بار نیز اقدام به تولید نسل می‌نماید.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، سطح آلودگی جنگل‌های شمال به این آفت را هزار و ۸۷۰ هکتار اعلام و اضافه کرد: در راستای مبارزه با این آفت، سازمان جنگل‌ها اقداماتی را آغاز کرده که از جمله آن می‌توان به محلول‌پاشی اشاره کرد.

جلالی با بیان اینکه برای اولین قدم در ۵۰ هکتار از این سطح آلوده محلول‌پاشی انجام شده است، گفت: این محلول‌ها از نظر زیست محیطی مشکلی را ایجاد نمی‌کند و روش‌های غیر شیمیایی برای ما همواره در اولویت قرار دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه با هماهنگی سایر دستگاه‌های مربوطه مبارزه با این آفت در سطوح باقیمانده نیز در دستور کار قرار دارد و به زودی انجام می‌شود، اضافه کرد: هنوز میزان خسارت این آفت به جنگل‌های شمال کشور برآورد نشده است.

وی با تاکید بر اینکه ما باید این آفت را در کشور کنترل کنیم، افزود: در صورت عدم کنترل، آفت شب‌پره تقریبا شمشادها را از بین خواهد برد و به همین جهت ادارات کل ما  آمادگی کامل دارند تا با آفات مذکور به طور جدی مقابله کنند.

به گفته جلالی، محلولی که برای مبارزه با آفت شب‌پره شمشاد مورد استفاده قرار می‌گیرد کاملا بیولوژیک بوده و برای سایر موجوداتی که در طبیعت هستند ضرر ندارد.

 

 

افتتاح ۲۹۵ پروژه در هفته دولت

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه در هفته دولت امسال ۲۹۵ پروژه با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال در کشور افتتاح می‌شود، افزود: این پروژه‌ها در زمینه آبخیزداری، بیابان‌زدایی، گیاهان دارویی، حفاظتی و جنگلداری اقتصادی است که حدود ۱۰ هزار اشتغال مستقیم را ایجاد می‌کند.

این مقام مسئول همچنین درباره آخرین اقدامات انجام شده در اطراف دریاچه ارومیه نیز با بیان اینکه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی اطراف دریاچه ارومیه نیاز به اقدامات بیابان‌زدایی دارند، اظهار داشت: ما از سال ۹۳ این اقدامات را آغاز کرده‌ایم و سازمان توانسته طی دو سال اخیر ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار نهال‌کاری، ۱۹ هزار و ۵۰۰ هکتار قُرق و در سطح ۴۰۰ هزار هکتار مدیریت چرای دام انجام دهیم.

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است، گفت: اگر پدیده گرد و غبار نمکی در اطراف دریاچه ارومیه کنترل نشود، خسارت سنگینی را ایجاد می‌کند. اثرات اقدامات انجام شده در حال حاضر برای حاشیه‌نشینان قابل مشاهده است، اما حداقل به ۱۰ سال زمان نیاز داریم تا کارهای عملیاتی به طور کامل انجام شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: بر اساس ارزیابی‌هایی که ستاد احیای دریاچه ارومیه انجام داده است، سازمان حفظ جنگل‌ها در بین ۱۹ دستگاه مسئول در این زمینه از شاخص ارزیابی ۱۰۰، نمره کامل دریافت کرده است.

 

 

کاهش ۱۰ درصدی سطح آتش‌سوزی جنگل‌ها

وی همچنین با بیان اینکه در پنج ماهه امسال حدود ۱۲۵۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور اتفاق افتاده است، افزود: این عدد نسبت به پنج ماهه سال گذشته حدود ۸ درصد کاهش داشته است.

جلالی سطح آتش‌سوزی‌های اتفاق افتاده در جنگل‌ها و مراتع کشور طی پنج ماهه امسال را نیز ۱۱ هزار و ۴۸۶ هکتار اعلام و اضافه کرد: این عدد نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه سالانه یک درصد جنگل‌های جهان دچار حریق می‌شوند، گفت: این میزان در کشور ما یک بیست و پنجم جهان است،

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور یکی از اقدامات این سازمان را مقابله با قاچاق از جمله قاچاق چوب عنوان کرد و افزود: طی این سه سال، ۵۹۸ تُن زغال و ۶ هزار و ۱۷۴ تن چوب، هیزم و بوته قاچاق جزو کشفیاتی بوده است که توسط یگان حفاظت ما انجام شده است.

