پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   ممانعت حفظ نباتات از ورود چمن ترکیه به ورزشگاه یادگار امام تبریز
15 شهریور 1395 , ساعت 11:02

مدیرکل دفتر قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد:

ممانعت حفظ نباتات از ورود چمن ترکیه به ورزشگاه یادگار امام تبریز

به‌دلیل ریسک بالای چمن رول‌شده ترکیه به کشور و احتمال وجود برخی آفات و بیماری‌ها، همراه خاک، سازمان حفظ نباتات اجازه واردات را نمی‌دهد

به‌دلیل ریسک بالای چمن رول‌شده ترکیه به کشور و احتمال وجود برخی آفات و بیماری‌ها، همراه خاک، سازمان حفظ نباتات اجازه واردات را نمی‌دهد.

مدیرکل قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور از ممانعت این سازمان برای واردات چمن رول‌شده ورزشگاه یادگار امام تبریز از ترکیه خبر داد و گفت: بدون اطلاع سازمان، اقداماتی در جهت واردات چمن رول‌شده از کشور ترکیه انجام شده بود که ابلاغ نامه به سازمان ورزش و جوانان، پیمانکاران و مسئولان استانی انجام شد.

اکبر آهنگران افزود: از آنجا که چمن‌های رول‌شده در خاک کشور ترکیه پرورش داده می‌شود و سپس همراه خاک و اندکی ریشه به کشور وارد و در ورزشگاه پهن می‌شود، ریسک آفات و بیماری‌های بالایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: خاک ترکیه ممکن است آلوده به نماتدها و سایر آفات و بیماری‌ها باشد؛ بنابراین واردات گیاه همراه خاک ممنوع است.

دکتر آهنگران ادامه داد: ورود اندام‌های گیاهی باید در محیطی بدون خاک ازجمله پیت ماس انجام شود و سپس در گلخانه‌های قرنطینه‌ای تا زمان سلامت کامل نگهداری شود.

وی تصریح کرد: سازمان حفظ نباتات کشور سال پیش نیز با واردات چمن رول‌شده برای ورزشگاه آزادی تهران هم مخالفت کرد.

آهنگران یادآور شد: اگر تمایل به استفاده از چمن کشور ترکیه وجود دارد، واردکنندگان می‌توانند با ورود بذر چمن از این کشور مطابق قوانین، اقدام کنند تا توسط تولیدکنندگان داخلی پرورش یافته و سپس در ورزشگاه فوق پهن شود.

وی تأکید کرد: ۵۰ درصد آفات و بیماری‌ها می‌توانند در خاک رشد کنند؛ بنابراین نمی‌توان ریسک بزرگ چنین اقدامی را پذیرفت.

 

جاخوش کردن آفت مگس میوه مدیترانه در استان‌های غربی

مدیرکل قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور از هزینه‌های میلیاردی برای مقابله با آفات قرنطینه‌ای که از طریق قاچاق وارد شده است خبر داد و اظهار داشت: ورود میوه‌های قاچاق طی سه سال گذشته از طریق استان‌های غربی به کشور انجام شد و شیوع آفت مگس میوه مدیترانه‌ای گسترش یافت و سال‌ها است برای مبارزه با آن هزینه می‌شود.

آهنگران همچنین گفت: قاچاق باعث شد که بیماری‌هایی همچون جاروئک لیموترش، مگس زیتون، مگس میوه مدیترانه‌ای، نماتد سیست سیب‌زمینی، گرینینگ مرکبات و… در کشور خسارت‌هایی را به بار آورده و سالانه مبالغ هنگفتی برای مقابله با آن هزینه می‌شود.

وی در ادامه افزود: اگر مقابله با بیماری‌ها و آفات قرنطینه‌ای انجام نشود، خسارت به سایر محصولات گسترش می‌یابد.

آهنگران خاطرنشان کرد: سازمان حفظ نباتات کشور به‌دلیل منافع ملی با واردات چمن رول‌شده مقابله می‌کند.

وی در پایان تصریح کرد: واردکنندگان این نوع چمن اعتقاد دارند که چمن در ورزشگاه پهن خواهد شد و آفات و بیماری‌ها هم اگر موجود باشد، به باغ‌ها نمی‌رسد، در حالی که ممکن است آفات فوق به‌صورت شفیره در خاک باشد و پس از مدتی با تبدیل شدن به پروانه از ورزشگاه خارج شود یا حتی توسط کفش ورزشکاران به ورزشگاهی دیگر منتقل شود و باعث گسترش بیماری‌ها و آفات شود.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/YXqmcC

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)

مطالب مرتبط

مدیرکل قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور در برابر اظهارنظر ناشیانه و غیراصولی مدیرکل ورزش استان آذربایجان شرقی واکنش نشان داد. اکبر آهنگران در باره اظهارنظر مدیرکل ورزش استان آذربایجان شرقی در خصوص واردات چمن رول شده ...
معاون سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه واردات چمن رول و خاک به کشور ممنوع است گفت: اجازه ورود چمن رول ورزشگاه یادگار امام تبریز به کشور را نمی‌دهیم و در سالهای گذشته نیز ...
No Thoughts on ممانعت حفظ نباتات از ورود چمن ترکیه به ورزشگاه یادگار امام تبریز

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>