پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, لرستان  »   حدود 25 درصد از مواد غذايي در جهان آلوده به مايكوتوكسين‌ها ‌هستند
7 شهریور 1395 , ساعت 11:34

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی ‌لرستان:

حدود ۲۵ درصد از مواد غذایی در جهان آلوده به مایکوتوکسین‌ها ‌هستند

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: حدود 25 درصد از عرضه مواد غذايي در جهان به مايكوتوكسين‌ها آلوده هستند

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: حدود ۲۵ درصد از عرضه مواد غذایی در جهان به مایکوتوکسین‌ها آلوده هستند.

‌دکتر محسن محمدی  گفت: آفلاتوکسین‌ها دسته‌ای از مایکوتوکسین‌ها هستند که به عنوان متابولیت‌های ثانویه به وسیله گونه‌های قارچ آسپرژیلوس (به ویژه آسپرژیلوس فلاووس و آسپرژیلوس پارازیتیکوس) تولید می‌شوند.

وی با بیان اینکه در بین آفلاتوکسین‌ها، انواع B1 ، B2 ، G1 و G2 برای پرندگان سمی‌تر هستند، افزود: قارچ آسپرژیلوس تقریباً در همه جا وجود دارد، به همین دلیل آلودگی مایکوتوکسینی دانه‌های خوراکی تقریباً اجتناب ناپذیر است. محصولات آلوده با آفلاتوکسین‌ها یک مشکل جهانی محسوب می‌شوند و در حدود ۲۵ درصد از عرضه مواد غذایی در جهان به مایکوتوکسین‌ها آلوده است.

محمدی با اشاره به آفلاتوکسیکوزیس اظهار کرد: مسمومیت ناشی از خوردن آفلاتوکسین در پرندگان شایع است که در جوجه‌های گوشتی با کاهش مصرف خوراک، رشد، افزایش ضریب تبدیل غذایی و تلفات مشخص می‌شود.

این پژوهشگر مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان ادامه داد: این امر سبب زیان‌های اقتصادی شدید به صنعت طیور و اختلال در سیستم ایمنی شده و در نتیجه باعث افزایش حساسیت پرندگان به بیماری‌های عفونی می‌شود. روش‌های متعددی برای کاهش آلودگی به آفلاتوکسین در منابع خوراک پرندگان صنعتی پیشنهاد شده و رویکردهای مختلف فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی مورد بررسی قرار گرفته است که هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایبی دارند.

وی تصریح کرد: آنها اسانس‌های گیاهان دارویی هستند که امروزه توجه زیادی به ویژه در مورد جوجه‌های گوشتی را به خود جلب کرده‌اند.

محمدی گفت: اسانس‌های گیاهان دارویی به جایگزینی جمعیت میکروبی مفید در لوله گوارشی کمک می کنند. علاوه بر ویژگی ضد میکروبی، آن‌ها همچنین دارای ویژگی آنتی اکسیدانی، ضد قارچی، فعالیت تحریک کننده هضم و آنزیمی هستند. به هر حال مطالعات نشان دادند که اسانس‌ها مانند محرک‌های رشد (آنتی بیوتیک، اسیدهای آلی، پری بیوتیک و پروبیوتیک) در حفظ سلامت عمومی و عملکرد جوجه‌های گوشتی اثرات سودمندی دارند.

این محقق مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان با اشاره به مرحله تهیه اسانس گفت: در آزمایشی که انجام شد اسانس مورد و مرزه تهیه و بخش های هوایی گیاهان دارویی مرزه طی مرحله گلدهی و برگ سبز گیاه مورد از مزارع کشت شده در شهرستان خرم آباد جمع آوری و در درجه حرارت محیط در سایه خشک شدند. اسانس آن‌ها با استفاده از یک دستگاه کلونجر برای مدت چهار ساعت با تقطیر بخار آب به دست آمد.

وی افزود: با توجه به تحقیقات به عمل آمده نتیجه شد که وجود آفلاتوکسین در جیره بر بسیاری از فراسنجه‌ها اثرهای سوئی دارد و در بیشتر موارد افزودن اسانس مرزه و مورد به جیره حاوی آفلاتوکسین سبب کاهش اثرهای وجود آفلاتوکسین می‌شود. در مقایسه با جیره شاهد(بدون آفلاتوکسین)، افزودن اسانس مورد و مرزه به جیره اثرات سودمندی بر پرنده داشت. با مقایسه بین جیره حاوی اسانس مورد و مرزه می‌توان دریافت که اسانس مرزه نسبت به اسانس مورد اثرات بهتری بر پرنده داشت.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/SmoJ3e

مطالب مرتبط

رئیس سازمان حفظ نباتات در نشست اتاق کرمان، از برنامه اساسی برای مدیریت سیاه‌بازار حاکم بر آفت‌کش‌ها خبر داد که تعدد سم فروشی‌ها را نیز به‌عنوان یک مسئله مهم مدنظر قرار خواهد داد....
رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: شرکت‌های واردات و تولید سموم به بهانه ورود سم، مدیریت باغ‌های کشور را در دست گرفته اند و نقش دستگاه های حاکمیتی کم‌رنگ شده است....
تفاهم‌نامه سه‌جانبه همکاری میان سازمان‌های انرژی اتمی ایران و حفظ نباتات کشور و موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی با هدف تحقق اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور منطبق با سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران و ...
رئیس سازمان انرژی اتمی کشور گفت: با استفاده از فناوری پلاسما توانسته‌ایم با وجود سم آفلاتوکسین در محموله‌های پسته مبارزه کنیم که بدون وجود عوارض اثرگذاری کاملی دارد. محمد اسلامی ...
No Thoughts on حدود ۲۵ درصد از مواد غذایی در جهان آلوده به مایکوتوکسین‌ها ‌هستند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>