پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   سمپاشی جنگل های هیرکانی اقدامی ضد محیط زیستی است
7 شهریور 1395 , ساعت 9:08

کارشناس محیط طبیعی

سمپاشی جنگل های هیرکانی اقدامی ضد محیط زیستی است

کارشناس محیط طبیعی گفت:‌ سم‌پاشی آفت «شب‌ پره شمشاد» که این روزها به جان جنگل‌های هیرکانی افتاده اقدامی ضد محیط زیستی است

کارشناس محیط طبیعی گفت:‌ سم‌پاشی آفت «شب‌ پره شمشاد» که این روزها به جان جنگل‌های هیرکانی افتاده اقدامی ضد محیط زیستی است.

دلاور نجفی کارشناس محیط طبیعی  در خصوص پیشنهاد سم‌پاشی برخی از مسئولان برای مقاله با آفتی به نام «شب پره شمشاد» که در حال حاضر به جان جنگل‌های هیرکانی کشورمان افتاده، اظهار داشت:‌ طبق قائده کلی موجود در علوم محیط طبیعی، استفاده از انواع آفت کش‌ها در مزارع، عرصه‌های کشاورزی، اراضی بکر جنگلی و مرتعی، به لحاظ نقش این مناطق در چرخه تغذیه انسان علاوه بر اینکه موجب بروز اختلال در این بخش می‌شود، منجر به نابودی برخی از گونه‌های موجود در زیستگاه‌های فوق خواهد شد.

وی تاکید کرد: بنابراین پیشنهاد برخی از مسئولان در خصوص سم‌پاشی آفت«شب پره شمشاد» که این روزها به جان جنگل‌های هیرکانی افتاده، یک اقدامی ضد محیط زیستی است.

کارشناس محیط زیست با بیان اینکه استفاده از روش‌های شیمیایی و اصلاحات ژنتیکی در حال منسوخ شدن است،‌ گفت:‌ اگر بنا است در حوزه از بین بردن آفات اقدامی شود باید همچون دنیا به سمت استفاده از روش‌ بیولوژیکی حرکت کنیم.

نجفی افزود:‌ استفاده از روش بیولوژیکی باید به شکل کنترل شده باشد، نه اینکه بدون مطالعه و با ورود یک گونه غیربومی به گسترش آن، در جنگل بپردازیم.

وی ادامه داد:‌ روش بیولوژیکی مطالعه شده، باید تا حد ممکن از هرگونه آسیب وارده به گونه‌های جانوری و گیاهی موجود در منطلقه برحذر باشد.

کارشناس محیط طبیعی بیان داشت:‌ با اینکه تأثیر سم‌پاشی به روش شیمیایی بر درختان جنگلی خیلی روشن نیست، اما کاملا مشخص است که اکوسیستم تنها شامل درختان جنگلی نیست.

نجفی گفت: زندگی تمامی اکوسیستم‌های موجود در جنگل‌های هیرکانی اهمیت دارد، بنابراین مخالفت‌ ما در خصوص نحوه مقابله با آفت «شب پره شمشاد» حفاظت از تمامی زیست مندان جنگل‌ مذکور را در بر می‌گیرد.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/Mq1fcT

باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط

شمشاد، درختی همیشه سرسبز و بومی جنگل‌های هیرکانی شمال ایران است که نامش در فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض قرار دارد. تنها ذخیره گاه شمشاد در استان گلستان به ...
معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور ضمن تاکید براینکه شرایط قرنطینه ای ایران فقط برای واردات چوب فنی و استاندارد است، گفت: افزایش واردات چوب، مخاطرات ورود آفات جدید به ...
طرح محلول پاشی هوایی در ذخیره گاه شمشاد بندرگز برای مبارزه با آفت شب‌پره انجام شد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز گلستان؛ شمشاد هیرکانی درختی همیشه سبز و بومی جنگل‌های ...
رئیس انجمن جنگلبانی کشور، بیماری شمشاد جنگل‌های شمال را مشکوک دانست و گفت: وقتی در مدت ۵ سال دو مشکل بزرگ بیماری و پس از آن آفت که نوعی پروانه است فقط برای ...
No Thoughts on سمپاشی جنگل های هیرکانی اقدامی ضد محیط زیستی است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>