 

 

کاهش ۳۰ درصدی بهره‌برداری از جنگل‌های شمال

جلالی با بیان اینکه در سال ۹۱ بهره‌برداری از جنگل‌های شمال حدود ۸۵۰ هزار متر مکعب بوده، گفت: در حال حاضر این عدد به حدود ۵۵۰ هزار متر مکعب رسیده که این بهره‌برداری نیز مربوط به درختان افتاده، شکسته و آسیب‌دیده است.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، بهره‌برداری از سطح جنگل‌های شمال طی این مدت حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است.

وی اضافه کرد: امسال طرح تنفس (توقف بهره‌برداری صنعتی از جنگل‌های شمال کشور) در سطح ۵۰ درصد از جنگل‌های استان گیلان به صورت پایلوت اجرا می‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: اجرای اصولی با برنامه و تدریجی این طرح به نفع جنگل‌های شمال کشور خواهد بود.

جلالی تصریح کرد: طی سه سال گذشته عملیات آبخیزداری در سطح یک میلیون ۸۸ هزار هکتار و عملیات بیابان‌زدایی و کنترل کانون‌های بحرانی گرد و غبار در سطح ۵۶ هزار و ۲۰۰ هکتار اجرا شده است.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، طی این مدت ۷۷ میلیون اصله نهال جنگلی، مرتعی و بیابانی تولید و مورد استفاده قرار گرفته، ضمن اینکه طرح‌های اقتصادی با بهره‌گیری از مشارکت مردم در سطح ۱۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار اجرا شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع در مورد پرونده‌های مهم زمین‌خواری در استان‌های مختلف گفت: ۷۰ پرونده مهم را در استان‌ها شناسایی کرده‌ایم که یک مورد آن بیش از ۳ هزار هکتار جنگل در چهارمحال و بختیاری بوده است که با کمک دستگاه قضایی خلع‌ید شد.

وی با اشاره به اینکه مساله وقف نیز مشکلاتی را در زمینه عرصه‌های منابع طبیعی ایجاد کرده است، ادامه داد: به عنوان مثال در آغ‌مشهد ساری در سال‌های گذشته ۵ هزار هکتار جنگل وقف شده و اکنون نایب خاص هم دارد ضمن اینکه تفاهم‌نامه‌ای با سازمان اوقاف در همین راستا داریم.

جلالی اضافه کرد: موارد اختلافی ما و سازمان اوقاف در این زمینه، بیش از ۲ میلیون هکتار بوده که یک میلیون آن در کمیته‌ای مشترک مورد رسیدگی قرار گرفته و تاکنون بیش از ۷۰۰ هزار هکتار از آن‌ها به عرصه منابع طبیعی برگشته است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/b6LPm3

خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط

شمشاد، درختی همیشه سرسبز و بومی جنگل‌های هیرکانی شمال ایران است که نامش در فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض قرار دارد. تنها ذخیره گاه شمشاد در استان گلستان به ...
معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور ضمن تاکید براینکه شرایط قرنطینه ای ایران فقط برای واردات چوب فنی و استاندارد است، گفت: افزایش واردات چوب، مخاطرات ورود آفات جدید به ...
طرح محلول پاشی هوایی در ذخیره گاه شمشاد بندرگز برای مبارزه با آفت شب‌پره انجام شد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز گلستان؛ شمشاد هیرکانی درختی همیشه سبز و بومی جنگل‌های ...
رئیس انجمن جنگلبانی کشور، بیماری شمشاد جنگل‌های شمال را مشکوک دانست و گفت: وقتی در مدت ۵ سال دو مشکل بزرگ بیماری و پس از آن آفت که نوعی پروانه است فقط برای ...
No Thoughts on ۱۸۷۰ هکتار از جنگل‌های شمال به آفت آلوده شد/ برآورد خسارت نداریم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>