کرمان نخستین تولید کننده گوجه سیاه کشور است

گلخانه

چاپ

مسئول گلخانه کشت هیدروپونیک در کرمان از تولید گوجه سیاه در این استان برای نخستین بار در کشور خبرداد و گفت: آنتوسیانین موجود در این گوجه سبب پیشگیری از لخته خون، دیابت، چاقی و ضدسرطان قوی است.
ساسان کفایی صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه عملیات اجرایی گلخانه خود را از نوع کشت هیدروپونیک باهدف جدیدترین روش تولید محصولات کشاورزی روز دنیا در بهمن ماه سال ۹۱ آغاز کرده و در مهرماه سال ۹۲ به بهره‌برداری رسید، اظهار داشت:عمده محصولات کشاورزی تولید  شده در کشور با استفاده از سموم شیمیایی و عدم رعایت دوره کارنس به بازار مصرف عرضه می‌شوند و این امر آمار بیماری‌هایی از جمله انواع سرطان که در سالیان گذشته هزینه‌های سنگین مادی و معنوی را بر پیکره جامعه تحمیل کرده است را افزایش می‌دهد.

وی افزود: تصمیم به تولید محصول سالم را در این واحد گلخانه‌ای گرفتم و در این راستا با مشورت و همکاری اساتید دانشگاه‌ها، کلینیک‌های گیاه‌پزشکی و بخش حفظ و نباتات جهاد کشاورزی و اداره استاندارد لیستی از سموم ارگانیک و سموم دارای دوره کارنس پایین که مورد تایید lpm جهت مبارزه تلفیقی با آفات و بیماری‌های گیاهی مصرف می‌شود را تهیه کرده و با بستن قرارداد با یکی از کلینیک‌های گیاه‌پزشکی طرف قرار داد lpm استان و تحت نظارت اداره استاندارد شهرستان رفسنجان کار تولید محصول سالم (GAP) در این واحد گلخانه‌ای آغاز کردم.

مسئول گلخانه کشت هیدروپونیک در کرمان با اشاره به اینکه محصول سالم (GAP) به معنی تولید محصول با عملیات خوب کشاورزی است، تصریح کرد: این محصول با رعایت تمامی استانداردهای جهانی بدون باقیمانده سموم، قارج‌ها و کودهای شیمیایی به بازار مصرف عرضه می‌شود.

کفایی با بیان اینکه گلخانه‌های هیدروپونیک با توجه به خشکسالی‌های اخیر در کشور و کمبود شدید آب با پایین‌ترین مصرف آب قادر به تولید انواع محصولات کشاورزی با عملکرد به مراتب بالاتر از گلخانه‌های خاکی است، خاطرنشان کرد: بذرهای کشت شده در این گلخانه از جدیدترین واریته‌ها و مطرح‌ترین کمپانی‌های تولید بذر دنیا تهیه شده است که یکی از جدیدترین محصولات این گلخانه “گوجه سیاه” است که این محصول توسط دانشگاه ارگان آمریکا و برای مبارزه با انواع سرطان و جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و چاقی به تولید رسیده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد بذر گوجه سیاه در این گلخانه ۴۰ عدد و میزان محصول هر بوته ۳۰۰ گرم است، گفت: این محصول دارای بالاترین میزان ماده آنتوسیانین در بین محصولات کشاورزی است و ما افتخار داریم که نخستین تولیدکننده گوجه سیاه در ایران هستیم.

نخستین تولیدکننده گوجه سیاه در ایران مساحت گلخانه برای کشت این محصول را یک هزار مترمربع عنوان کرد و افزود: آنتوسیانین موجود در این گوجه سبب پیشگیری از لخته خون، دیابت، چاقی و ضدسرطان قوی است.

کفایی خاطرنشان کرد: امیدواریم توانسته باشیم گامی هر چند کوچک در راستای فرهنگ‌سازی تولید محصولات سالم و متنوع کشاورزی با به روزترین روش تولید در کشور  برداشته باشیم .

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/0V4TUn