پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خوزستان  »   اجرای سیستم نمک‌زدایی و آبیاری همزمان در کشاورزی
18 شهریور 1395 , ساعت 11:34

به همت محققان دانشگاه شهید چمران انجام شد؛

اجرای سیستم نمک‌زدایی و آبیاری همزمان در کشاورزی

عضو هیأت‌ علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به استفاده از روش آبیاری چگالشی برای مصارف غیرکشاورزی در دنیا، گفت: برای اولین‌ بار طی یک پروژه کارشناسی ارشد کاربرد این سیستم برای مصارف کشاورزی اجرا شد و مورد بررسی قرار گرفت

عضو هیأت‌ علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به استفاده از روش آبیاری چگالشی برای مصارف غیرکشاورزی در دنیا، گفت: برای اولین‌ بار طی یک پروژه کارشناسی ارشد کاربرد این سیستم برای مصارف کشاورزی اجرا شد و مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر سعید برومندنسب اظهار کرد: آبیاری چگالشی، ترکیبی از نمک‌زدایی و آبیاری – تولید آب آشامیدنی به‌طور هم‌زمان است. با تبخیر آب‌شور در دستگاه تقطیر و انتقال هوای گرم و مرطوب به درون سیستم لوله‌های زیرزمینی، هوای گرم و مرطوب با دادن گرمای خود به زمین، باعث شیرین شدن آب در دیواره داخلی لوله چگالش می‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به راهنمایی پایان‌نامه باقر یوسفی با عنوان “شورزدایی با استفاده از سیستم آبیاری چگالشی” توسط وی، تصریح کرد: در این پایان‌نامه استفاده از این سیستم در کشاورزی برای آبیاری و استحصال آب‌های غیرقابل استفاده مانند آب‌های شور یا آب‌هایی که نمی‌توانند مورد استفاده‌ گیاهان قرار گیرند، مورد تحقیق قرار گرفته است؛ این روش یکی از شیوه‌های استحصال آب با استفاده از انرژی خورشیدی است.

برومندنسب با بیان این ‌که سیستم آبیاری چگالشی بیشتر در کشورهای آفریقایی مانند نیجریه که با مشکل کمبود آب شرب مواجه هستند استفاده می‌شود، گفت: در این روش آب‌های غیر متعارف از طریق سیستمی وارد یک مجرا می‌شوند و در معرض تابش نور خورشید قرار می‌گیرند؛ سپس عمل تبخیر و تقطیر در این لوله‌ها رخ می‌دهد. این آب برای مصرف کشاورزی از طریق لوله‌ها جذب خاک یا برای مصارف دیگر وارد شبکه لوله‌کشی‌ می‌شود.

این استاد دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: از این روش برای اولین ‌بار در کشور در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه برای مصارف کشاورزی استفاده شد؛ در این مزرعه آب شور در مخازنی قرار گرفت که آب را به لوله‌هایی که زیرزمین در کنار گیاه تعبیه شده بودند، منتقل می‌کرد. در لوله‌ها فرآیند تقطیر آب اتفاق می‌افتاد و ریشه گیاهان آب را جذب می‌کرد.

برومندنسب تصریح کرد: از نتایج این تحقیقات و دیگر پژوهش‌های انجام‌ شده در خارج از کشور، کتاب ۱۰۰ صفحه‌ای “آبیاری چگالشی” در دانشگاه تدوین و منتشر شده است؛ بررسی اثرات این روش در گلخانه نیز طرح دیگری است که هم ‌اکنون یک دانشجوی دکتری در دانشگاه روی این موضوع تحقیق می‌کند.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/AZDqho

همشهری آنلاین

مطالب مرتبط

No Thoughts on اجرای سیستم نمک‌زدایی و آبیاری همزمان در کشاورزی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>