پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   با کاهش دما و افزایش بارندگی در استان، مگس میوه مدیترانه ‌ای مهار شده است
20 شهریور 1395 , ساعت 8:35

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران:

با کاهش دما و افزایش بارندگی در استان، مگس میوه مدیترانه ‌ای مهار شده است

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: با کاهش دما و افزایش بارندگی در استان، وضعیت مگس میوه مدیترانه ‌ای مهار شده است و هیچ آفتی محصولات سردرختی را تهدید نمی ‌کند، باغداران باید توصیه‌ های کارشناسان حفظ نباتات را برای کنترل این آفت جدی بگیرند

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: با کاهش دما و افزایش بارندگی در استان، وضعیت مگس میوه مدیترانه ‌ای مهار شده است و هیچ آفتی محصولات سردرختی را تهدید نمی ‌کند.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، دلاور حیدرپور افزود: با توجه به نزدیک شدن فصل برداشت مرکبات، باید توجه جدی به این آفت در باغ ها شود و باغداران باید توصیه‌ های کارشناسان حفظ نباتات را برای کنترل این آفت جدی بگیرند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: این آفت به دلیل تعدد میزبان و پتانسیل خسارت ‌زایی بالا در صورت عدم مدیریت مطلوب می ‌تواند تا ۹۰ درصد محصول را از بین ببرد و خسارت جبران ناپذیری را وارد کند.

حیدرپور گفت: هماهنگی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ ها با شرکت ‌های بخش خصوصی دارای مجوز جهت تامین و تدارک مواد و تجهیزات مورد نیاز در مبارزه با مگس میوه ضروری است.

وی به باغداران توصیه کرد: با هماهنگی کارشناسان پیش آگاهی و شبکه مراقبت مرکبات جهت شناسایی باغات غیر آلوده جهت تامین میوه‌های صادراتی توجه جدی شود.

 

 مگس میوه مدیترانه ‌ای در باغ های ۵۰ درصد از شهرهای مازندران مشاهده و ردیابی شد

زاغی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: این مگس در باغ های ۵۰ درصد از شهرهای مازندران مشاهده و ردیابی شد.

زاغی افزود: آفت مگس میوه مدیترانه‌ ای در استان مهار شده است و هیچ آفتی محصولات سردرختی را تهدید نمی‌کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه تاکنون در ۴۶ هزار و ۱۸۳ هکتار از باغات استان ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه‌ای انجام شده است، گفت: برای کنترل مگس میوه مدیترانه‌ ای هزار و ۵۰۰ عدد تله نصب شده است.

زاغی افزود: باغداران میوه‌های آلوده و مشکوک به مگس میوه مدیترانه را که در زیر درختان انباشته است، در عمق ۵۰ سانتی‌متری خاک دفن کنند.

وی گفت: تله‌ های جلب ‌کننده حاوی مایع سراترپ یا تله فرمونی باید برای شکار انبوه و طعمه ‌پاشی با پروتئین هیدرولیزات به‌ همراه حشره‌ کش مالاتیون برای جلوگیری و کنترل آفت مگس میوه مدیترانه‌ ای مورد استفاده قرار گیرد.

 
اهمیت و خسارت آفت مگس میوه مدیترانه‌ ای
معافی، کارشناس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران گفت: در بین آفات مرکبات، مگس میوه دارای اهمیت زیادی است و این آفت هزار گونه محصولات کشاورزی که در بین آنها بیش از همه به هلو، زردآلو، گلابی، گوجه، سیب، آلو، توت، به، انگور، خرمالو، انار، انجیر، مرکبات و بعضی از انواع گیاهان زراعی یک ساله حمله می ‌کند.

معافی افزود: این آفت به دلیل تعدد میزبان و پتانسیل خسارت‌ زایی بالا در صورت عدم مدیریت مطلوب می ‌تواند تا ۹۰ درصد محصول را از بین ببرد و خسارت جبران ناپذیری را وارد کند.

این کارشناس گفت: نحوه خسارت آفت تغییر رنگ در محل تخم ریزی مگس بر روی میوه، پوسیدگی میوه در اثر تغذیه کرم یا لارو آفت و ریزش شدید و نابجای میوه است.

 

 

راهکارهای جلوگیری از خسارت آفت

عباس زرکوب مسوول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی ساری گفت: این آفت ۵ تا ۶ نسل و گاهی تا ۱۲ نسل روی میوه باقی می ماند و نحوه ماندگاری آن به درون خاک رفتن و دوباره سر در آوردن است.

زرکوب افزود: جلوگیری از نقل و انتقال میوه‌های آلوده به دیگر مناطق جهت رعایت مقررات و قوانین قرنطینه گیاهی، صادرات میوه از باغات غیر آلوده و تحت شرایط خاص و استانداردهای تعریف شده و انجام مبارزه زراعی به منظور از بین بردن شفیره آفت و کاهش جمعیت انتقالی به سال بعد از راهکارهای کاهش جمعیت و جلوگیری از خسارت است.

این کارشناس گفت: تسریع در برداشت میوه‌ های رسیده به منظور فرار از خسارت آفت، برداشت همه میوه‌ های رسیده قبل از پایان فصل سرما به منظور حذف میزبان واسط برای سال آینده، اطلاع ‌رسانی و آموزش گسترده با مشارکت همه دستگاه ‌ها و بخش ‌های اجرایی ذیربط درون و برون ‌سازمانی برای کارشناسان و بهره‌ برداران جهت اجرایی کردن دستورالعمل ردیابی و مبارزه در زمان مناسب از دیگر راهکارهای جلوگیری از خسارت آفت است.

جهاد کشاورزی استان نحوه مقابله با این مگس را پیش از این به کشاورزان و باغداران با برگزاری ۲۲۵ کلاس آموزشی برای ۷ هزار و ۷۰۰ باغدار اطلاع رسانی کرده است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/xulSr5

مطالب مرتبط

طرح مقابله با مگس مدیترانه‌ای در ۵۰۰ هکتار از باغ‌های کاشان تا پایان شهریور ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ سرپرست جهاد کشاورزی کاشان گفت: این مگس یکی ...
رییس جهاد کشاورزی شهرستان رابر گفت: آلوده شدن سطح سه هزار هکتار از باغ‌های این شهرستان به آفت مگس میوه مدیترانه‌ای باعث خسارت ۸۰ درصدی به باغات شده است. به ...
سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کشت مخلوط دلیل تداوم نسل آفت مگس مدیترانه ای می‌شود. سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره وضعیت آفت ...
عملیات ردیابی آفات قرنطینه‌ای مگس میوه مدیترانه‌ای و میوه انبه در مناطق مرکبات خیز شهرستان کازرون آغاز شد. حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: آفات قرنطینه‌ای مگس میوه ...
No Thoughts on با کاهش دما و افزایش بارندگی در استان، مگس میوه مدیترانه ‌ای مهار شده است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>