پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, سیستان و بلوچستان  »   مبارزه با آفت ملخ در تالاب بین المللی هامون آغاز شد
14 شهریور 1395 , ساعت 13:34

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان:

مبارزه با آفت ملخ در تالاب بین المللی هامون آغاز شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: مبارزه با آفت ملخ در سطح پنج هزار هکتار از تالاب بین المللی هامون در شمال استان از امروز (یکشنبه) آغاز شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: مبارزه با آفت ملخ در سطح پنج هزار هکتار از تالاب بین المللی هامون در شمال استان از امروز (یکشنبه) آغاز شد.

رضا نجفی اظهار داشت: کارشناسان جهاد کشاورزی استان بعد از مشاهده نشانه های از ملخ آسیایی در حدود هشت روز گذشته در تالاب بین المللی هامون موضوع را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دادند و پس از مشخص شدن نوع ملخ، این حشره مورد بازدید مدیر کل مبارزه با ملخ کشور قرار گرفت.
وی ادامه داد: پس از اقدامات انجام شده پنج اکیپ متشکل از سه اکیپ از تهران و ۲ اکیپ از استان عملیات مبارزه با ملخ را از امروز در منطقه به صورت سمپاشی و طعمه گذاری آغاز کردند.
وی تصریح کرد: مقرر بود روز گذشته عملیات مبارزه آغاز شود که به دلیل شرایط آب و هوایی سیستان ناشی از وزش باد شدید همراه با گرد و خاک به امروز موکول شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هجوم ملخ ها در منطقه در چند سال اخیر بی سابقه بوده است گفت: با توجه به پیامدهای ناشی از حضور ملخ درمنطقه مبارزه با این حشره به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا تالاب بین المللی هامون یکی از تالاب های مهم دنیا و بزرگترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می شود که با مساحتی حدود ۵۷۰۰ کیلومتر مربع در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور در منطقه سیستان واقع شده است. این تالاب از سه بخش به نام های هامون پوزک در شمال شرقی، هامون صابری در شمال و هامون هیرمند در غرب و جنوب غربی سیستان تشکیل شده است. بخش وسیعی از هامون پوزک و قسمت عمده هامون صابری در خاک افغانستان و بقیه هامون ها در خاک ایران قرار دارد.
سطح هر یک از هامون ها بسته به میزان آب ورودی ، فصول پر بارش، خشکسالی ها و ترسالی ها تفاوت داشته و تابعی از آب جریان یافته در رودخانه هیرمند، خروجی پشت سدها و رودخانه های فصلی دیگر است.
اغلب در سال های پر آبی و در فصل بهار بعد از بروز سیلاب رودخانه هیرمند و انشعابات آن ، سه هامون به هم متصل شده و به شکل یک نعل اسب تالاب بین المللی هامون را تشکیل می دهند. تالاب بین المللی هامون از طریق رودخانه مرزی هیرمند آبگیری می شود، رودخانه هیرمند نیز از کوههای بابایغما در مرکز افغانستان سرچشمه گرفته و پس از طی بیش از هزار کیلومتر و گذر از ولایات مختلف افغانستان به سد کجکی در ولایت هلمند ریخته و پس از آن به ولایت نیمروز و سپس وارد خاک ایران در منطقه سیستان می شود.
این رودخانه از ۱۷ سال پیش رو به خشکی نهاده و هر ازگاهی با ریزش باران در مناطق میانی و سرازیر شدن آبهای سطحی مقادیری آب وارد خاک ایران می شود.
بر اساس معاهده امضا شده میان دولتین وقت ایران و افغانستان در سال ۱۳۵۱ سهمیه ای معادل ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب از ذخیره گاه سد کجکی برای ایران در نظر گرفته شده که دولت افغانستان بایستی در طول سال این میزان آب را رها سازی کند. با قطع جریان آب رودخانه هیرمند تالاب بین المللی هامون نیز از ۱۷ سال پیش دچار خشکسالی شد و اکنون به بستر حرکت گرد و غبار و شن های روان تبدیل شده است.

 

گفتنی است، سالیانه ۱۰۰ هزار تا ۲۵۰ هزار هکتار مراتع تحت پوشش عملیات مبارزه با ملخ قرار می گیرد که امسال تاکنون در ۸۰ هزار تا ۹۰ هزار هکتار عملیات مبارزه صورت گرفته است.
ملخ بالدار مهاجر آسیایی- آفریقایی از خانواده ملخ های جهنده صدادار است که در گروه های بزرگ زندگی می کند.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/qOn50F

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: تالاب هامون در هفت روز به صورت کامل از آفت ملخ آسیایی پاک‌سازی شد. غلامحسین تیموری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سم‌پاشان و دیده‌بان‌های استان هنوز در ...
رییس سازمان حفظ نباتات کشور از پایان عملیات یک هفته ای مبارزه با ملخ آسیایی در 6 هزار هکتار از زمین های تالاب هامون در شهرستان هیرمند خبر داد و گفت: همچنان برای کنترل این ...
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: از روز یکشنبه هفته گذشته تاکنون 90 درصد از اراضی آلوده به افت ملخ آسیایی در تالاب هامون سم پاشی شده است. غلامحسین تیموری با بیان اینکه ...
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: عملیات سم پاشی ملخ های آسیایی که از کشور افغانستان وارد مرز ایران و تالاب هامون شده اند همچنان ادامه دارد. غلامحسین تیموری با بیان اینکه کار سم ...
No Thoughts on مبارزه با آفت ملخ در تالاب بین المللی هامون آغاز شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>