پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, زنجان  »   کاهش برداشت زیتون در طارم بر اثر خسارت گرمازدگی در زمان گل‌دهی
17 شهریور 1395 , ساعت 11:25

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم خبر داد

کاهش برداشت زیتون در طارم بر اثر خسارت گرمازدگی در زمان گل‌دهی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم با بیان اینکه خسارت گرمازدگی در زمان گل‌دهی زیتون در شهرستان طارم وجود داشته است، گفت: خسارت گرمازدگی و رطوبت در زمان گلدهی عملکرد برداشت این محصول را به حدود 20 هزار تن کاهش داده است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم با بیان اینکه خسارت گرمازدگی در زمان گل‌دهی زیتون در شهرستان طارم وجود داشته است، گفت: خسارت گرمازدگی و رطوبت در زمان گلدهی عملکرد برداشت این محصول را به حدود ۲۰ هزار تن کاهش داده است.

علیرضا عماری پیش از ظهر امروز با اشاره به آغاز برداشت زیتون از باغات شهرستان طارم در جمع خبرنگاران استان زنجان، اظهار کرد: زیتون یکی از مهمترین محصولات باغی شهرستان طارم است.

وی با اشاره به سطح زیر کشت این محصول در شهرستان طارم، اضافه کرد: زیتون در طارم با سطح زیر کشت ۱۹ هزار و ۵۲۶ هکتار بالاترین سطح زیر کشت را در بین محصولات باغی و زراعی به خود اختصاص داده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم در این رابطه همچنین تصریح کرد: از این میزان ۱۲ هزار و ۹۵۶ هکتار باغات بارده و ۶ هزار و ۵۷۰  هکتار باغات غیر بارده و جوان است.

عماری با بیان اینکه هر ساله برداشت زیتون کنسروی از نیمه دوم شهریور ماه آغاز می‌شود، گفت: کار برداشت زیتون در شهرستان طارم تا اواخر مهر ماه ادامه دارد.

وی با اشاره به میزان برداشت این محصول در شهرستان طارم، اضافه کرد: با توجه به اینکه سال جاری سال نیاور زیتون بوده، پیش بینی می‌شود بیش از ۳۵ هزار تن محصول زیتون از سطح باغات طارم برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم با بیان اینکه خسارت گرمازدگی در زمان گل‌دهی این محصول سال جاری در شهرستان طارم وجود داشته است، ابراز کرد: خسارت گرمازدگی و رطوبت در زمان گل‌دهی عملکرد برداشت این محصول را به حدود ۲۰ هزار تن کاهش داد.

عماری ادامه داد: با توجه به اینکه سالانه ۷۰ درصد محصول به صورت کنسروی برداشت می‌شود، پیش‌بینی می‌شود که حدود ۱۴ هزار تن محصول کنسروی سال جاری در شهرستان طارم برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه سالانه بهره‌برداران بسیاری در طارم کار برداشت این محصول را انجام می‌دهند، گفت: تعداد بهره‌برداران زیتون در این شهرستان ۸ هزار ۷۰۰ نفر است که در مجموع ۱۵۰ هزار نفر روز در برداشت زیتون مشغول بوده و از این طریق کسب درآمد می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود که درآمد ناخالص حاصله از برداشت کنسروی زیتون به ۶۳۰ میلیارد ریال برسد.

عماری ارقام زیتون داخلی  مورد کشت شهرستان را شامل زرد زیتون، روغنی، شنگه، ماری و گلوله زیتون عنوان کرد و افزود: رقم  زرد زیتون با ۹۵ درصد سطح زیر کشت  بیشترین  سطح را در بین ارقام زیتون دارا است.

وی ادامه داد: از ارقام خارجی کشت شده در سطح شهرستان می توان به کنسروالیا، مانزانیلا، کرونائیکی و آربکین اشاره کرد که به خاطر سازگاری با منطقه و عملکرد بالا و خصوصیات خوب در حال گسترش است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم بیان کرد: با توجه به عدم استفاده از سموم شیمیایی در زمان تشکیل میوه تا زمان برداشت محصول زیتون و استفاده اصولی از کودهای شیمیایی و کودهای دامی، کمپوست و … محصول تولیدی از نظر باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی در حد مجاز و استاندارد قرار داشته و به همین دلیل، طرفداران زیادی در بازارهای داخل برای آن وجود دارد.

عماری در پایان سخنان خود اظهار کرد: زیتون تولیدی شهرستان طارم به اقصی نقاط کشور از جمله استان‌های گیلان، قزوین، تهران، قم، مرکزی، همدان، تبریز، مازندران و گلستان و سایر شهرستان‌های استان زنجان به صورت کنسرو زیتون صادر می‌شود.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/bNwAmz

خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

حتما این ضرب المثل را شنیده‌اید که "تا گوساله گاو شود، دل صاحبش آب شود" این ضرب المثل درخصوص محصولات کشاورزی هم صدق می کند و تا یک کشاورز با هزار زحمت و ...
عارضه‌ زردی و زوال مرکبات به دلیل وسعت پراکنش و اهمیت اقتصادی تهدیدی جدی برای صنعت مرکبات در استان فارس محسوب می‌شود. این عارضه محدود به گونه‌ خاصی از مرکبات نیست و حتی در تاکستان‌ها نیز ...
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی: از سال گذشته تاکنون بیش از 100 میلیون دلار محصولات گلخانه ای صادر شده است. طهماسبی با اشاره به اینکه توسعه کشت گلخانه ای از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی ...
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: برای جلوگیری از آثار مخرب خشکسالی روي محصولات باغی طرح شید هاوس (ایجاد سایه‌بان) در باغ های میوه استان سمنان اجرایی می‌شود. قرائیان با اشاره به ابلاغ ...
No Thoughts on کاهش برداشت زیتون در طارم بر اثر خسارت گرمازدگی در زمان گل‌دهی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>