پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   هزار فروشگاه غیرمجاز سموم کشاورزی در کشور فعالیت دارند
6 شهریور 1395 , ساعت 15:40

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

هزار فروشگاه غیرمجاز سموم کشاورزی در کشور فعالیت دارند

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به وجود هزار فروشگاه غیرمجاز سموم در کشور گفت: باید از ورود سموم بی‌کیفیت محصولات کشاورزی جلوگیری کنیم

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به وجود هزار فروشگاه غیرمجاز سموم در کشور گفت: باید از ورود سموم بی‌کیفیت محصولات کشاورزی جلوگیری کنیم.

محمدعلی طهماسبی امروز در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در خصوص وضعیت مصرف سموم و کود در بخش کشاورزی گفت: پایه و اساس تولید و مصرف سموم و کود در بخش کشاورزی برمبنای حفظ محیط زیست باید باشد و گزارشهای زیادی توسط سازمان حفظ نباتات در خصوص سلامت آنها ارائه شده است.

وی افزود: باید اذعان داشت که ما تک تک گلخانه‌ها را می‌توانیم مورد کنترل قرار دهیم به همین منظور نهاده‌های مصرفی بخش کشاورزی را مورد توجه قرار می‌‌دهیم تا از این طریق از ورود سموم بی‌کیفیت محصولات کشاورزی جلوگیری کنیم.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در بخش عرضه سموم بخش کشاورزی مشکلاتی وجود دارد و در این ارتباط باید دقت بیشتری شود.

وی تصریح کرد: در  سالجاری ۱۸۰ هزار تن کشمش ترکیه از اتحادیه اروپا به خاطر باقیمانده سموم بیشتر از حد برگشت خورده است و کارشناسان این کشور در حال آگاه سازی کشاورزان برای استفاده صحیح از سموم بویژه مومنتو هستند و مشکل باقیمانده سموم تنها مربوط به ایران نیست.

وی تصریح کرد: استفاده از سموم کم خطر و یا رعایت دوره کارنز در برداشت محصولات کشاورزی از جمله مواردی است که کشاورزان برای رعایت باقیمانده سموم باید توجه کنند و این مسائل و نگرانی‌ها در کشورهای صاحبنام دنیا نیز وجود دارد و تمام بخشهایی که در تولید محصولات کشاورزی دخیل هستند باید به تغذیه و سلامت گیاهان توجه کنند.

طهماسبی تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان یکی از متولیان اصلی مصرف سموم دغدغه‌های زیادی برای کاهش استفاده از سموم کم خطر و رعایت کارنت در زمین برداشت محصولات کشاورزی دارد که این موضوع می‌تواند در بخش صادرات ما تاثیر زیادی بگذارد.

وی گفت: اتاق بازرگانی نیز در کنار سازمان حفظ نباتات کشور لازم است که همکاری داشته باشد تا از میزان واردات سموم کم خطر به کشور کاسته شود.

وی افزود: شب گذشته سازمان حفظ نباتات انباری کشف کرد که در آن سموم پرخطر نگهداری می‌شد.

طهماسبی یادآور شد: در شهرهای مختلف کشور خرید و فروش سموم وجود دارد که برخی آنها بدون مجوز هستند و نظارتی بر روی عرضه محصولات آنها وجود ندارد هرچند براساس  اقدامات صورت گرفته از تعداد فروشگاه‌های عرضه سموم غیرمجاز کاسته شده است.

وی گفت: در صورتی که وارد کنندگان سموم خود را از شرکتهای معتبر و دارای برند به جای واردات از کشورهای دیگر و واردات محصولات غیرمعتبر انجام دهند ما از آنها در خصوص واردات حمایت و تعرفه‌های آنها را کاهش می‌دهیم.

وی یادآور شد: ۷ هزار فروشگاه مجاز  عرضه سموم در کشور وجود داشتند که ۴ هزار مورد آن پروانه نداشتند اما براساس پیگیریهای انجام شده توسط سازمان حفظ نباتات و تعزیرات تعداد فروشگاه‌های غیرمجاز به حدود هزار فروشگاه رسیده است.

وی ادامه داد: باید سازمان حفظ نباتات حمایت شود تا بتواند نظارت بیشتری بر واحدهای عرضه سموم غیرمجاز داشته باشد.

سوزنچی عضو خانه کشاورز در واکنش به صحبت‌های طهماسبی گفت: در حال حاضر مشاهده می‌شود که سموم کشاورزی حتی در سوپرمارکتها و بقالی‌ها نیز فروخته می‌شود که برای برخورد با این طرح باید اقدامات اساسی‌تری صورت گیرد.

در این نشست همچنین رئیس انجمن کود و سم در خصوص واردات سموم گفت: واردات سموم به صورت رسمی ۴۰ درصد تعرفه دارد که این امر باعث شده که واردات غیرقانونی و بدون نظارت این محصول افزایش یابد.

وی افزود: دولت قول داده است که تعرفه‌های سموم را کاهش دهد تا شرایط واردات سموم باکیفیت به کشور فراهم شود.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/ywJ1Zm

خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط

قرص سمی برنج با ترکیب فسفید آلومینیوم، هیچ‌گونه مجوز توزیع ندارد و فروش آن پیگرد قانونی دارد. معاون رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: توزیع و خرید و ...
بیش از ۹۰ فروشندگی عرضه نهاده‌های کشاورزی در قائم شهر پایش شد. مدیر جهاد کشاورزی قائم شهر با اشاره به پایش ۹۶ فروشگاه سموم نباتی کشاورزی در این شهرستان، گفت: ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: کارگاه تولید و بسته بندی سم و کود غیرمجاز به دستور مقام قضایی در شهرستان شیراز پلمب شد. جاوید عباسی افزود: از ...
رئیس سازمان حفظ نباتات در نشست اتاق کرمان، از برنامه اساسی برای مدیریت سیاه‌بازار حاکم بر آفت‌کش‌ها خبر داد که تعدد سم فروشی‌ها را نیز به‌عنوان یک مسئله مهم مدنظر قرار خواهد داد....
No Thoughts on هزار فروشگاه غیرمجاز سموم کشاورزی در کشور فعالیت دارند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>