پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   سموم پر خطر باید از چرخه تولیدات کشاورزی حذف شود
11 شهریور 1395 , ساعت 9:05

رئیس انجمن واردکنندگان کود و سم ایران:

سموم پر خطر باید از چرخه تولیدات کشاورزی حذف شود

رئیس انجمن واردکنندگان کود و سم ایران با تاکید بر اینکه سموم پر خطر باید از چرخه تولیدات کشاورزی کشور حذف شود گفت: 80 درصد سموم کشاورزی داخلی و 20 درصد از محل واردات تأمین می‌شود

رئیس انجمن واردکنندگان کود و سم ایران با تاکید بر اینکه سموم پر خطر باید از چرخه تولیدات کشاورزی کشور حذف شود، گفت: ۸۰ درصد سموم کشاورزی داخلی و ۲۰ درصد از محل واردات تأمین می‌شود.

سید مهدی حسینی یزدی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: در حال حاضر واردات سموم کم خطر به دلیل وضع تعرفه بالا و دیگر هزینه‌های جانبی گران تمام می‌شود بنابراین واردات سموم کم خطر مستلزم کاهش هزینه‌هاست.

وی همچنین با اشاره به این جمله که روابط با اروپا برای واردات سم کم خطر برقرار شده است، اظهار داشت : آفت کش ها از این پس با استانداردهای روز اروپا در دسترس کشاورزان قرار می‌گیرد.

رئیس انجمن واردکنندگان کود و سم ایران گفت: ورود شرکت‌های معتبر اروپایی در بخش کود و بذر کیفی و سموم کم خطر به کشور از مزیت‌های اتصال به اتحادیه اروپا در زمینه نهاده‌های کشاورزی است.

وی افزود : بذر خوب و سم کم خطر یکی از مهمترین عوامل در تولید و صادرات محصولات کشاورزی است.

حسینی یزدی گفت : اکنون تعرفه واردات سم به ایران ۴۶ درصد تعیین شده که این موضوع همراه مسائل دیگر به مسئله قاچاق دامن زده و مشکلات بی شماری برای کشاورزان فراهم کرده است.

وی افزود : در صورتی که نرخ ارز ثابت باشد می‌توان برای واردات سموم کم خطر گام‌های موثری برداشت به شرط اینکه وزارت جهاد کشاورزی، بخش خصوصی را در این امر سهیم بداند.

رئیس انجمن تولید کنندگان و وارد کنندگان سم و کود ایران گفت: عوارض واردات سموم کم خطر به کشور ۴۶،۵ درصد در حالیکه برای سموم عادی و پرخطر فقط ۱۵ تا ۲۰ درصد است.

وی با بیان اینکه عوارض واردات سموم کم خطر بالا است، افزود:برای واردات سموم کم خطر ارز آزاد اختصاص یافته است. با قطع ارز مبادله‌ای و تخصیص ارز آزاد برای واردات سموم کم خطر هزینه واردات این گروه از سموم ۱۶ درصد افزایش یافته است علاوه بر این با احتساب ۶ درصد عوارض و تعرفه ۱۵ تا ۲۰ درصدی هزینه واردات به بیش از ۴۶،۵ درصد رسیده است.

حسینی یزدی بیان داشت: این روند برخلاف سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی برای ترویج تولید و مصرف سموم کم خطر در کشور است.

وی افزود: بیشتر سموم موجود در بازار از گروه سموم قدیمی است و میزان سموم جدید و کم خطر به چهار درصد هم نمی‌رسد.

رئیس انجمن تولید کنندگان و وارد کنندگان سم و کود ایران گفت: هفت هزار فروشگاه سم در کشور وجود دارد که تنها سه هزار فروشگاه دارای مجوز است.

وی افزود: برای ارتقای کیفی سموم مصرفی باید کنترل و نظارت دقیقی انجام شود و عوارض واردات سموم کم خطر کاهش یابد.

حسینی یزدی در ادامه بر لزوم اصلاح ساختار واردات و عوارض سموم کم خطر در ایران تاکید کرد و یادآورشد: در حال حاضر میزان مصرف سم پر مصرف در کشور رقم بالایی به خود اختصاص داده که باید این رویه اصلاح شود.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/5vJNeD

خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط

بیش از ۹۰ فروشندگی عرضه نهاده‌های کشاورزی در قائم شهر پایش شد. مدیر جهاد کشاورزی قائم شهر با اشاره به پایش ۹۶ فروشگاه سموم نباتی کشاورزی در این شهرستان، گفت: ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در زمان حاضر ۱۰ درصد آفت کش‌های نباتی تولیدی کشور در این استان فرموله می‌شود که با بهره برداری از یک مگا پروژه جدید ...
کشاورزان گلستانی از عملکرد نامناسب سموم در مزارع گلایه دارند . به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان کشاورزان گلستانی از عملکرد نامناسب سموم در مزارع گلایه دارند و خواستار توجه ...
داروخانه‌های گیاهپزشکی در فارس مجاز به فروش سموم بدون نسخه به بهره برداران نخواهند بود. رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: با دستور استاندار فارس و ...
No Thoughts on سموم پر خطر باید از چرخه تولیدات کشاورزی حذف شود

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>