آتش ته سیگار یکی از عوامل اصلی حریق جنگل‌های کشور

آتش جنگل

چاپ

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور پرتاب آتش ته‌سیگار از ماشین را یکی از عوامل اصلی حریق در جنگل‌ها دانست.

خداکرم جلالی در نشست خبری دیروز خود که در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد گفت: در ۵ ماهه امسال حدود ۱۲۵۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها داشتیم که نسبت به ۵ ماهه سال گذشته ۸ درصد کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه بر اثر آتش‌سوزی‌های امسال بیش از ۱۱هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور دچار خسارت شد افزود: خوشبختانه در پایان این آتش‌سوزی‌ها مشاهده شد که ۸۰ درصد درخت‌ها آسیب جدی ندیده‌اند.
جلالی در عین حال تاکید کرد: کسانی که آتش ته‌سیگار را در حاشیه جنگل‌ها از ماشین به بیرون پرتاب می‌کنند یکی از عوامل اصلی آتش‌سوزی در جنگل‌ها هستند.
وی درباره عمدی بودن آتش‌سوزی‌ها هم گفت: بالای ۹۵ درصد آتش‌سوزی جنگل‌ها به صورت غیرعمدی است هرچند که ما تمام مسببین آتش‌سوزی‌ها را پیگیری می‌کنیم و حتی اگر کسی به صورت سهوی هم موجب آتش‌سوزی شود مقصر است و بر اساس قانون، قاضی می‌تواند او را از ۲ تا ۱۰ماه به حبس محکوم کند.
رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور همچنین درباره برخورد با زمین‌خواری هم اظهار داشت: خوشبختانه با استفاده از سامانه تلفنی ۱۵۰۴ و شبکه‌های مجازی و… هم‌اکنون هر زمین‌خواری که در هر نقطه از کشور اتفاق می‌افتد ادارات ما متوجه می‌شوند و با آنها برخورد می‌کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ پرونده مهم زمین‌خواری در استان‌های مختلف کشور شناسایی شده است گفت: یکی از پرونده‌ها  مربوط به یک شخص حقیقی است که در چهارمحال و بختیاری اقدام به زمین‌خواری به وسعت بیش از ۳ هزار هکتار کرده بود که با کمک دستگاه قضایی این زمین‌ها رفع تصرف شد.
جلالی همچنین با اشاره به همکاری سازمان اوقاف با اداره جنگل‌ها و مراتع درباره موارد اختلافی گفت: تا الان ۷۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های اوقافی به منابع طبیعی برگشته است.
به گفته رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع در هفته دولت ۲۹۵ پروژه در حوزه‌های آبخیزداری، بیابان‌زدایی و جنگل‌کاری در استان‌های مختلف کشور با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان افتتاح می‌شود.
جلالی در عین حال با گلایه از عدم تخصیص بودجه به طرح‌های جنگل‌داری گفت: با آنکه به نیمه سال رسیده‌ایم، اما هنوز هیچ کدام از طرح‌های ما تخصیص نگرفته و برای طرح‌های اضطراری از جمله مهار آتش‌سوزی با مشکل مواجه هستیم. همچنین هنوز طرح احیای جنگل‌ها در دولت تصویب نشده است.
جلالی همچنین به بحث قاچاق چوب در جنگل‌های شمال کشور اشاره کرد و گفت: طی ۴ سال اخیر، ۵۹۸ تن ذغال که به صورت غیرمجاز از چوب جنگل‌ها درست شده کشف شد و در کنار آن ۶ هزار و ۱۷۴ تن چوب، هیزم و بوته طی ۳ سال اخیر کشف شده است.
وی در مورد کاهش بهره‌برداری از جنگل‌های شمال کشور برای احیای آن نیز این‌گونه توضیح داد که طی مصوبه دولت از سال ۹۱ میزان بهره‌برداری از ۸۵۰ هزار مترمکعب در سال به ۵۵۰ هزار مترمکعب رسیده که آن هم بیشتر مربوط به درختان افتاده، آسیب‌دیده و شکسته شده است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/85cnja